2011-09-08, 01:46
Medlem
cookizs avatar
Jag hamnade hos kronofogden för 3år sedan i början av nästa år.
Jag hamnade där pga 2 riktigt pinsamma historier som ej hör hit (den högsta skulden låg på 127kr!)
Så jag funderar vad händer när 3 år har gått? Kan jag ansöka om ett nytt mobil abonnemang och köpa en telefon på avbetalning igen?
Vem är bäst att kontakta för att bekräfta att pricken är borta från registret?
Vad händer om jag ansöker om ett nytt abonnemang och telefon avbetalning innan 3år har gått?
Hoppas jag postade i rätt del är lite osäker
Citera
2011-09-08, 01:59
Medlem
Hej1 Ja, pricken "försvinner" efter 3 år, ligger dock kvar för vissa som granskar via fogden men inga problem med abonnemang annars kan du nog öppna hos Tele 2 med anmärkning. Lycka Till!
Citera
2011-09-08, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melinda.s
Hej1 Ja, pricken "försvinner" efter 3 år, ligger dock kvar för vissa som granskar via fogden men inga problem med abonnemang annars kan du nog öppna hos Tele 2 med anmärkning. Lycka Till!

Hur menar du med "vissa som granskar via fogden"? Kronofogden utfärdar inte betalningsanmärkningar eller har uppgifter om betalningsanmärkningar i sina register. Det är kreditupplysningsföretag som pysslar med sånt.

Ansöker du om ett nytt abonnemang och har betalningsanmärkningen kvar är risken stor att dom säger nej efter att dom gjort en kreditupplysning, du blir alltså inte avrättad... Så det är ju bara att försöka.
Det enda negativa är att vissa företag drar öronen åt sig om det har gjorts många kreditupplysningar på dig (även om du inte har en anmärkning). Men du borde veta själv om du har många då kreditupplysningsbolagen enligt lag måste skicka en kopia till dig.
Vet du att det inte har gått 3 år så lär anmärkningen ligga kvar, måste du nödvändigtvis ha ett nytt abonemang så kan det ju vara lämpligt att kolla upp vad olika telefonbolag har för policy gällande anmärkningar, vissa kanske inte bryr sig.
Citera
2011-09-08, 08:02
Medlem
cookizs avatar
tack för svaren
jag har haft samma abonnemang länge och ringer inte lika mycket längre och vill därför teckna om till ett billigare abonnemang men vill behålla 3 som operatör så därför frågar jag .
Tele 2 tänkte jag hålla mig så långt ifrån som möjligt då dem har varit så struliga när jag haft dem.
Citera
2011-09-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookiz
tack för svaren
jag har haft samma abonnemang länge och ringer inte lika mycket längre och vill därför teckna om till ett billigare abonnemang men vill behålla 3 som operatör så därför frågar jag .
Tele 2 tänkte jag hålla mig så långt ifrån som möjligt då dem har varit så struliga när jag haft dem.

Har du skött dig hos 3 så kan du nog både teckna nytt och få en nalle på avbetalning av dom trots prickar. Väldigt sällan ett företag gör en ny koll om man är skötsam där.

Så har det då vart hos Telia för mig.
Citera
2011-09-08, 09:55
Medlem
Tveksam till detta. Är kund sen många många år hos Tre, har alltid skött räkningarna dit. Mitt nuvarande abbonemang går ut om en månad . Och jag får inte ens förlänga det!! Hag får ju ha kvar det, men inte förlänga och låsa det i typ 2 år!
Citera
2011-09-11, 14:30
Bannlyst
en sak är ganska rolig med tele2 var kund hos dom i säkert 10 år sen bytte jag till 3, sen ville jag byta tillbaka till tele2 då neka dom mig för inkomsten skull. men deras förlust :P

lite ot kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in