2011-09-08, 23:20
Medlem
Jag önskar få höra vilka Stockholmskörer ni tycker är hör till de bästa - avlönade eller inte. Det är förstås subjektivt och jag väntar mig inte att vi ska vara helt överens. Jag ser främst körer med klassisk musik på repertoaren framför mig, men om det finns höjdpunkter i andra genrer så berätta gärna om dem med (och tala om vad för slags musik de gör).

Jämförelser mellan körer folk nämner är också välkommet (ex: "Jag tycker kör A är bättre än kör B för att A är mer rytmiskt säkra.").

Vad tänker ni om nedläggningen av Storkyrkans kör? Eller, den "krymper och byter namn", som det heter, och alla tidigare medlemmar som vill vara med måste söka på nytt, vad jag förstår. Är det Gary Gradens sätt att gallra bland koristerna och kanske försöka gå i Gustav Sjökvists fotspår och skapa sig en egen högt ansedd kör? Kan denna bli något att räkna till de allra bästa, tro?
Citera
2011-09-08, 23:37
Bannlyst
Den där kören som hon håller i den där tatuerade knarkaren ska väl vara ganska bra.

Alla kan sjunga- eller vad den heter.

Hon är ju känd också.
Citera
2011-09-08, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOKO_MOTIV
Den där kören som hon håller i den där tatuerade knarkaren ska väl vara ganska bra.

Alla kan sjunga- eller vad den heter.

Hon är ju känd också.

Haha, jag gissar att du skämtar. Näe, någon kör där man får betala för att vara med är knappast aktuell.

Det är dock roligt med ett svar i tråden!
Citera
2011-09-09, 09:20
Medlem
FruGondols avatar
Den professionella -Radiokören- är väl den bästa i hela landet.
Jag vet dock för lite om stockholms kammar/motettkörer för att kunna
göra några jämförelser. Lättast att avgöra en körs kvalitet är ju när den
sjunger a cappella.
Om du länkar till youtube eller dylikt, kan du få mina subjektiva omdömen.
Jag brukar titta på TV-gudstjänster på söndagar och där skiftar verkligen
körernas kvalitet.
Vad gäller Storkyrkokörens "omstrukturering" vet jag ej ett dyft, men det
vore intressant att få höra - från någon som vet ... / mvh

Edit: Ovanlig och intressant TS!
Citera
2011-09-12, 17:21
Medlem
Egentligen ville jag inte styra konversationen för mycket genom att komma med egna förslag, men nu måste jag göra ett försök att få igång samtalet med några smakprov på körer utan någon inbördes ordning (för då hade jag använt en numrerad lista).
  • Radiokören. Som tidigare nämnts kanske den första man tänker på. Knuten till Sveriges radio. Har haft många dirigenter och för närvarande är Peter Dijkstra chefdirigent. Sångarna är anställda på halvtid, tror jag.
  • Mikaeli kammarkör. Leds av sin grundare Anders Eby - tidigare professor i kördirigering och körsång vid Kungl. Musikhögskolan (KMH), gästprofessor Musikhögskolan i Piteå och nu professor i kördirigering i Düsseldorf. Kören håller till i Adolf Fredriks kyrka.
  • Eric Ericssons kammarkör. Jag vet inte var de har sin bas, men de har i alla fall en Stockholmsadress. Grundaren, den gamle Eric Ericson, som länge också ledde Radiokören och har varit professor i kördirigering vid KMH, är ännu konstnärlig ledare, men kören använder sig av ett flertal andra dirigenter. Koristerna är avlönade, vad jag förstår.
  • Gustav Sjökvists kammarkör. Grundades av och leds av Gustav Sjökvist, tidigare dirigent för Radiokören. Kören har hört hemma i Storkyrkan, där dess ledare varit domkyrkoorganist fram till sin pensionering nyligen. Var de nu är vet jag inte.

