2011-09-09, 16:55
Medlem
Jag skaffade ett konto på handelsbanken med tillhörande bankkort. Allt det var gratis eftersom jag beställde som student. Sedan ville jag inte ha kvar kontot och avslutade det. Men de på banken säger att jag måste betala 75 spänn för att de skall makulera kortet.

Grejen är att jag har aldrig använt kortet. Kortet är inte ens tillverkat. Jag öppnade och avslutade kontot på samma dag för att banken skall hinna avbeställa kortet. Men de säger bara, nej, vi kan inte avbeställa det, du får betala 75 spänn för att kortet tillverkas.

Har de rätt att göra så?
Citera
2011-09-09, 17:15
Medlem
stilltons avatar
får du betala något om du helt enkelt skiter i det så?
Citera
2011-09-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
får du betala något om du helt enkelt skiter i det så?

Ja jag har redan avslutat det kontot. Men banken säger att de inte kan avbeställa nytillverkning av kortet så jag kommer få betala för det makulerade kortet
Citera
2011-09-09, 17:24
Medlem
toby79s avatar
Varför skulle de inte ha rätt att ta betalt för något när folk är så blåsta att de inte kan bestämma sig innan utan bara droppar iväg lite beställningar till höger och vänster. De har ju genom din beställning fått ett arbete och det arbetet ska de ju ha betalt för. Antagligen så har företaget som tillverkar kortet redan fått orden av banken på något sätt och då är det ju samma sak där. Någon ska ha betalt för att pilla med jobbet. Företaget kommer ju att kräva de pengarna av banken i det fallet och det gör att banken i sin tur kräver dom av dig.

Om du är så orolig över att få betala avgifter är det enklast att du i fortsättningen tänker genom dina drag innan du gör dem, istället för efteråt.
Citera
2011-09-09, 17:58
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vernonardo
Ja jag har redan avslutat det kontot. Men banken säger att de inte kan avbeställa nytillverkning av kortet så jag kommer få betala för det makulerade kortet
om du redan sagt upp det så är det bara att rätta sig efter avtalet du ingått.
Citera
2011-09-09, 18:09
Medlem
Citat:
om du redan sagt upp det så är det bara att rätta sig efter avtalet du ingått.

Vad menar du med att "rätta sig efter avtalet"?
Citera
2011-09-09, 18:17
Medlem
Borde inte ångerrätten gälla här?
Citera
2011-09-09, 18:33
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vernonardo
Vad menar du med att "rätta sig efter avtalet"?
du ingick ett avtal när du beställde tjänsten. där står hur du får säga upp avtalet, och vilka kostnader det kan medföra.
det är inte otroligt att du hade kunnat säga upp avtalet efter ett år kostnadsfritt exempelvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Fratboy
Borde inte ångerrätten gälla här?
möjligtvis om han blev uppringd av en telefonförsäljare. men jag tror dom har rätt att ta ut faktiska kostnader som dom får när TS ingår avtalet ändå.
Senast redigerad av stillton 2011-09-09 kl. 18:36.
Citera
2011-09-10, 02:06
Medlem
Citat:
du ingick ett avtal när du beställde tjänsten. där står hur du får säga upp avtalet, och vilka kostnader det kan medföra.
det är inte otroligt att du hade kunnat säga upp avtalet efter ett år kostnadsfritt exempelvis.

möjligtvis om han blev uppringd av en telefonförsäljare. men jag tror dom har rätt att ta ut faktiska kostnader som dom får när TS ingår avtalet ändå.

Ja, vid telefonförsäljning är det ju distansavtalslagen där du har 14 dagars ångerrätt. I butik brukar det väl ändå vara 7 dagar men när det gäller bankens avtal har jag ingen aning. Här borde kanske någon mer påläst svara.
Citera
2011-09-10, 09:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fratboy
Ja, vid telefonförsäljning är det ju distansavtalslagen där du har 14 dagars ångerrätt. I butik brukar det väl ändå vara 7 dagar men när det gäller bankens avtal har jag ingen aning. Här borde kanske någon mer påläst svara.

Finns ingen lagstiftad ångerrätt i butik, endast vid distansförsäljning. Den ånger"rätt" som finns i butiker är frivillig goodwill i butik, ingenting de är tvungen att tillhandahålla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in