2011-09-07, 14:33
Medlem
Jag vill bara utfärda en varning till alla ungdomar utan jobb i Sverige och som ser marknadsföringen för att arbeta i Barcelona!

Winners World Wide
First Prize
Winners Work

...är bland annat namnen de marknadsför sig med.

Har ganska nyligen avslutat min anställning hos dessa och vill bara varna för deras sjukt duktiga rekryterare som t o m lurade mig. Ganska stor investering för människor som vill ha nytt jobb att flytta till Spanien och bosätta sig.

Det är mycket fina löften som utlovas om arbetet, utbildning, arbetstider, lön och semester men allt är skitsnack.

GÅ INTE PÅ DETTA!

(inget ont om Barcelona och Spanien, sjukt bra ställe att leva på men hitta en annan inkomst om du kan eller studera)

Jag vart lovad boende till ett bra pris, utbildning i Spanska + säljutbildning, lätt produkt att sälja och ett helt nytt koncept (som i stort sett visade sig vara olagligt), 3 veckors betald semester under juli månad (började i slutet på april), samt en bra fast lön.

Samtliga löften visade sig vara bullshit.

När jag väl är på plats i Barcelona, investerat i flygresa, boende och övrigt, och vill ha mer information om språk-kurs, semester, lönetakt o s v så får jag följande svar:

1. Språk-kurs spanska: Vi kan inte anställa en lärare innan vi har flera som vill studera, jag undersöker och ser att det är ett 10-15 tal personer som vill studera.

2. Arbetstid. Löfte om att få välja 6 eller 8 timmars arbetsdag, så vi hinner uppleva Barcelona. Väl på plats, nej 8 timmar ett måste.

3. Lönen. Den fasta lön som visas under rekryteringen är oskattad, och netto blir alltså mindre än vad som framgått, något som alla missförstått, väldigt underligt då det aldrig framkom på rekryteringen.

4. Helgdagar och ledighet. Spanska helgdagar är inte aktuella som ledighet då vi arbetar mot Sverige (okej förståeligt) men svenska helgdagar är inte heller aktuella då vi arbetar i Spanien. Slutsats: inga helgdagar är aktuella.
+
det som var droppen för mig och ledde till min uppsägning. Semestern ställs in, med argumentet att majoriteten på företaget VILL jobba under juli istället för betald ledighet. Har försökt finna dessa personer utan att lyckas, First Prize är alltså ett företag som har över 100 anställda och jag hittar ingen som INTE ville ha semester istället för arbete.

Så jag ber er arbetssökande att undvika detta företag om ni kan för dem är fulla med skit. Finns även en hel del fakta om deras företag, ägare och verksamhet. Sök på First Prize, Winners World Wide på google och ni finner en hel del om att verksamheten är i stort sett illegal men ej dömd ÄN.

Rekomenderar dock en sommar i Spanien, dock med annan sysselsättning, en av mitt livs bästa sommrar

PIZ!
Citera
2011-09-07, 14:56
Medlem
Såg en annons för ett tag sedan och tänkte skicka iväg min arbetslöse styvson. Men det blev aldrig av. vad var det ni sålde? Har för mig att det var nån form av spel. Pyramidspel?
Citera
2011-09-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hapahapa03

3. Lönen. Den fasta lön som visas under rekryteringen är oskattad, och netto blir alltså mindre än vad som framgått, något som alla missförstått, väldigt underligt då det aldrig framkom på rekryteringen.

Nu får jag ta förgivet att du blandat ihop brutto och netto.

I alla fall så finns det väl ingen som prata löner i netto(efter skatt), fråga man efter lön till en arbetsgivare så blir det självklart brutto(före skatt)som nämns och ifall du är i spanien eller sverige spelar nog mindre roll.

Så jag förstår inte hur alla person som rekryterats missuppfattat det så det känns heltklart som en lögn från din sida.
Citera
2011-09-07, 18:35
Medlem
Citat:
Såg en annons för ett tag sedan och tänkte skicka iväg min arbetslöse styvson. Men det blev aldrig av. vad var det ni sålde? Har för mig att det var nån form av spel. Pyramidspel?

Vi sålde vinsträttigheter till Premieobligationer (Statens). Du betalar en månadskostnad för dessa och så länge du är med så kan du vinna.

Problemet som jag har förstått det är att det är oklart om detta är lagligt eller ej, då du går om lagstiftningen att spel är kontrollerat av staten.

Anledningen till att företaget arbetar från Barcelona, alltså ringer till Sverige, är att så länge försäljningen sköts från utlandet så är det upp till var och en som privatperson att ta beslut, på egen risk förstås.

Men vi som ringer nämner inget om Spanien eller Barcelona utan låtsas sitta i Sverige för att förstärka förtroendet för produkten och företaget. Ganska vilseledande även om det är lagligt på sitt eget sätt.

Citat:
Citat:

Nu får jag ta förgivet att du blandat ihop brutto och netto.

I alla fall så finns det väl ingen som prata löner i netto(efter skatt), fråga man efter lön till en arbetsgivare så blir det självklart brutto(före skatt)som nämns och ifall du är i spanien eller sverige spelar nog mindre roll.

Så jag förstår inte hur alla person som rekryterats missuppfattat det så det känns heltklart som en lögn från din sida.

Jag ber om ursäkt, var kanske lite oklart. Nej på rekryteringen så framgick fasta lönen netto i euro. Väl på plats i Barcelona var det brutto. Självklart frågar man sånt och vanligtvis så anges det alltid i brutto, sen så vart vi även lovade skattesatsen 2% även det BS. Jag har funderat över om detta är dålig komunikation mellan kontor och rekryterare, men med tanke på övriga lögner och löften så säger jag att det är medveten vilseledande information.

Därför en varning till alla.
Citera
2011-10-10, 23:21
Medlem
du får alltid veta lönen innan skatt oavsett vilket företag du söker jobb hos och vilket land det än är.
men jag hade gärna velat veta mer om arbetsförhållandena där. hur är de över ju fick reda på att kontoret är stänkt från typ 17 dec till 2 jan, får folk lön då eller är de "ledighet" utan lön? jag ska börja jobba där den 1 dec som team leader därför jag undrar. tacksam för alla svar jag kan få
Citera
2011-12-11, 00:01
Medlem
Jag förstår precis vad personen menar. Redan igår blev mer än 25-30 sparkade ifrån Malmö kontoret. Även folk som gjort bra ifrån sig och ALDRIG fått höra klagomål varken från TeamLeader eller annan person har blivit uppsagda men istället behåller de ett par personer som varit där 1-2 dagar. Väldigt ful företag och det är massa fulsälj och allt möjligt. De säger BARCELONA kontoret står för all problem men ändå sparkar de Malmö kontoret som var så BÄST! Helt jävla pajas aktig företag. SÖK INTE JOBBET HOS DE! Du har varken KOLLEKTIV AVTAL eller säker framtid. De försöker lura dig på dina sälj.

JAG HAR SJÄLV JOBBAT HOS FIRST PRIZE fast i MALMÖ! Grynbodsgatan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in