2011-09-08, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokeareefer
du är medveten om att BARA amazonas har 1/3 av all världens skog? jag finner bara det exempelvis omöjligt att HELA JÄVLA AMAZONSKOGEN ÄR UTFORSKAT , som sagt så finns det skog runt om i världen som inte är utforskat, det finns nationalparker med stora skogar men inte fan betyder det att skogarna är utforskade, eller vadå är alla skogar i hela världen asfalterade eller , skogarna är inte skövlade än lille vän, det dröjer några år!

Först och främst bör du lära dig skilja mellan saker. Nästan ingenting kan leva i det som vi kallar skog idag. Varför? Jo för att maskinerna med jämna mellanrum går fram och sågar ner träd, sen planteras det nya i geometriskt exakta rader - det är något fruktansvärt. Man vandrar in i en mardröm var inte ens fåglarna trivs. Detta är den skog du talar om, men det är lika lite skog som åkermark är kärr. Det VAR en skog en gång, liksom åkermarkerna VAR kärr engång och fulla med liv och beboeliga för djur och människa - men inte idag.

Visst finns det några små ytterts små platser kvar, i amazonas t ex, men dom är ju dödens, där går redan stigar och exploateringen i form av turism är i full fart. Man kallar det "ekoturism", den nya flugan, eller m a o dödsstöten för det mikroskopiska som finns kvar. Efter 10 år finns inte ens det.

För en tid sen rapporterades det om en döende val - av miljögifter förstås - som förgäves letade efter en plats att få dö i Spanien. Inte ens det kunde den finna utan landade i staden Satander. Detta är situationen idag för allt levande på denna planet. Vi finner fan i mig inte en lugn plats, inte ens för att dö.
Senast redigerad av Tinman 2011-09-08 kl. 19:48.
Citera
2011-09-08, 19:42
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentium8
Är du hjärndöd eller?

Nej, det är ganska uppenbart för en normalbegåvad människa att förstå att hjärndöda inte skriver på Flashback. Om personangrepp är vad du har att komma med i en diskussion, så kanske du ska ta och släppa ditt ego en stund och istället komma med ett seriöst motargument.

Citat:
Hur många personer överhuvudtaget känner du som tar tag i allt det som krävs för att helt och hållet leva självförsörjande och utanför system just nu?

Ett tiotal, spridda över Europa, USA och Asien.
Vad har det med det här att göra?
Jag råkar ha levt i strax över 35 år, rest väldigt mycket och bott utomlands i perioder och kan bara konstatera att det finns en hel del folk som har valt att leva "utanför samhället" och jag känner några av dem. Att mina föräldrar var inne på hela hippiegrejen och också rest runt och skaffat vänner över hela planeten har gjort så att jag har känt folk som levt så ända sedan jag började lära känna folk.
Hur så?
Alla lever inte "Svenssonliv", det gör inte ens alla på Flashback.
I Indien är det inte särskilt ovanligt att folk lever utanför så jag ser inte riktigt vad det är du är ute efter. Om du inte känner någon som gör det är ju en sak men förutsätt inte att ingen annan heller gör det...

Citat:
Av de som faktiskt gör det är cannabis/hallucinogener antagligen överrepresenterat.

Av de jag känner som lever helt självförsörjande så är Cannabisanvändare i kraftig minoritet (Även om de förekommer.), de flesta av dem dricker inte alkohol eller äter socker heller...
Citera
2011-09-08, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla

Ett tiotal, spridda över Europa, USA och Asien.
Vad har det med det här att göra?
Jag råkar ha levt i strax över 35 år, rest väldigt mycket och bott utomlands i perioder och kan bara konstatera att det finns en hel del folk som har valt att leva "utanför samhället" och jag känner några av dem. Att mina föräldrar var inne på hela hippiegrejen och också rest runt och skaffat vänner över hela planeten har gjort så att jag har känt folk som levt så ända sedan jag började lära känna folk.
Hur så?
Alla lever inte "Svenssonliv", det gör inte ens alla på Flashback.
I Indien är det inte särskilt ovanligt att folk lever utanför så jag ser inte riktigt vad det är du är ute efter. Om du inte känner någon som gör det är ju en sak men förutsätt inte att ingen annan heller gör det...

