Jag har planer på att öppna en butik inom kort, någon som har lite tips på vad jag bör tänka på.
Nu har jag skickat in ansökan till skatteverket om F-skattesedel, jag har hittat distribitörer att sammarbeta med, jag håller på att leta efter en lokal och har 2st jag ska kolla på om några dagar, vad är nästa steg??
Marknadsföring(kanske inte än men börja tänka på hur du ska få ut butikens namn), starta en hemsida, kolla vad du kan erbjuda som inte dina konkurrenter kan. Vad är det för slags butik?
Införsel inom eu eller import? Bara en fysisk butik?
Har du gjort budget? Det är lätt hänt att det skenar iväg annars.
Lite torrt med information men jag hade kollat olika kanaler på nätet och möjligheterna
att även marknadsföra sig utomhus i god tid. Posters,trottoarpratare,facebook,google adwords
pricerunner etc.
Det jag ska sälja är kosttillskott och träningskläder, jag håller på att
Räkna på en budget men vet inte exakt vad jag behöver räkna med.
Marknadsföringen har jag kollar lite på och jag har tidigare sammarbetat
Med stadens gym och har bra kontakter där så där gör jag reklam gratis,
Sen är Facebook en väg, samt trottoarpratare.
Nu har jag fått min F-skattsedel från skateverket. Bestämt mig för ytterligare en distributör att köpa in varor av. Lokal letar jag fortfarande efter, dom jag kollade passade mig inte, den ena låg i fel område och den andra var för stor/dyr. Någon som har har en egen butik av något slag eller har erfarenhet av som har några tips på vad jag ska tänka på samt vad nästa steg är innan jag kan gå vidare?
Är det en fråga eller ett typigt påstående?
Jag har en enklare affärsplan och budget. Jag tänker inte öppna någon affär förren jag har allt klart för mig, därav att jag skriver här och vill ha lite hjälp.
Jag har räknat lite på hur mycket jag räknar med att kunna sälja för /månad efter att ha kollat med andra butiker som säljer liknande produkter, har även kollat med en exakt likadan butik men i en annan stad dock mindre stad. jag vet även vad jag kan ha för påslag på produkterna. Jag har även räknat på kostander för en eventuelld anställd dom timmarna jag ej kan jobba själv. Hyra för lokal vet jag ej då jag inte har hittat någon lämplig, andra kostnader som inredning, försäkringar, marknadsföring osv har jag inte jättekoll på och skulle vilja ha hjälp med vad för kostnader jag inte räknat med.
Tänk på att lokalhyra ofta är någon form av kallhyra.
Nästan uteslutande så tillkommer fastighetsskatt och el. Ofta tillkommer värme, eventuell kyla, sophantering osv. Om lokalen är belägen i någon form av köpcentrum eller liknande är det inte ovanligt att det tillkommer för gemensam reklam.
"Vad är hyran?" är inte en tillräklig fråga till förvaltaren eller vem du nu talar med när du kikar på lokal.