• 1
  • 2
2011-09-06, 22:44
Medlem
WhiteDynamites avatar
Nej jag tänkte inte på att lägga dem i egna påsar. Jag är inte så kräsen av mig. "Lite skit rensar magen" stilen typ.

Men åter till huvudfråga. Kan kycklingen blivit infekterad av bakterier?
Citera
2011-09-07, 18:49
Medlem
christerys avatar
Det är ju en pippi, så det borde va Campylobacter eller E coli som finns i dom. Har för mig att dom dör av uttorkning (frysbränna tex) eller upphettning till nån magisk temperatur som jag inte kommer ihåg. 70 grC kanske.

Men sen kan det ju vara så att du tex använder samma skärbräda för kycklingen som du sen använder till salladen och då kan det gå illa...

Finns ju salmonella i Danmark men jag vet inte varifrån din pippi kom.

Bränn dom rejält på grillen så köttsaften är klar ifrån den tjockaste delen, köp hem lite imovane eller vad nu magmedicinen hette jag brukar ta med mig utomlands och blanda inte skärbrädor (en av plast för kyckling, och en riktig av trä för resten) knivar, tvätta tassarna emellan så funkar det nog. Eller så blir du lite dålig i en halvtimme och det är ju inte hela världen.

Tex campylobacter förökar (delar) sig inte öht under +20-25 grC enligt vissa. Men det vete fan om jag tror på. Jag har blivit rejält dålig på nån kycklingsallad från restaurang. Men det har jag ju på skaldjur åxå.

Har du rejäl kallt i frysen dvs under -18 grC så tror jag att med eller utan påse inte spelar så stor roll. Allt annat ligger ju i påsar. Men nu spekulerar jag bara. Jag hade opåsade torrköttsbitar i frysen och dom blev inte dåliga, men torrare. Jag började göra torrköttet lite för sent så jag torkade det sista i frysen istället. Blev ju inte så bra, men då har man provat det åxå.

Nu kommer säkert nån och hävdar att jag har fel, men jag jobbar inte som bakteriolog så jag får ha fel!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in