2011-09-07, 00:29
Medlem
Friar Tucks avatar
Jag får erkänna att jag normalt inte är speciellt intresserad av genererandet av elektricitet, men för några dagar sedan hade jag och ett par vänner en diskussion på fyllan om hur elektricitet skapas från rörelse. Vissa snackar brudar...Vi har tydligen börjat snacka om elektricitet....

Att generera el mha spole och magnet kunde vi minnas var möjligt, men är det verkligen det enda sättet? Statiskt elektricitet kanske funkar i teorin, men kan väl knappast användas i praktiken/industriellt?

Hur som helst...Att jag inte kan sova är väl en lätt överdrift, men jag hade gärna fått klarhet i denna frågan.

Om jag hamnar på en öde utan magneter... Är det omöjligt att kicka igång en TV?

FT
Citera
2011-09-07, 00:34
Medlem
LGM-30Gs avatar
Jag kan på rak arm inte komma på någon generator som inte använder sig av elektromagnetisk induktion för att omvandla rörelseenergi till elektrisk energi.
Citera
2011-09-07, 00:44
Medlem
Friar Tucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LGM-30G
Jag kan på rak arm inte komma på någon generator som inte använder sig av elektromagnetisk induktion för att omvandla rörelseenergi till elektrisk energi.

Gött att man inte missat något helt uppenbart....

Hur som helst så känns det märkligt. Jag bara tycker att det borde finnas något annat sätt även om det inte är det mest effektiva. Men visst... Jag är jävligt okunnig och brukar ha felll
Citera
2011-09-07, 01:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Det går att utvinna elektricitet ur pizeoelektriska material men det är högst begränsat, piezoelektriska material skickar ut en spänning när de påverkas mekaniskt så de används som sensor i vågar, som strömkälla i bl.a tändare för cigaretter, gasspisar och liknande.
Citera
2011-09-07, 06:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friar Tuck
JOm jag hamnar på en öde utan magneter... Är det omöjligt att kicka igång en TV?
Nu var ju topic el från rörelse, men då du ställer frågan ovan som om det rör skapandet av el i allmänhet så får jag påminna om att det även går att alstra el på kemisk väg.
Citera
2011-09-07, 07:15
Medlem
Friar Tucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det går att utvinna elektricitet ur pizeoelektriska material men det är högst begränsat, piezoelektriska material skickar ut en spänning när de påverkas mekaniskt så de används som sensor i vågar, som strömkälla i bl.a tändare för cigaretter, gasspisar och liknande

Pizeoelektriska material... Det ska man häva ur sig i nästa diskussion efter en vinare och en konjak...

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nu var ju topic el från rörelse, men då du ställer frågan ovan som om det rör skapandet av el i allmänhet så får jag påminna om att det även går att alstra el på kemisk väg.
My bad...Det var ffa elektricitet från rörelse som diskuterades, men tack ändå.

/FT
Senast redigerad av Friar Tuck 2011-09-07 kl. 07:17.
Citera
2011-09-07, 13:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friar Tuck
Pizeoelektriska material... Det ska man häva ur sig i nästa diskussion efter en vinare och en konjak...
För guds skull, SPELA IN DET, jag vill fan se dig säga det ordet på fyllan hahaha

http://sv.wikipedia.org/wiki/Piezoelektricitet
Citera
2011-09-07, 14:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
För guds skull, SPELA IN DET, jag vill fan se dig säga det ordet på fyllan hahaha

http://sv.wikipedia.org/wiki/Piezoelektricitet

Pisso-le-hick-trisska...

Se fram emot en länk till ljudfilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in