Så där, kom loss nu! Vilka körer hör inte hemma på listan och vilka ska tillföras?
Citera
2011-09-13, 02:16
Medlem
FruGondols avatar
Jag tycker det är fantastiskt att lyssna på körmusik när den är på en god
musikalisk nivå. Tyvärr blir det alltför sällan som jag får tillfälle att göra
detta.
Kan därför dessvärre ej bidraga med något i denna tråd, eller göra några
jämförelser.
Dock är jag mycket vetgirig - och som du verkar ha stora kunskaper
i ämnet har jag ett gäng frågor:

1. Baryton-saxofonisten och kompositören Lars Gullin nödgades under ett par år,
på grund av tandproblem, att spela piano. Han skrev då en del musik
för blandad kör och piano. Vet du något om detta?

2. Lars son Peter Gullin gick i sin "fars fotspår" och spelade också baryton,
men gick tyvärr bort för några år sen (alldeles för ung).
Lars dotter Gabriella Gullin spelar piano och var/är väl knuten till S:ta Clara kyrka,
som kantor/körledare (?). Jag hörde nyligen att kören bytt namn till
Stockholms domkyrkokör, under ledning av Michael Waldenby.
Vet du något mera om denna kör, så berätta gärna. Såg även att Gabriella skrivit
requiem. Har du hört detta?

3. Hörde för några år sen Spånga Motettkör framföra Mozarts Requiem i Spånga kyrka.
Dom hade förstärkning i mans-stämmorna av Folkoperan. Dirigent var Hans Wikström.
Vet du något om denna kör?

4. En vännina till mig har ett barnbarn som sjunger i Stockholms Gosskör.

Kära Skeppslag! Ber om ursäkt för mitt fråge-bombardemang, men jag är uppriktigt
intresserad och vetgirig.

Edit: Pga. av mitt handikapp har jag mkt. svårt att "live" ta del av Sthlms musikutbud.
Är även ny i data-världen och tafflig när det gäller att söka på nätet. / mvh
Citera
2011-09-16, 20:43
Medlem
Bromsklosss avatar
Det blev fel.
Senast redigerad av Bromskloss 2011-09-16 kl. 20:47.
Citera
2011-09-17, 19:56
Medlem
FruGondols avatar
TS tycks ha gått under jorden?!
Citera
2011-09-17, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
1. Baryton-saxofonisten och kompositören Lars Gullin nödgades under ett par år,
på grund av tandproblem, att spela piano. Han skrev då en del musik
för blandad kör och piano. Vet du något om detta?

2. Lars son Peter Gullin gick i sin "fars fotspår" och spelade också baryton,
men gick tyvärr bort för några år sen (alldeles för ung).
Lars dotter Gabriella Gullin spelar piano och var/är väl knuten till S:ta Clara kyrka,
som kantor/körledare (?). Jag hörde nyligen att kören bytt namn till
Stockholms domkyrkokör, under ledning av Michael Waldenby.
Vet du något mera om denna kör, så berätta gärna. Såg även att Gabriella skrivit
requiem. Har du hört detta?

3. Hörde för några år sen Spånga Motettkör framföra Mozarts Requiem i Spånga kyrka.
Dom hade förstärkning i mans-stämmorna av Folkoperan. Dirigent var Hans Wikström.

4. En vännina till mig har ett barnbarn som sjunger i Stockholms Gosskör.

Tyvärr vet jag nästan ingenting om det du frågar om. Familjen Gullin är jag inte bekant med annat än till namnet.

Stockholms domkyrkokör är tydligen något som är gemensamt för alla tre kyrkorna i församlingen. Kanske är detta ersättaren även till Storkyrkans kör, som jag efterfrågade tidigare. Jag hade fått för mig att det var Gary Graden som skulle ta över den saken, men jag kan har fått fel bild. Om det är så att Stockholms domkyrkokör ersätter flera andra körer, måste många ha varit tvugna att sluta eftersom den nya körens medlemslista endast visar 27 personer. Kanske gör de fortfarande intag. Det vore roligt om någon kunde bidraga med mer information om det här. Kan denna bli en av de riktigt bra, som jag frågar efter?

