2011-09-09, 00:21
Medlem
Transmissons avatar
Varför är skam tabubelagt? Alla känner skam inför något, så känslan kan ju alla relatera till. Men samtidigt anses man vara svag om man känner skam. Många ignorerar därför de de skäms för och slätar över det genom att bete sig som själlösa idioter.

Jag har märkt att när jag är ärlig med min skam inför andra så förstår dem mig nästan alltid. Att inte låtsas om sin skam är lite att tro att man är mer än vad man är. Att gå och bära på skam leder bara till misär för dig på ett eller annat sätt.

How about you guys?
Senast redigerad av Transmisson 2011-09-09 kl. 00:24.
Citera
2011-09-09, 00:30
Medlem
Jag håller faktiskt helt med dig. När det är så uppenbart att en person skall skämmas för vad den gjort men inte gör det så skämmer den ut sig kort sagt. Individen har vänt på begreppet och bara gett en tragisk och pinsam bild av sig själv.
Citera
2011-09-09, 00:35
Medlem
ramsays avatar
känner aldrig skam , men jag minns känslan.
Citera
2011-09-09, 00:37
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramsay
känner aldrig skam , men jag minns känslan.
Bra för dig. Så länge du inte förtränger den till förmån för en grandios självbild så är jag nöjd
Citera
2011-09-09, 00:38
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccTowie
Jag håller faktiskt helt med dig. När det är så uppenbart att en person skall skämmas för vad den gjort men inte gör det så skämmer den ut sig kort sagt. Individen har vänt på begreppet och bara gett en tragisk och pinsam bild av sig själv.
Verkligen. Det finns alltid bortförklaringar till varför man är perfekt och inte mänsklig
Citera
2011-09-09, 00:42
Medlem
Evil_the_Cats avatar
Skam och att skämmas känns som olika saker ändå?

Jag kan känna skam över hemska saker som jag gjort, om jag föråt en vän, eller varit otrogen skulle jag känna skam.

Folk skäms när de fisit på en föreläsning, haft samma kläder som sin väninna på en fest eller annat trams. Skam och att skämmas känns inte som samma sak.
Citera
2011-09-09, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_the_Cat

Jag kan känna skam över hemska saker som jag gjort, om jag föråt en vän, eller varit otrogen skulle jag känna skam.

Folk skäms när de fisit på en föreläsning, haft samma kläder som sin väninna på en fest eller annat trams. Skam och att skämmas känns inte som samma sak.

Såhär tycker jag också, TS får gärna specificera om han pratar om att känna skam över något eller att "skämmas" -Tex om man gör något dumt vid en social tillställning.

Men jag antar att det är det förstnämnda.
Citera
2011-09-09, 00:56
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_the_Cat

Skam är när du har "hemligheter" om dig själv som du skäms för.

Man kan skämmas över saker och så länge du är villig att erkänna det inför dig själv eller andra så drabbas du inte av det; då blir det ingen "hemlighet".

När du vägrar inse att du gjorde "den hemska saken" så angriper skammen dig eftersom du då måste bevisa att du duger även fast du gjorde "den hemska saken".
Senast redigerad av Transmisson 2011-09-09 kl. 01:21.
Citera
2011-09-09, 01:02
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puddler
Såhär tycker jag också, TS får gärna specificera om han pratar om att känna skam över något eller att "skämmas" -Tex om man gör något dumt vid en social tillställning.

Men jag antar att det är det förstnämnda.
Ja, det förstnämnda primärt.

Men de hänger ju ihop. Som jag skrev i mitt förra inlägg så blir det där sociala snedsteget till en bit av dig som du skäms inför ifall du inte är villig att ta med i din världsbild att du gjorde misstaget.
Det vill säga erkänna inför dig själv att du är felbar. Det är precis det som skammen "är till för" att förmedla, tror jag.

Många har svårt att göra det, delvis på pressen ifrån samhället att man ska vara lyckad/lycklig och då blir hela livet till en teater där man ska bevisa att man är perfekt.

Å andra sidan antar jag att många inte är familjära vid den destruktiva skamkänslan då uppfostran spelar stor roll i det och den ter ju sig olika för alla.
Senast redigerad av Transmisson 2011-09-09 kl. 01:34.
Citera
2011-09-09, 01:42
Medlem
skam känner man när man gjort något som i samhällets ögon är oacceptabelt, om man har den dispositionen dvs. Huruvida samhället vet om det eller ej hör inte till saken (genuin skam kräver att man har internaliserat samhällspolisen så att säga).

Att skämmas och att känna skam är inte samma sak. Att skämmas kan vara produktivt men skam är en emotionell återvändsgränd, även om emotionen kan fylla en viss funktion (man gör sannolikt aldrig om något man känner stor skam över). Skam är besläktad med skuld men medan skam är riktad mot jaget som sådant är skuld något som upplevs inför en handling. Således kan man känna skam inför något man aldrig berättar och skuld inför något som andra prisar.

Man skäms över att man var för full på festen, man känner skuld över att ha mördat någon under påverkan av droger och man känner skam över att man nu är en mördare. Capish?
Citera
2011-09-09, 01:50
Medlem
ramsays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
Bra för dig. Så länge du inte förtränger den till förmån för en grandios självbild så är jag nöjd

Alla kan sluta skämmas ,det är bara acceptera att livet är meningslöst och att inget spelar ett smack!
Citera
2011-09-09, 02:18
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
skam känner man när man gjort något som i samhällets ögon är oacceptabelt, om man har den dispositionen dvs. Huruvida samhället vet om det eller ej hör inte till saken (genuin skam kräver att man har internaliserat samhällspolisen så att säga).

Att skämmas och att känna skam är inte samma sak. Att skämmas kan vara produktivt men skam är en emotionell återvändsgränd, även om emotionen kan fylla en viss funktion (man gör sannolikt aldrig om något man känner stor skam över). Skam är besläktad med skuld men medan skam är riktad mot jaget som sådant är skuld något som upplevs inför en handling. Således kan man känna skam inför något man aldrig berättar och skuld inför något som andra prisar.

Man skäms över att man var för full på festen, man känner skuld över att ha mördat någon under påverkan av droger och man känner skam över att man nu är en mördare. Capish?
Inte nödvändigtvis "samhället" utan snarare sina medmänniskor.. Alltså genom uppfostran visar ju ens föräldrar hur mycket man är värd genom den tid de spenderar med dig. Deras kärlek gentemot dig. Om de är ignoranta och nedvärderar dig ofta så kommer du undermedvetet anta att folk i större utsträckning också kommer bete sig så mot dig. Detta på grund av skam.

Du skäms för att du trodde att du kunde lita på dina föräldrar för att få deras kärlek men istället gör de raka motsatsen och nedvärderar de dig. Du ser det då som att felet ligger som dig. Det lägger grunden till att du kommer känna skammen mer intensiv i högre ålder.

Skuld = När man skäms för något man har gjort. Lägg märke till att det är handlingen man skäms för. Man låter inte det gå ut över en som individ.

Skam = Känslan av att vara kroniskt otillräcklig som människa.

Skäms = Det gör man när man inser att man gjort ett misstag som strider mot ens värdegrund.
Senast redigerad av Transmisson 2011-09-09 kl. 02:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in