• 25 397 online
  • 1 129 073 medlemmar
  • 58 577 134 inlägg
  • 1
  • 2
2011-09-09, 09:28
Medlem
Knullkungens avatar
I nyhetspanelen i TV4s Nyhetsmorgon tidigare i morse medverkade Leo Lagercrantz. Man diskuterade mediernas skriverier om Ola Lindholm och Leo meande att för 20 år sedan så skulle inte samma mediedrev med uthänging av Ola skett. "Vi är på väg mot ett Flashbacksamhälle", menade Leo.
Senast redigerad av Knullkungen 2011-09-09 kl. 09:31.
Citera
2011-09-09, 09:37
Avstängd
prolapss avatar
Är det ett samhälle där både svenskar och invandrare blir uthängda i förväg och brott blir lösta i tid?

Tänk om flashback forum funnits när Palme dog, då hade det inte varit en gåta vem som är skyldig.
Citera
2011-09-09, 09:51
Medlem
Etrangers avatar
Nu såg jag inte programmet, men jag måste erkänna att jag har reagerat på att man allt mer börjar hänga ut folk i media. Vet inte riktigt hur jag förhåller mig till det, men jag är skeptiskt...
Citera
2011-09-09, 10:26
Medlem
Tycker inte att "småbrott" ska vara ett kriterium för att hänga ut någon i media.
Citera
2011-09-09, 10:29
Medlem
xrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bourdeu
Tycker inte att "småbrott" ska vara ett kriterium för att hänga ut någon i media.

De hänger ju inte ut vilken Svensson som helst, och då alla inte har din syn på narkotikabrott så hamnar en knarkande barnprogramledare under allmänintresse.
Citera
2011-09-09, 10:40
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xram
De hänger ju inte ut vilken Svensson som helst, och då alla inte har din syn på narkotikabrott så hamnar en knarkande barnprogramledare under allmänintresse.
Problemet - och gränsen Expressen passerade - var ju att han hängdes ut innan han var dömd, och i hans fall kvittar det egentligen ifall han är skyldig eller inte, hans karriär är förstörd. Att sen SVT skötte det riktigt svinigt på värsta Sovjetvis genom att så långt man kunde helt radera hans existens från sin hemsida och tablå är minst sagt horribelt.
Citera
2011-09-09, 10:51
Medlem
-Neverenough-s avatar
Äh, vad då "Flashbacksamhälle" ? Töntigt att man ska anstränga sig för att tillskriva Flashback en massa negativa epitet. Det finns massvis av exempel på länder som använder sig av uthängning av kriminella och fuskare, för att nämna ett kan jag ta Japan som exempel, här har man även affischer på speciellt eftersökta kriminella, tycker det är ett väldigt bra system.

Tycker det är tråkigt att man inte kan erkänna att FB är så mycket mer än troll, nazister och knarkare.
Med över 500 tusen medlemmar borde det vara ganska självklart för de flesta, hoppas att någon vågar ta strid för FB i media, men det lär väl knappast hända då FB ofta går hårt åt populister och journalister vilka ofta får stå för bilden av FB till svensson.
Citera
2011-09-09, 11:24
Medlem
L0darens avatar
Ja gud så hemskt med lite yttrandefrihet och att massmedia inte får patent på vad som ska diskuteras i "god ton".
Trött på det där jävla folkföraktet...
Citera
2011-09-09, 12:31
Medlem
Hoppas alla har 25 slak i detta framtida samhälle
Om alla skall ta den i tvåan kommer alla gå som cowboys. Perfekt.
Citera
2011-09-09, 12:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Problemet - och gränsen Expressen passerade - var ju att han hängdes ut innan han var dömd, och i hans fall kvittar det egentligen ifall han är skyldig eller inte, hans karriär är förstörd. Att sen SVT skötte det riktigt svinigt på värsta Sovjetvis genom att så långt man kunde helt radera hans existens från sin hemsida och tablå är minst sagt horribelt.

Fast Lagercrantz och andra menar väl att Flashback också hänger ut kändisar innan de är dömda. Det finns inga regler om att någon måste vara dömd för att man skall få diskutera vederbörande på Flashback.
Citera
2011-09-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar

Hur skiljer sig Expressens agerande från det då Aftobladet till synes utan bevis (nej - ett email är inte ett bevis anför att en (dåvarande) regeringsmedlem har köpt sex?

Det jag vill komma fram till att det är pressen i sin helhet - inte en enskild tidning - som är problmet.
Citera
2011-09-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Ja gud så hemskt med lite yttrandefrihet och att massmedia inte får patent på vad som ska diskuteras i "god ton".
Trött på det där jävla folkföraktet...

Problemet är när mer eller mindre grundlösa rykten förstör oskyldiga människors liv. Testa t.ex. att googla på "Claes Elfsberg" och se vad som kommer upp. Bara en flashbackare kan tycka att den sidan av "yttranderiheten" är av godo
Citera
  • 1
  • 2