Stockholms gosskör vet jag inte mycket om. Jag stötte på en av deras tidigare korister häromdagen och jag har för mig att han då sade att de håller till vid Fridhemsplan, men det är ju inte så nyttig information.

Citat:
Edit: Pga. av mitt handikapp har jag mkt. svårt att "live" ta del av Sthlms musikutbud.
Är även ny i data-världen och tafflig när det gäller att söka på nätet. / mvh

Aj då, så du har svårt att transportera dig? Du lyckas dock hantera Flashback, vilket knappast är den smidigaste man kan göra på Internet.

Ett ytterligare förslag: S:t Jacobs kammarkör. Nå? Vad säger ni? Är de bäst? Är jag ute och cyklar?
Citera
2011-09-17, 21:44
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppslag

Ett ytterligare förslag: S:t Jacobs kammarkör. Nå? Vad säger ni? Är de bäst? Är jag ute och cyklar?

Som tråden hitills gestaltat sig, riskerar du nog ej att dränkas av Fb-åsikter
vad gäller S:t Jacobs kammarkör. Själv har jag inget direkt minne av att
ha hört den, men det vore intressant att höra lite om och av den (länka gärna).
Varifrån kommer ditt intresse för körmusik? Sjunger du själv i kör?
Kom igen nu - berätta lite för de intressenter som frekventerar din tråd ...
Citera
2011-09-17, 22:18
Medlem
Citat:
Som tråden hitills gestaltat sig, riskerar du nog ej att dränkas av Fb-åsikter
vad gäller S:t Jacobs kammarkör. Själv har jag inget direkt minne av att
ha hört den, men det vore intressant att höra lite om och av den (länka gärna).

Näe, det har inte blivit något vidare drag i den här tråden, av någon anledning. Jag har inga länkar på lager, och jag tror faktiskt inte jag har hört dem själv heller.

Citat:
Varifrån kommer ditt intresse för körmusik? Sjunger du själv i kör?
Kom igen nu - berätta lite för de intressenter som frekventerar din tråd ...

Hehe, det skulle vara för dig då, frun. Jag är uppvuxen i en musikfamilj och fick så mitt allmäna musikintresse. Just körsång blev en allestädes närvarande aspekt av tillvaron när jag gick Adolf Fredriks musikklasser (mellan- och högstadium) och Kungsholmens gymnasium. Dessa, som du kanske känner till, är skolor med musikinriktning, där musiken till större delen utgörs av körsång. Det har format mig, må jag säga! Även efter detta har jag ägnat mig åt körsång, men jag vill låta detaljerna vara för att inte röja mig. Gällande de flesta av de nämnda körerna har jag bekanta som är eller har varit med. Någon av dem har jag själv sjungit i, faktiskt.
Citera
2011-09-18, 00:43
Medlem
FruGondols avatar
----------- Angående S:t Jacobs kammarkör -------

Citat:
Ursprungligen postat av Skeppslag
Jag har inga länkar på lager, och jag tror faktiskt inte jag har hört dem själv heller.

Har nu precis lyssnat på denna kör på Youtube. Trots ganska dålig ljudupptagning
anser jag att den ej skiljer sig från övriga - hyfsade kammarkörer - jag hört.
Körledaren tycks dock (som så många andra körledare) ha lagt repertoarens ribba
ett par centimetrar för högt, i förhållande till koristernas faktiska kapacitet.
Detta är ett trist men återkommande fenomen i körvärlden, som gör att många
körer ej klingar väl. Vad som är ännu tristare är, att många körledare gör detta
av rent egoistiska skäl (för att kunna stoltsera med avancerad repertoar).
Detta medför ofta, att brister uppstår i koristernas sångglädje och självförtroende.
Understryker att det handlar om "små centimetrar", men som sagt: detta är
tillräckligt för att få tidigare nämnda effekter.

Nu lämnar jag denna lite trist hemliga tråd samt konstaterar att LOKO_MOTIV nedan,
åtminstone kom med ett rakt, uppriktigt och informativt inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av LOKO_MOTIV
Alla kan sjunga- eller vad den heter. Hon är ju känd också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in