Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-09-07, 22:37
Medlem
christerys avatar
Hmm, det är lite marigt. Allt är väl rätt i matlagning, men det smakar lite olika.
TS borde återkomma med en rapport om pressgurka är den han söker. Jag har försökt minnas att jag fått tunn skivad gurka på nåt i snabbmat-haken jag besöker ca en ggr per år men nej, kanske beror på att jag beställer skrovmål med extra smältost. Så ingen gurka för mig vad jag nu kommer ihåg.

Cornichonger (stavning?) som jag köpte jämt tidigare är i alla fall jäkligt goda, säkert goda skivade åxå - men jag äter dom "naturelle" ur burken. Men dom måste nästan vara sötade och saltade för dom smakar himmelskt.

TS får väl återkomma när han provat göra pressgurka. Pysslet är väl att komma ihåg gurka och ättika när man är på affären, ja kanske persilja åxå om man inte har det i trädgården.

Funderar på om det inte ska va vitpeppar i åxå... minnet återvänder lite sakta om Per Morbergs eskapader. Jag skulle tagit svartpeppar för det smakar bättre. Men det är nog vara en vanföreställning. Det är samma krydda men en har tagits och torkats när den inte är mogen (svartpeppar).

TS får testa, jag har ju ingen aning.
Citera
2011-09-07, 22:45
Medlem
Tråknicks avatar
Inte omöjligt att det är snittgurka som ts är ute efter. Jag köpte det härförleden och det är gott om än riktigt sött, för sött för leverpastej i mitt tycke men till korv etc kan det nog vara smaskens.

http://www.felix.se/snittgurka/
Citera
2011-09-07, 23:54
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Jag brukar slänga i lite salt även i pressgurka, för jag tycker att det lyfter smaken lite. Om det sen är inbillning eller inte, låter jag vara osagt.

Som krydda, helt klart.

Han snackar om saltning (så som jag tolkar det då) för att bli av med vätska. Alltså som man gör i samband med tzatziki och liknande.
Citera
2011-09-07, 23:55
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, det är lite marigt. Allt är väl rätt i matlagning, men det smakar lite olika.
TS borde återkomma med en rapport om pressgurka är den han söker. Jag har försökt minnas att jag fått tunn skivad gurka på nåt i snabbmat-haken jag besöker ca en ggr per år men nej, kanske beror på att jag beställer skrovmål med extra smältost. Så ingen gurka för mig vad jag nu kommer ihåg.

Cornichonger (stavning?) som jag köpte jämt tidigare är i alla fall jäkligt goda, säkert goda skivade åxå - men jag äter dom "naturelle" ur burken. Men dom måste nästan vara sötade och saltade för dom smakar himmelskt.

TS får väl återkomma när han provat göra pressgurka. Pysslet är väl att komma ihåg gurka och ättika när man är på affären, ja kanske persilja åxå om man inte har det i trädgården.

Funderar på om det inte ska va vitpeppar i åxå... minnet återvänder lite sakta om Per Morbergs eskapader. Jag skulle tagit svartpeppar för det smakar bättre. Men det är nog vara en vanföreställning. Det är samma krydda men en har tagits och torkats när den inte är mogen (svartpeppar).

TS får testa, jag har ju ingen aning.

Det är väldigt olika smak på vit och svartpeppar, men jag har svårt att se peppar i pressgurka. Men det kanske bara är jag.
Citera
2011-09-08, 14:36
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Jag brukar slänga i lite salt även i pressgurka, för jag tycker att det lyfter smaken lite. Om det sen är inbillning eller inte, låter jag vara osagt.

Salt så verkar tillsammans med sött så det är nog inte inbillning.
Citera
2012-05-01, 03:37
Medlem
pellefan87s avatar
Jag kan stolt meddela att min jakt är över. Gurkan är äntligen funnen!
http://img402.imageshack.us/img402/3369/dsc0120ay.jpg

Det är Precis denna som korvkioskerna serverar till sina tunnbrödsrullar. Jag kommer bunkra upp ett stort antal av dessa, utifall tillverkarna av någon anledning skulle gå in konkurs.
Citera
2012-05-01, 05:53
Medlem
morkfromorks avatar
Den där ser inte riktigt tunnskivad ut, eller är det glaset som luras?

Jag ska senare idag prova göra egen.
Citera
2012-05-01, 06:35
Medlem
pellefan87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Den där ser inte riktigt tunnskivad ut, eller är det glaset som luras?

Jag ska senare idag prova göra egen.

Det är glaset som luras, för skivorna är riktigt tunna. Kanske inte sådär lövtunna som kioskerna, men nära inpå. Smaken däremot, den är precis likadan.

Sen vill jag gå lite OT och tipsa om dessa som jag köpte samtidigt: http://www.felix.se/wp-content/uploads/2011/02/cornichons-510x600.jpg

Ett suveränt substitut till kvällschipsen.
Citera
2012-05-01, 13:37
Medlem
PsykoMikes avatar
Smörgåsgurka, fabrikat Ida är det vi säljer mest till restauranger o grillar, finskivad i ättikslag
Citera
2012-05-05, 09:54
Medlem
morkfromorks avatar
Jag har då gjort egen inlagd gurka.

Jag skivade gurkan tunt och strödde lite salt, under tiden saltet 'verkade' blandade jag ättika ('vinegar'), socker, salt, lite peppar och lite grönt (persilja), i med gurkorna i en glasburk, i med vätskan och skaka om lite.

Voila!

Enkelt, billigt och gott.

tar max 10min att fixa allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in