2011-09-07, 10:00
Medlem
Som rubriken lyder, när kommer hela skiten gå i fördärvet? Vad kommer hända? Anarki? New world order? Det jag mest av allt vill veta är " NÄR " detta kommer ske. Bör väl gå att sätta med 1 månads marginal om man är kunnig inom området?

jag är inte alls kunnig inom detta med global ekonomi. Så jag vänder mig till dem som är det här på flashback.
Citera
2011-09-07, 10:05
Medlem
tror aldrig den globala ekonomin kommer krascha, finns ju länder nu med enorm ekonomi, typ Kina och Indien.
Citera
2011-09-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jufsarn
tror aldrig den globala ekonomin kommer krascha, finns ju länder nu med enorm ekonomi, typ Kina och Indien.

Ok, men är inte dessa starka ekonomier typ enormt beroende av våran köpkraft? Rätta mig om jag har fel..
Citera
2011-09-07, 10:43
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av instrumentet
jag är inte alls kunnig inom detta med global ekonomi. Så jag vänder mig till dem som är det här på flashback.

Nu är jag knappast nån nationalekonom men historiskt sett så har vi alltid haft perioder med skakiga ekonomier och börsras. Cynikern i mig säger att det här bara är ett slugt sätt av politikerna att stanna längre vid makten.
Citera
2011-09-07, 13:04
Medlem
FM11s avatar
Kan tänka mig att samma fråga ställdes på 30-talet, när börsen kraschade.

Tror faktiskt inte att den globala ekonomin kommer krascha helt, någonsin, i och med att det finns så många länder med en relativt stark ekonomi. Man kan dessutom se till att den inte kraschar med vissa hjälpmedel, exempelvis att man höjer alternativt sänker reporäntan. Lägg därtill att vi har en del rika män som isånafall skulle kunna lägga in delar av sitt eget kapital och därmed "rädda" ekonomin.
Citera
2011-09-18, 18:51
Medlem
amnesia-gls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FM11
Kan tänka mig att samma fråga ställdes på 30-talet, när börsen kraschade.

Nu är ju dock situationen idag något annorlunda än på 30-talet. Allt fler bemannade jobb blir ersatta av automation. Vart ska de nya jobben växa fram? Idag arbetar de flesta i tjänstesektorn, och på sikt lär den krympa eftersom människor även här ersätts av maskiner.

Sen har ju skuldbergen växt sig nästan ohanterliga: http://www.usdebtclock.org/
Citera
2011-09-18, 19:58
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jufsarn
Citat:
Ok, men är inte dessa starka ekonomier typ enormt beroende av våran köpkraft? Rätta mig om jag har fel..

Indiens export är drygt 10% av GDP, vilket ger dem en gynnsam position om allt skiter sig. För att få lite perspektiv kan det jämföras med Sveriges cirka 40%. För övrigt är inte Indiens import speciellt stor.

Det är farligt att ha en övertro på dessa BRIC-länder.
Citera
2011-09-18, 20:00
Medlem
black-swans avatar
Ingen kan förutspå när det kommer ske då förutsättningarna är oerhört komplexa.
Citera
2011-09-18, 21:13
Medlem
Citat:

Svar nej. De varor som Kina exporterar till västvärldens konsumenter är kineserna fullt kapabla att konsumera själva.

Någon global ekonomisk krasch tror jag inte kommer inträffa. En omfattande ekonomisk omställning kommer dock äga rum förr eller senare, men det är näst intill omöjligt att med en månads marginal förutspå när (såvida du inte har en kristallkula till hands).
Citera
2011-09-18, 21:26
Medlem
stenbergers avatar
Jag ska ge dig kanske det bästa och läskigaste svaret.

Ekonomin kan krascha helt vilken minut som helst, allt är riggat för en enorm krash. Därför kan ingen svara på just exakt när det kommer att ske, det handlar om gruppdynamik och inkompetens inom systemet.

Men som sagt så är allt riggat för krash, och det behövs endast en liten gnista (grekland kanske) för att sätta fyr på korthuset.

Alla lånar av alla, och fed trycker pengar... det kan inte fortgå för evigt... så vi får helt enkelt se.
Citera
2011-09-19, 01:11
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenberger
Ekonomin kan krascha helt vilken minut som helst, allt är riggat för en enorm krash. Därför kan ingen svara på just exakt när det kommer att ske, det handlar om gruppdynamik och inkompetens inom systemet.

Fasen alltså, du är nog något på spåren här. Det enda som fattas är att någon trycker på avtryckaren så kraschar allt som dominobrickor .
Citera
2011-09-19, 07:41
Medlem
liffens avatar
Vi måste producera vad vi konsumerar. För att vi skall kunna hjälpas åt med det behöver vi verktyg för att samtala om önskemål och kapacitet. Sådana verktyg kallar vi för ekonomi. I den meningen kommer inte ekonomin att krascha.

Vi har gått från jakt- och samlarekonomi till jordbrukets självhushåll och byteshandel till penningekonomi till kapitalismens spekulationsproduktion. Hela tiden måste vi naturligtvis ändra våra verktyg så att de motsvarar våra behov och möjligheter. Marx försökte på sin tid förutsäga kapitalismens undergång. Och visst har kapitalismen förändrats sedan dess men någon total krasch har det inte blivit.

Andra världskriget blev en enorm förstörelse av produktionskapital. Och vissa ekonomier, som den tyska, kan väl sägas ha kraschat helt bara för att mycket snabbt resa sig igen.

Mycket talar väl för att euron på samma sätt som franc-unionen och den nordiska kronan är på väg mot en sorts krasch. Men det innebär ju egentligen bara att man måste återställa de ekonomiska säkringar som nationella valutor innebär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in