2011-09-07, 15:26
Medlem
elclasicos avatar
Hej! Hade tänkt att ta tag i mitt liv lite bättre vad gäller den ekonomiska biten. Har inga pengar på något sparkonto idag, utan har gått plus minus noll varje månad sen jag började jobba i stort sett. Har tröttnat lite på det och vill börja spara pengar. Minst 2000 :- varje månad tänkte jag. Därför så är jag ute efter lite råd om var man ska börja, om man ska spara på sparkonto på internetbanken (swedbank) eller om det finns bättre alternativ!? Är som sagt inte så insatt i ekonomi alls men är intresserad av att få bättre ordning och lära mig. Därför skulle tips och idéer och även information så man har något att bygga vidare på.

Tackar så länge!!
Citera
2011-09-07, 15:31
Medlem
ett sparkonto är inte fel även om räntan är relativt låg för tillfället. Du kan ta ut och använda dina pengar när du vill och du riskerar inget. Om du hade tänkt dig lite mer avkastning är nog en trevlig fond något för dig men då tar det tre (?) dagar att få ut pengarna om du nu skulle behöva dom snabbt nån gång. kanske 1000 i sparkonto och 1000 i fond varje månad?
Citera
2011-09-07, 15:34
Medlem
elclasicos avatar
De pengar som jag sparar har jag inte tänkt att röra/plocka ut. Utan jag vill fortsätta spara eller få dem att växa utan att ta för stora risker egentligen. Att dela upp sparandet kanske inte hade varit helt fel då?
Citera
2011-09-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elclasico
Hej! Hade tänkt att ta tag i mitt liv lite bättre vad gäller den ekonomiska biten. Har inga pengar på något sparkonto idag, utan har gått plus minus noll varje månad sen jag började jobba i stort sett. Har tröttnat lite på det och vill börja spara pengar. Minst 2000 :- varje månad tänkte jag. Därför så är jag ute efter lite råd om var man ska börja, om man ska spara på sparkonto på internetbanken (swedbank) eller om det finns bättre alternativ!? Är som sagt inte så insatt i ekonomi alls men är intresserad av att få bättre ordning och lära mig. Därför skulle tips och idéer och även information så man har något att bygga vidare på.

Tackar så länge!!

Pröva dig fram men kör bara på sånt som du förstår helt. Ha tålamod, finns inga snabba cash som ät riskfritt
Citera
2011-09-10, 12:10
Medlem
SinXs avatar
Citat:

Tackar så länge!!

Beror ju på hur engagerad du kommer att vara i ditt sparande. Om du är beredd att lägga ned lite tid för att få pengarna att växa och tänker långsiktigt är aktier hos tex Avanza eller Nordnet ett bra alternativ. Om du inte orkar bry dig om aktier finns det såklart vanliga räntekonton. Då är dock Swedbank med säkerhet en av de sämsta alternativen. Är dock inte så erfaren av just räntekonton, men tror att Hoist ska vara bra.
Citera
2011-09-12, 19:54
Medlem
elclasicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Beror ju på hur engagerad du kommer att vara i ditt sparande. Om du är beredd att lägga ned lite tid för att få pengarna att växa och tänker långsiktigt är aktier hos tex Avanza eller Nordnet ett bra alternativ. Om du inte orkar bry dig om aktier finns det såklart vanliga räntekonton. Då är dock Swedbank med säkerhet en av de sämsta alternativen. Är dock inte så erfaren av just räntekonton, men tror att Hoist ska vara bra.

Varför är Swedbank ett av de sämsta alternativen med vanliga räntekonton? kan som sagt inte så mycket.

Jo jag är intresserad av att lägga ner lite tid för att få pengarna att växa och samtidigt lära mig mer om ekonomi. Men om jag skulle vilja börja med aktier hur går jag till väga? Vad ska man tänka på och vilka aktier ska man börja handla med? Så man kommer igång och lär sig mer under tiden. Några lite säkrare kort så att säga.
Citera
2011-09-12, 20:06
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Varför är Swedbank ett av de sämsta alternativen med vanliga räntekonton? kan som sagt inte så mycket.

Jo jag är intresserad av att lägga ner lite tid för att få pengarna att växa och samtidigt lära mig mer om ekonomi. Men om jag skulle vilja börja med aktier hur går jag till väga? Vad ska man tänka på och vilka aktier ska man börja handla med? Så man kommer igång och lär sig mer under tiden. Några lite säkrare kort så att säga.

Om du vill börja med aktier tycker jag du ska öppna ett konto hos antingen Nordnet, eller Avanza. De är det bästa aktörerna när det kommer till värdepappershandel enligt de flesta. Har Avanza själv och tycker de är bra. Dessutom har de väldigt bra courtagepriser* vilket är bra när man är nybörjare och inte har så mycket pengar att handla för. Vill du lära dig mer om aktier finns mycket att läsa på nätet, och dessutom en hel drös med tidsskrifter att prenumerera på. Själv kör jag börsveckan (du får dra av kostnaden för prenumerationen i deklarationen).

