Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
För att få den såpass snabb som en nyformaterad dator är så bör du formatera den?
Den var väl ändå en logik du själv kunde räkna ut?
När jag vill få upp hastigheten på min dator under spel eller liknande så brukar jag döda explorer.exe, tycker de funkar ganska bra

Haha, självklart, men tänkte om det finns något program som rensar filer så hårddisken blir snabb igen.
Alltså, datorn är inte seg när jag spelar, som jag sa, den är
bara seg när jag precis startat den, 10 min efter jag startat så är den "normal" igen, så o döda explorer är ju onödigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Balkanizer
Du kan ju ladda ned CCleaner kostnadsfritt för att därefter rensa registret och annat trams som kan ha lagrats på datorn.
Eventuellt kan det vara så att du har dragit på dig något virus el dylikt, ett virus brukar bete sig på det sättet som du beskriver.
Kanske hårddisken är inne på sista varvet?
Och om långsamheten till största del bara upplevs när du arbetar i firefox så kan du ju helt enkelt prova att byta webbläsare, google chrome skulle jag exempelvis kunna rekommendera
Skulle dessutom vara väldigt hjälpsamt om du postade datorns specifikationer i frågeställningen då windows 7 helt enkelt inte räcker till för att någon ska kunna ge en fullgod bedömning på vad problemet nu kan ligga i.
CCcleaner har jag och kör regelbundet.
Virus är det inte, det är jag 100% säker på
Alltså, det är inte bara firefox, var bara ett exempel, blir samma på alla program som startar (men som sagt, bara 10 första minuterna typ, sedan laddar allt direkt)
Hårddisken skulle mycket väl kunna vara boven, men då den är snabb t.ex när man formatterat så är det väl inte den? (Är f.ö en typ 8år gammal IDE disk på 40gb

, duger för OS, har andra HDDs för spel osv)
Specs på datorn är
CPU : Phenom II x4 955 BE (Stock)
RAM : 4GB (1333MHz)
Grafik : (Asus) HD6870 (Stock)
tror inte det är problemet, det är som sagt bara efter man loggat in på datorn det är segt i början, efter ett tag så är det "normalt" igen, spelar lagfritt osv (Bad company 2 t.ex med högsta helt lagfritt, så är ju inte strul med hårdvaran)
Exakt VAD är det för skillnad på en hårddisk som nyligen blivit formatterad mot en som är "gammal"?
Vad ska man rensa så det blir snabbare? Defrag? CCleaner?