2011-09-07, 10:37
Bannlyst
Tja!

Direkt efter man formatterar så blir datorn snabb som en raket (Nåja, väldigt snabb iaf) några dagar, sedan helt plötsligt segar dem totalt.
Undrar nu vad NI gör så den blir snabbare?
Datorn har blivit så otroligt seg, datorn tar ca 2 minuter o starta, sedan får jag vänta typ 4 minuter innan jag kan öppna något.
Om man kollar i aktivitetshanteraren så ser man hur minnet på t.ex Firefox går upp sakta,
firefox kräver typ 38000kb minne innan den öppnas, man ser att den höjs med ca 500kb var 3:e sekund typ.
Värt o nämna, efter datorn varit igång ca 10 minuter så är det inga strul, firefox öppnar direkt när jag klickar osv.
Vad ska jag göra så den blir snabbare? speceillt direkt efter man har kommit in på datorn.
Har inga program på uppstart, nyss defragmenterat.

Nå? vilka program rekommenderar ni?
Windows 7 64bit.
Citera
2011-09-07, 10:48
Medlem
Ducken11s avatar
För att få den såpass snabb som en nyformaterad dator är så bör du formatera den?
Den var väl ändå en logik du själv kunde räkna ut?

När jag vill få upp hastigheten på min dator under spel eller liknande så brukar jag döda explorer.exe, tycker de funkar ganska bra
Citera
2011-09-07, 11:02
Medlem
Balkanizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvensson
Tja!

Direkt efter man formatterar så blir datorn snabb som en raket (Nåja, väldigt snabb iaf) några dagar, sedan helt plötsligt segar dem totalt.
Undrar nu vad NI gör så den blir snabbare?
Datorn har blivit så otroligt seg, datorn tar ca 2 minuter o starta, sedan får jag vänta typ 4 minuter innan jag kan öppna något.
Om man kollar i aktivitetshanteraren så ser man hur minnet på t.ex Firefox går upp sakta,
firefox kräver typ 38000kb minne innan den öppnas, man ser att den höjs med ca 500kb var 3:e sekund typ.
Värt o nämna, efter datorn varit igång ca 10 minuter så är det inga strul, firefox öppnar direkt när jag klickar osv.
Vad ska jag göra så den blir snabbare? speceillt direkt efter man har kommit in på datorn.
Har inga program på uppstart, nyss defragmenterat.

Nå? vilka program rekommenderar ni?
Windows 7 64bit.

Du kan ju ladda ned CCleaner kostnadsfritt för att därefter rensa registret och annat trams som kan ha lagrats på datorn.

Eventuellt kan det vara så att du har dragit på dig något virus el dylikt, ett virus brukar bete sig på det sättet som du beskriver.

Kanske hårddisken är inne på sista varvet?

Och om långsamheten till största del bara upplevs när du arbetar i firefox så kan du ju helt enkelt prova att byta webbläsare, google chrome skulle jag exempelvis kunna rekommendera

Skulle dessutom vara väldigt hjälpsamt om du postade datorns specifikationer i frågeställningen då windows 7 helt enkelt inte räcker till för att någon ska kunna ge en fullgod bedömning på vad problemet nu kan ligga i.
Citera
2011-09-07, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
För att få den såpass snabb som en nyformaterad dator är så bör du formatera den?
Den var väl ändå en logik du själv kunde räkna ut?

När jag vill få upp hastigheten på min dator under spel eller liknande så brukar jag döda explorer.exe, tycker de funkar ganska bra

Haha, självklart, men tänkte om det finns något program som rensar filer så hårddisken blir snabb igen.
Alltså, datorn är inte seg när jag spelar, som jag sa, den är bara seg när jag precis startat den, 10 min efter jag startat så är den "normal" igen, så o döda explorer är ju onödigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Balkanizer
Du kan ju ladda ned CCleaner kostnadsfritt för att därefter rensa registret och annat trams som kan ha lagrats på datorn.

Eventuellt kan det vara så att du har dragit på dig något virus el dylikt, ett virus brukar bete sig på det sättet som du beskriver.

Kanske hårddisken är inne på sista varvet?

