Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2011-09-15, 17:52
Medlem
Mitt favoritrecept på kokt fågel görs bäst på höna men funkar med kyckling i brist på annat.
Receptet måste från början ha varit colombianska hemmafruars alibi för att få sitta tillsammans och skvallra för den tar tid. Men ju mer noggrann man är ju bättre blir den.

Enkla smaker när de är som bäst

1 st höna eller kyckling
8-12 potatisar
1-2 burkar majs
avokado
1 bruk creme fraiche
1 stor eller 2 små brukar kapris (den lilla sorten, inte cocktailkapris)

Koka upp saltat vatten. Det ska vara tillräckligt mycket för att täcka fågeln helt.
Skumma av vattnet efter behov.
Ta sedan upp fågeln och låt den svalna.

Skala sedan 8-12 potatisar och skär i ca 2 cm tärningar.
När fågeln svalnat så man lätt kan ta i den tar man först bort allt skinn

Rensa hela fågeln i så hela bitar som möljigt.
Strimla sedan allt kött med fingrarna, dvs riv det längs med muskeltrådarna så tunt som möjligt. Helst ska det se ut som träull när man är klar. Colombianerna kallar det änglahår. Det här tar tid om det ska bli bra!

Koka sedan igen upp vattnet som fågeln kokat i.
Släng ner potatistärningarna och låt koka till potatisen är mjuk, tillsätt majs som får bli varm före servering. ( Jag är fullt medveten om att det ser ut som diskvatten, men ge den en chans)

Servera sedan i separata skålar: Fågel, creme fraiche och tärnad avokado
Häll först soppa i tallriken och toppa med tillbehören efter smak.
Citera
2013-02-18, 11:46
Medlem
Jestermedgesters avatar
Min kära mamma gjorde en jättegod kycklinggryta under tiden jag bodde hemma.

Jesters morsas kycklinggryta:

1 hel kyckling
1 gul lök
1 l vatten
Salt/Peppar
Curry
Mjölk
Grädde
Mjöl

Dela kyckligen på mitten, salta och peppra överallt.
Bryn kycklingen i en stor gryta, jag använder en gjutjärnsgryta modell större.
När kyckligdelarna fått en fin färg puddrar man över curry, (något exakt mått har jag inte men jag brukar slänga på rätt mycket curry.) När curryn har fått en fin nötbrun färg, häller du på vattnet. Sen klyftar du i en hel gul lök. Sedan får kalaset stå och sjuda i cirka en timme, tills kyckligen är genomkokt. Innertemp på cirka 75 grader om jag inte missminner mig.

När kyckligen är färdig tas den upp och läggs på ett skärbräde. Tag fram ett stycke bunke och börja sedermera plocka rent kyckligen från kött, köttet läggs då i den nämda bunken.

Jag brukar plocka upp löken och slänga den, vill bara få fram smaken av den i buljongen. Låt buljongen reducera ner till ungefär hälften, häll då i lite grädde eller mjölk.

Gör sedan en toppredning! Häll i mjöl i en kaffekopp, ungefär en deciliter, tillsätt därefter två deciliter kallt vatten. Blanda detta till en klumpfri sörja.

När buljongen bubblar i grytan häller du sakta i redningen tills buljongen blivit så pass tjock och fin att du kallar den för sås. Salta och peppra därefter enligt eget tycke och lägg i den plockade kyckligen i såsen.

Servera med ris och ett stort glas mjölk.

Detta är verkligen så sjukt gott, har en pippiflax sjudandes under lock as we speak!
Citera
2013-02-18, 17:08
Medlem
Jag kokar faktiskt kyckling helt utan vatten. I med den färska sköljda kycklingen i en kastrull på lägsta värmen i någon timme. Höj inte värmen på hela tiden. Efter kanske en halvtimme kan man slänga i lite grönsaker, som lök, morot, potatis.

Det går också att låta den koka utan att lägga dit något. När köttet lätt släpper från skrovet (testa med en gaffel) kan man lossa bitar och lägga ner i exempelvis en tomatsås som man har gjort under tiden, eller en currysås, som med fördel kan bygas upp utifrån den stora mängd kycklingspad som ligger i grytan.

Det spad som blir kvar kan användas som bas till en kycklingsoppa, som man kan göra på det kött som inte går åt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in