*Priset det kostar att köpa aktier, tex tar Avanza en minumumavgift på 39 SEK medan swedbank säkert ligger över 100 SEK.

Exempel:

Du köper 10 aktier i Nisses AB till ett totalt värde av 1000 SEK.
Utöver de 1000 SEK som aktierna kostar betalar du courtage på 39 SEK. Skulle du köpa genom Swedbank skulle det säker kunna kosta 100 SEK vilket då skulle motsvara 10 procent och således kräver att aktien stiger väldigt mycket innan du ens tjänat in courtaget.
Citera
2011-09-12, 20:34
Medlem
elclasicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Om du vill börja med aktier tycker jag du ska öppna ett konto hos antingen Nordnet, eller Avanza. De är det bästa aktörerna när det kommer till värdepappershandel enligt de flesta. Har Avanza själv och tycker de är bra. Dessutom har de väldigt bra courtagepriser* vilket är bra när man är nybörjare och inte har så mycket pengar att handla för. Vill du lära dig mer om aktier finns mycket att läsa på nätet, och dessutom en hel drös med tidsskrifter att prenumerera på. Själv kör jag börsveckan (du får dra av kostnaden för prenumerationen i deklarationen).

*Priset det kostar att köpa aktier, tex tar Avanza en minumumavgift på 39 SEK medan swedbank säkert ligger över 100 SEK.

Exempel:

Du köper 10 aktier i Nisses AB till ett totalt värde av 1000 SEK.
Utöver de 1000 SEK som aktierna kostar betalar du courtage på 39 SEK. Skulle du köpa genom Swedbank skulle det säker kunna kosta 100 SEK vilket då skulle motsvara 10 procent och således kräver att aktien stiger väldigt mycket innan du ens tjänat in courtaget.

Tack för tipsen/infon!

Dags att öppna ett konto på Avanza då till att börja med. Ja jag tror också att jag behöver röja runt på internet lite för att lära mig. Det där med att prenumerera på "börsveckan" låter också som en god idé! Är det HM och liknande aktier som är säkrast för tillfället? Kanske ska börja med det eller liknande.

Så där nu är ett konto öppnat. Nu är det bara att vänta på brevet från Avanza så kontot kan aktiveras.
Senast redigerad av elclasico 2011-09-12 kl. 21:05.
Citera
2011-09-12, 21:16
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Tack för tipsen/infon!

Dags att öppna ett konto på Avanza då till att börja med. Ja jag tror också att jag behöver röja runt på internet lite för att lära mig. Det där med att prenumerera på "börsveckan" låter också som en god idé! Är det HM och liknande aktier som är säkrast för tillfället? Kanske ska börja med det eller liknande.

Så där nu är ett konto öppnat. Nu är det bara att vänta på brevet från Avanza så kontot kan aktiveras.

Kul att du är beredd att satsa!

Om du vill kan du läsa mer om börsveckan här

Är du kund hos Avanza får du dessutom rabatt på prenumerationen. När det gäller HM kan aktien vara en god ide att köpa i dagsläget. Bolaget är verksamt i dryga 30-talet länder med en omsättning på 127 miljarder kronor förra året. Bolaget expanderar med nya butiker i en takt kring tio procent årligen, och väntas nästa år passera 2 500 butiker globalt. Ser man till fördelningen geografiskt så är Tyskland
bolagets största marknad följt i fallande ordning av Frankrike, USA, Storbritannien och Sverige. Tillsammans utgör dessa fem drygt hälften av bolagets omsättning. Tonvikten ligger i Europa med blott en liten del i Asien och en anledning till denna relativt koncentrerade spridning är bolagets expansionsstrategi där man söker synergier med befintlig infrastruktur. Det gör att man helst expanderar in i länder som gränsar till befintliga marknader så man exempelvis kan utnyttja befintlig logistik.

Samtidigt är det viktigt att du ser dina investeringar över lång sikt. Att inte stirra dig blind på att ett börserna rasar (som de gjort i år) utan att du planerar för framtiden. Med 2000 SEK i månaden kommer du kunna vara miljonär inom 10-15 år med rätt investeringar och om börsklimatet är gynnsamt.

Lycka till!
Citera
2011-09-12, 23:57
Medlem
Finans.killens avatar
100 - din ålder = hur många procent som ska riskeras av totala kapitalet.

köp indexfonder för summan du får av formlen ovan, in med resten på sparkonto.

såg att H&M nämnedes i tråden; Gillar inte att sonen har tagit över dessutom är bomulspriset fortfarande högt, även om det har gått ner lägg också till att vi kanske får en double dip, sedan känns inte H&M så kul längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in