Och om långsamheten till största del bara upplevs när du arbetar i firefox så kan du ju helt enkelt prova att byta webbläsare, google chrome skulle jag exempelvis kunna rekommendera

Skulle dessutom vara väldigt hjälpsamt om du postade datorns specifikationer i frågeställningen då windows 7 helt enkelt inte räcker till för att någon ska kunna ge en fullgod bedömning på vad problemet nu kan ligga i.

CCcleaner har jag och kör regelbundet.
Virus är det inte, det är jag 100% säker på

Alltså, det är inte bara firefox, var bara ett exempel, blir samma på alla program som startar (men som sagt, bara 10 första minuterna typ, sedan laddar allt direkt)

Hårddisken skulle mycket väl kunna vara boven, men då den är snabb t.ex när man formatterat så är det väl inte den? (Är f.ö en typ 8år gammal IDE disk på 40gb , duger för OS, har andra HDDs för spel osv)

Specs på datorn är
CPU : Phenom II x4 955 BE (Stock)
RAM : 4GB (1333MHz)
Grafik : (Asus) HD6870 (Stock)

tror inte det är problemet, det är som sagt bara efter man loggat in på datorn det är segt i början, efter ett tag så är det "normalt" igen, spelar lagfritt osv (Bad company 2 t.ex med högsta helt lagfritt, så är ju inte strul med hårdvaran)

Exakt VAD är det för skillnad på en hårddisk som nyligen blivit formatterad mot en som är "gammal"?
Vad ska man rensa så det blir snabbare? Defrag? CCleaner?
Citera
2011-09-07, 11:32
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Haha, självklart, men så drygt o formatera, segt o ladda ner allting igen osv.
Alltså, datorn är inte seg när jag spelar, som jag sa, den är bara seg när jag precis startat den, 10 min efter jag startat så är den "normal" igen.

Då hänger jag med, för mycket skit applikationer som körs i bakgrunden samt tjänster som drar igång vid uppstart.

Lätt åtgärdat, Start knappen > kör msconfig.exe
In i tabben 'Services' och kryssa i 'hide windows services' därefter så bokar du ur i princip allt du inte känner igen, därefter tabben 'Startup' och gör samma sak.

Detta borde göra störst effekt.
Citera
2011-09-07, 11:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Man kan även strypa massa onödiga tjänster som ligger under " services.msc "
Citera
2011-09-07, 12:03
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Haha, självklart, men tänkte om det finns något program som rensar filer så hårddisken blir snabb igen.
Alltså, datorn är inte seg när jag spelar, som jag sa, den är bara seg när jag precis startat den, 10 min efter jag startat så är den "normal" igen, så o döda explorer är ju onödigt.

CCcleaner har jag och kör regelbundet.
Virus är det inte, det är jag 100% säker på

Alltså, det är inte bara firefox, var bara ett exempel, blir samma på alla program som startar (men som sagt, bara 10 första minuterna typ, sedan laddar allt direkt)

Hårddisken skulle mycket väl kunna vara boven, men då den är snabb t.ex när man formatterat så är det väl inte den? (Är f.ö en typ 8år gammal IDE disk på 40gb , duger för OS, har andra HDDs för spel osv)

Specs på datorn är
CPU : Phenom II x4 955 BE (Stock)
RAM : 4GB (1333MHz)
Grafik : (Asus) HD6870 (Stock)

tror inte det är problemet, det är som sagt bara efter man loggat in på datorn det är segt i början, efter ett tag så är det "normalt" igen, spelar lagfritt osv (Bad company 2 t.ex med högsta helt lagfritt, så är ju inte strul med hårdvaran)

Exakt VAD är det för skillnad på en hårddisk som nyligen blivit formatterad mot en som är "gammal"?
Vad ska man rensa så det blir snabbare? Defrag? CCleaner?

där har du det. du kan fan inte köra en IDE disk med windows 7, klart det segar ner. kör du ens NTFS på den?

köp en ny hdd så skall du se att det rullar på igen.
och varför den blir långsam bara efter ett par dagar är för att den har otroligt långsam söktid, detta blir dock inte en stor bidragande faktor när den nyss är ominstallerad. men efter ett par dagar så märker man av det direkt.

samt, att det går normalt 10 minuter in, är för att det mesta har då laddats till minnet och swap filen.

KÖP NY HDD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in