2011-09-07, 09:34
Medlem
Såg precis denna video och undrar hur i helvete det känns att ramla inuti dessa enorma vågor?
hur lång tid tar det tills dem är uppe på ytan igen?

http://www.youtube.com/watch?v=3XOTCA8UpeU&feature=player_embedded
Citera
2011-09-07, 10:34
Medlem
Jag har bara surfat i vågor på typ en fjärdedel av dessa. Ibland klarar man sig hyfsat bra när man faller o ibland inte. Ramlar man fel trycks man ju rakt ner i vattnet så jag hade vart lite orolig för eventuella korallrev/vassa stenar under vattenytan!

Det e nog inga jätteproblem att lyckas hålla andan om man e lugn..
Citera
2011-09-07, 10:45
Medlem
surfat några gånger och har många surfpolare. Du är lätt under 5 minuter i dom där vågorna iaf.
Citera
2011-09-07, 11:05
Medlem
pedrinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captainsoom
surfat några gånger och har många surfpolare. Du är lätt under 5 minuter i dom där vågorna iaf.

5 minuter? Skojar du med mig?
Absolut inte, då hade ju större delen av surfarna dött.
1 minut kanske (max), möjligtvis att det känns som 5 minuter.
Citera
2011-09-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av captainsoom

5 minuter låter ju absurt, men om man träffas när 'väggen' är på väg ner gör det väl rätt ont?
Senast redigerad av Blackfemale 2011-09-07 kl. 12:24.
Citera
2011-09-07, 12:55
Medlem
DesktopZquaress avatar
De va ena riktiga våghalsar...
Citera
2011-09-07, 13:14
Medlem
pedrinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackfemale
5 minuter låter ju absurt, men om man träffas när 'väggen' är på väg ner gör det väl rätt ont?

Ja det gör duktigt ont.
Träffas man av de där vågorna rätt på skallen så är nog risken att dö ganska så stor.
Citera
2011-09-07, 20:16
Medlem
jääävlar va sjukt
Citera
2011-09-07, 20:26
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedrino
5 minuter? Skojar du med mig?
Absolut inte, då hade ju större delen av surfarna dött.
1 minut kanske (max), möjligtvis att det känns som 5 minuter.
Har en kompis som är duktig surfare som säger att man definitivt kan vänta sig mer än en minut under vattnet på dylika vågor. Det måste vara helt vidrigt hur som helst, har surfat betydligt mindre vågor, ramlat, och känt mig helt vattenvåldtagen. Enorma krafter i dom där vattenmassorna
Citera
2011-09-07, 20:28
Medlem
Den där vågen är världskänd för att den är så kraftig och tjock, och på den "stranden" är det sjukt grunt (max 1m) med korallrev på botten, du kanske är under ytan i ca 1- max 2 min, men du har tur om du klarar dig helt oskadd efter ett fall där, det var en snubbe den dagen som bröt revbenen när han slog i botten.
Senast redigerad av william.. 2011-09-07 kl. 20:36.
Citera
2011-09-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av william..
Den där vågen är världskänd för att den är så kraftig och tjock, och på den "stranden" är det sjukt grunt (max 1m) med korallrev på botten, du kanske är under ytan i ca 1- max 2 min, men du har tur om du klarar dig helt oskadd efter ett fall där, det var en snubbe den dagen som bröt revbenen när han slog i botten.

mja, nu har ju peepsen flytväst på sig till skillnad mot legenderna inom big wave surfin(hamilton, dorian etc) , på den gamla goda tiden snacka vi minuter, nu me högkvalitativa flytvästar e de max 1 min men mestadels runt halvminuten beroende på strömmarna när de gäller så stora vågor, dom brukar alltid ha en sluttid på tills dom bör poppat upp, skiljer sig ifrån dag till dag ang väderlek(strömmar, vind etc) sen sätter dom igång räddningsförsök.

inte för jag sj nånsin surfat så stora vågor men varit på tävlingar där dom gjort de o säkerheten e rigorös även om man aldrig kan förutspå moder natur till 100%
Citera
2011-09-07, 21:48
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=usi5iMoS-l0

3:00 så berättar de lite hur de känns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in