Citat:
Ursprungligen postat av Jooplin
Verkar vara idel dåliga erfarenheter här

Någon som har något positivt att säga om citalopram?
Slowmedown; på vilket sätt var det ett helvete och hur menar du att känslorna i princip stängdes av? Känns som att jag är beredd att ta att känslorna stängs av lite grann om det innebär att jag klarar av vardagen. Finns det något SSRI du har använt/provat som du föredragit framför de andra?
Just citalopram var värst för den gav mig sådana jobbiga biverkningar, mycket ångest, ännu mer depression och en extrem huvudvärk. Dessutom blev jag dåsig och gick runt som en zombie. Folk sa att jag såg sjuk ut som ett lik. och det gjorde jag också...
Det jag menar med att man stängs av är att man känner sig varken glad eller ledsen. Du känner liksom ingenting. Jag tyckte att det var hemskt för jag var inte mig själv. Jag kunde inte skratta eller gråta. Jag kunde känna att jag hade ångest någonstans där inne men det kom inte ut. Du kommer nog märka det om du fortsätter med medicinen att när du slutar så får du tillbaka ditt liv igen, dina känslor ja det mesta. Det kan ju vara på både gott och ont men tro mig det är värre att vara en morot än ha ångest i slutändan. Det finns inget som stängs av lite grann utan du stängs av helt.
Det ssri som faktiskt har hjälpt mig är sertralin. Och självklart är det ju väldigt individuellt. Det var under en period då jag var så sjuk att jag inte klarade mig själv. Låg i princip apatisk i sängen. Hade ingen livslust. Så de tabletterna räddade livet på mig just då. MEN jag önskar att jag avslutade min användning av tabletter tidigare. Dessutom har jag fått jobba med biverkningarna från sertralin lång tid efter. Gick nämligen upp 30+ kilo av dem. Ingen hit kan jag säga.
Nu är jag medicinfri förutom vid akuta behov. Jag har haft depression och ångest i hela mitt liv. Har rätt många diagnoser och jag kan säga till dig är att INGET annat funkar än terapi och ändrat tankesätt och en väldig massa jobb med sig själv. Medicin funkar för stunden, den manipulerar symptomen men grunden finns alltid där.
by the way har jag också haft mycket problem med att vakna av panikångest. Thank god att det inte händer så ofta numera.