Citat:
Ursprungligen postat av elclasico
Tack för tipsen/infon!
Dags att öppna ett konto på Avanza då till att börja med. Ja jag tror också att jag behöver röja runt på internet lite för att lära mig. Det där med att prenumerera på "börsveckan" låter också som en god idé! Är det HM och liknande aktier som är säkrast för tillfället? Kanske ska börja med det eller liknande.
Så där nu är ett konto öppnat. Nu är det bara att vänta på brevet från Avanza så kontot kan aktiveras.
Kul att du är beredd att satsa!
Om du vill kan du läsa mer om börsveckan
här
Är du kund hos Avanza får du dessutom rabatt på prenumerationen. När det gäller HM kan aktien vara en god ide att köpa i dagsläget. Bolaget är verksamt i dryga 30-talet länder med en omsättning på 127 miljarder kronor förra året. Bolaget expanderar med nya butiker i en takt kring tio procent årligen, och väntas nästa år passera 2 500 butiker globalt. Ser man till fördelningen geografiskt så är Tyskland
bolagets största marknad följt i fallande ordning av Frankrike, USA, Storbritannien och Sverige. Tillsammans utgör dessa fem drygt hälften av bolagets omsättning. Tonvikten ligger i Europa med blott en liten del i Asien och en anledning till denna relativt koncentrerade spridning är bolagets expansionsstrategi där man söker synergier med befintlig infrastruktur. Det gör att man helst expanderar in i länder som gränsar till befintliga marknader så man exempelvis kan utnyttja befintlig logistik.
Samtidigt är det viktigt att du ser dina investeringar över lång sikt. Att inte stirra dig blind på att ett börserna rasar (som de gjort i år) utan att du planerar för framtiden. Med 2000 SEK i månaden kommer du kunna vara miljonär inom 10-15 år med rätt investeringar och om börsklimatet är gynnsamt.
Lycka till!