Att leva alternativt har inget med saken att göra. Det som är alternativt idag är normalt imorgon - under tiden fortsätter skövlandet och utbyggandet och förstörelsen av jorden. Det är m a o värdelöst att leka "hipp" när det kommer till dom här sakerna.
Citera
2011-09-08, 19:59
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aina-Safir
De känner kanske varandra då?
Är din farfar rödbrusig med liten näsa, grått hår och stort skägg, röker pipa och kör en grön Saab 90 ? Isåfall vet jag precis vem han är.

Hahaha, nej något stort skägg har han inte och han röker inte heller.
Sist jag kollade körde han en DAF som tutade när man svängde till vänster.
Citera
2011-09-08, 20:07
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Att leva alternativt har inget med saken att göra. Det som är alternativt idag är normalt imorgon - under tiden fortsätter skövlandet och utbyggandet och förstörelsen av jorden. Det är m a o värdelöst att leka "hipp" när det kommer till dom här sakerna.

Vem har snackat om alternativt?

Självklart är det ett alternativ till det svenska samhället att bo i ett litet hus uppe bland bergen i Nepal och vara självförsörjande, men jag tror inte att det är det du menar med "alternativt".

Vet ett par som bor på en strand i norra Filippinerna och de står ganska långt utanför samhället (Både det Filippinska och det Tyska som de ursprungligen kommer ifrån.), där byggs eller skövlas det inte särskilt mycket, precis som i Alaska, Norra och Centrala Australien och alla andra platser på planeten som än så länge är ganska orörda. Det är bara strax över 50% av jordens landyta som är förändrad/påverkad av människan så du kanske ska ta med det i beräkningarna...
Citera
2011-09-08, 20:51
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Först och främst bör du lära dig skilja mellan saker. Nästan ingenting kan leva i det som vi kallar skog idag. Varför? Jo för att maskinerna med jämna mellanrum går fram och sågar ner träd, sen planteras det nya i geometriskt exakta rader - det är något fruktansvärt. Man vandrar in i en mardröm var inte ens fåglarna trivs. Detta är den skog du talar om, men det är lika lite skog som åkermark är kärr. Det VAR en skog en gång, liksom åkermarkerna VAR kärr engång och fulla med liv och beboeliga för djur och människa - men inte idag.

Lite fel har du. Postar om länkarna från början av tråden.

Ludde bodde i en koja i skogen på annans mark i 60 år, tills nyligen. Nu fick han rejält med allmosor från lokalbefolkningen men ändå..

Ludde hette han!

http://www.bollnas.se/webred/webred....4?OpenDocument

Ludde i 100 höjdare.
http://www.youtube.com/watch?v=ysAHjOZAj9w
Citera
2011-09-08, 21:06
Medlem
Min allra första tanke
http://sv.wikipedia.org/wiki/Snusmumriken
Citera
2011-09-08, 21:22
Medlem
lolzincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phZs
Jo, det förstår jag ju. Men varje liten kvadratkilometer i det här landet ägs väl inte av privatpersoner?

Angående tjuvjakt, om en älg t.ex skulle dödas av en björn eller varg, skulle man då sätta björnen i fängelse? Det var lite det min poäng var. Jag har inte några associationer till samhället. Jag vill vara en del av ekosystemet, alltså borde jag klassas som ett rovdjur eller något, om du förstår hur jag menar. Kanske låter lite konstigt men det är så jag tänker.

