2011-09-06, 18:47
Medlem
Kanske är helt fel område att post detta men aja! för 10 min sen hörde jag en smäll i rutan och gick ut och kolla på verandan och där står(!) en fågel alldeles andfådd och chockad och gör ingenting, den gapar lite på munnen och andas kraftigt.. fågel är mycket liten och då undrar jag, står den är och lider på väg mot sin död? eller är den bara väldigt chockad? ska jag låta den vara, eller ska jag avliva den?
Citera
2011-09-06, 18:49
Medlem
Oops "Husdjur" är kanske lite fel att lägga denna tråden i men men..
Citera
2011-09-06, 18:51
Medlem
Renatuss avatar
Bygg en liten kojja åt den i en skokartong & mata den med en daggmask. Hoppas den repar sig
Citera
2011-09-06, 18:52
Medlem
Znorres avatar
Låt den vara ett tag.
Citera
2011-09-06, 18:57
Medlem
gick fram till den igen och den har skitit precis där den står.. den vart lite rädd när jag la fram lite kaksmulor, och så vred den faktiskt huvudet till vänster men annars rör den sig inte..
den har knappt rört sig på 20 min
Citera
2011-09-06, 18:59
Medlem
charkovs avatar
Fågeln är givetvis chockad, bara låt den vara ifred så kanske den repar sig.
Om den också är skadad så dör den snart.
Sånt är livet för fåglar som flyger in i fönsterrutor.
Citera
2011-09-06, 19:02
Medlem
Renatuss avatar
Lite bra info http://www.djurenso.se/html/sar___frakturer.html
Citera
2011-09-06, 19:07
Medlem
Nu vet jag ju inte exakt vad som har hänt med den, men chansar på skallfraktur.. Nu orkar jag dock inte vara såpass good guy och åka till veterinären med den, men om det nu är så att den är helt körd och bara står och lider så skulle jag kunna tänka mig att grow some balls och avliva den.. men aja vi får se.. nu tittar den ganska mycket åt sidorna och så men står fortfarande helt stilla..

edit: finns bild/film om nån e sugen
Citera
2011-09-06, 19:11
Medlem
Renatuss avatar
Tessta kolla på länken jag skicka , det finns info om just fåglar som krockar med fönster där + direktiv vad man skall göra.
det är vanligt att de får hjärnskakning och repar sig.

Låt den vila på en mjuk platts tex en kartong med toapapper eller en handduk, försök att inte röra huvud eller nacke eller skräm den.

avvakta några timmar försöker den flyga iväg eller lyckas ta sig iväg på egen hand är den antagligen tillräckligt frisk att klara sig själv.
Citera
2011-09-06, 19:22
Medlem
Har läst lite.. den verkar bli bättre faktist.. ser ut som att den vill börja försöka flyga.. vingarna rycker lite
Citera
2011-09-06, 19:36
Medlem
När du nackat och plockat den så så skär du upp längs magen och tar ut inälvorna, stoppa sedan i lite brödsmulor som du blandat med färska örter (koriander, basilika, timjan) och sen fräst i smör tillsammans med vitlök i magen på steken. Stäng igen magen och helstek den tillsammans med en halv kopp vitt vin (gärna riesling) och lite smör i ugnen på 185 grader.

Kom ihåg att ösa den då och då så att den inte torkar ut.

EDIT:
Köttet får I N T E vara rött när du tar ut det. Fåglar kan innehålla mask och allsköns jävla virus/bakterier så du vill steka den väl.
Senast redigerad av negerslavar 2011-09-06 kl. 19:39.
Citera
2011-09-06, 19:37
Medlem
Tack för att du bryr dig om fågeln !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem