2004-12-01, 16:26
Medlem
Regentens avatar
hallå där...! jo det är så här. för några månader sedan hittade jag en kokare, väldigt fin
aja, jag har tidigare erfarenhet av bränning, men det var några år sedan när jag bodde i norrland och jag deltog inte så mycket i processen.

jaja, till saken, jag hade tänkt att sätta en julsatts mäsk nu och destilera den sedan.

kokaren rymmer 10 liter och jag hade tänkt jäsa 20 liter.
så vad är enklaste receptet ?

spelar ingen större roll hur lång tid jäsningen tar osv. bara jag får det gjort

hur mycket socker, vatten och jäst bör man ha om man använder vanlig bakjäst...?

tack på förhand
Citera
2004-12-01, 16:35
Medlem
muddafrikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regenten
hallå där...! jo det är så här. för några månader sedan hittade jag en kokare, väldigt fin
aja, jag har tidigare erfarenhet av bränning, men det var några år sedan när jag bodde i norrland och jag deltog inte så mycket i processen.

jaja, till saken, jag hade tänkt att sätta en julsatts mäsk nu och destilera den sedan.

kokaren rymmer 10 liter och jag hade tänkt jäsa 20 liter.
så vad är enklaste receptet ?

spelar ingen större roll hur lång tid jäsningen tar osv. bara jag får det gjort

hur mycket socker, vatten och jäst bör man ha om man använder vanlig bakjäst...?

tack på förhand

Helt meningslöst att använda bakjäst, gör inte det.

Finns uppsjöar av information på Bryggfoum.
Citera
2004-12-01, 16:44
Medlem
FetFulElaks avatar
Ett paket turbojäst, 8 kg socker och 20 liter vatten. Alt. 6 kg socker om du har en sån jäst. Eller vad som står på jästpåsen. (Hoppa över partiet där det står "Tillför lagstadgad mäng frukt") Låt stå tills det slutar bubbla. Enklaste möjliga. Vill du vara avancerad så mäter du Oeschlevikt och grejjar, men skit i det.
Citera
2004-12-01, 17:42
Medlem
Ingredienser:
1 påse Turbo Pure 48h 18%
20 liter vatten
1 russin
1 påse jäs-stopp
1 påse klarningsmedel

Fyll i 8 liter varmt vatten i din 25L-tunna, häll sedan i 8kg socker och se till att sockret löses upp riktigt, fyll därefter upp med kallt vatten till 20L-strecket och sen är det bara att tömma i jästen i tunnan, rör om i ca 1 minut, släng i russinhelvetet sedan. Rekommenderad rumstemperatur är ~20 grader. Låt stå i en vecka, häll sen i jäststopp och klarningsmedel.
Citera
2004-12-04, 01:09
Medlem
Grårävs avatar
Skit i allt vad russin, tomatpure, potatis, bakjäst och apelsinjuice heter - Bra sprit gör man på en bra mäsk. Alla skräckhistorier om hur illa mäsk luktar och smakar har att göra med dessa totalt onödiga ingredienser.

Använder du en bra turbojäst (Turbo Pure eller Cobra tex.) så behövs inga mystiska tillsatser - allt sådan hösägen lever kvar från tiden då man inte hadde några andra alternativ än bakjäst att jäsa på. Då behövdes jästnäring för effektiv jäsning, men ALLT sådant finns i moderna turbojäster.

Ju mer skit du har i mäsken, ju mer skit kommer din sprit att smaka, om du inte har en riktigt bra apparat förståss. Har du det kan du jäsa på vad fan du vill, och ändå slippa kola.

Nä, jäs "rent" på socker, turbojäst och vatten, och du får bästa möjliga grund att stå på.
Citera
2004-12-07, 21:20
Medlem
AlleyCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Earp
Ingredienser:
1 påse Turbo Pure 48h 18%
20 liter vatten
1 russin
1 påse jäs-stopp
1 påse klarningsmedel

Fyll i 8 liter varmt vatten i din 25L-tunna, häll sedan i 8kg socker och se till att sockret löses upp riktigt, fyll därefter upp med kallt vatten till 20L-strecket och sen är det bara att tömma i jästen i tunnan, rör om i ca 1 minut, släng i russinhelvetet sedan. Rekommenderad rumstemperatur är ~20 grader. Låt stå i en vecka, häll sen i jäststopp och klarningsmedel.

Ursäkta en HB-novis, men VARFÖR skall man änvända klarningsmedel och jäs-stopp när man ändå ska bränna skiten? Sen det där russinet, fyller det nån funktion eller? Själv blir jag lika full på brännvin gjort på enbart socker, turbojäst och vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in