Om du skall klassas som ett rovdjur bör det rimligtvis innebära att du faller under både jakt och djurskyddslagen och därmed bör märkas av staten alt. sättas i ett hägn. Vem vet, staten kanske skulle besluta om skyddsjakt
Citera
2011-09-08, 21:39
Medlem
Den här filmen är ju som gjort för dig TS: http://www.youtube.com/watch?v=vh1aOHt8qQ4

Citera
2011-09-08, 23:27
Medlem
......FINNS ju tydligen dom som lyckats "försvinna" och leva utanför det vi kallar normalt samhälle till och med här i Europa. och vad är igentligen normalt ? - för en månad sedan köpte jag ett par nya sexiga skinnstövlar för 120 euro och när jag häromkvällen fick kommentarer på krogen om hur jävla snygga dom är kändes det hyffsat skevt, och jag är inte längre så övertygad om att något utav det jag innan velat ha betyder ett skit igentligen.

har inte funderat i dessa banor innan men det kanske är dags att vakna till lite...
förmodar att många sett zeitgeist moving forward, jag såg den för några dar sedan och fan va livet kändes overkligt efteråt. jag är ju iof bara en dumb blond but its never to late

SEVEN PARADISE ? - IRL Kollektiv eller bara Myt. INFO NÅGON ???
https://www.flashback.org/t1617463

trodde inte det ens existerade men men så fel jag hade

jag tycker TS gör helt rätt att ge sig ut på vandring vem vet vad som kan hända på en sådan färd.
(tror inte Svenska skogarna i norr är snälla runt julafton men då får han väl traska söderut. good luck !)
Citera
2011-09-09, 09:37
Medlem
Fel tidpunkt på året att börja tänka på sånt här. Du pallar max två veckor - sen springer du hem till din mamma och vill ha tillbaka i-phonen.
Citera
2011-09-09, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vem har snackat om alternativt?

Självklart är det ett alternativ till det svenska samhället att bo i ett litet hus uppe bland bergen i Nepal och vara självförsörjande, men jag tror inte att det är det du menar med "alternativt".

Vet ett par som bor på en strand i norra Filippinerna och de står ganska långt utanför samhället (Både det Filippinska och det Tyska som de ursprungligen kommer ifrån.), där byggs eller skövlas det inte särskilt mycket, precis som i Alaska, Norra och Centrala Australien och alla andra platser på planeten som än så länge är ganska orörda. Det är bara strax över 50% av jordens landyta som är förändrad/påverkad av människan så du kanske ska ta med det i beräkningarna...

Hur kan det vara möjligt att du är så blind? Du snackar om centrala australien. Ok låt det bestå av 1000 0000 miljoner kvadratkilometer vilket gör att det "finns hur mycket utrymme som helst". Är det bra nu? Är du nöjd?

Men nu yttrar jag det magiska ordet. DET ÄR ÖKEN. Det är olämplig plats för mänsklig bosättning. Fattar du? Och när jag säger mänsklig bosättning då menar jag att sova utomhus tillsammans med djuren, vilket är vår natur. Allt annat är exploatering. Börjar du förstå varför den här planeten är förstörd?

Du kunde lika gärna argumentera att eftersom det finns hur mycket utrymme som helst i rymden finns det heller ingen utrymmesbrist på jorden. Comprende?
Norra alaska är timmerskog redan, naturparkerna krymper hela tiden. Eller var tror du timmret kommer ifrån? Dimppar ner från himlen kanske?

Och vad är detta "alla andra ställen"? Vet du vad jag misstänker det är? Dessa alla andra ställen består av någon gammal naturdokumentär från 60-talet. Vet du hur mycket folk det finns som trängs på dom ställen där det skulle kunna gå att bo?

Tyskland t ex som nätt och jämt är beboelig ( under antiken uppfattade man det med rätta "för kallt" )?
Det finns inget annat än vägar och städer och en och annan skogdunge som är FULL med hundar och hundägare som kommer dit med, ja du gissade rätt, BIL förstås.
Det finns några träd i tyskland, thats it. ( Jag har luffat [ alltså verkligen luffat i klassisk mening och inte som du ] i tyskland, jag vet vad jag talar om )

Det går snabbt nu, så pass snabbt att det kommer att bli ungefär det samma här uppe inom några årtidonend.

Så länge idioter som du bedyrar att allt är väl gör vi kollektivt självmord, men det är väl det du vill i ditt innersta.
Senast redigerad av Tinman 2011-09-09 kl. 10:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in