• 1
  • 2
2011-09-06, 19:18
Medlem
Det känns som att det rimligaste sättet att införa komplexa tal är genom att definiera ett komplext tal som ett ordnat par av reella tal, och sedan via axiom införa räkneoperationer på dem. Slutligen definieras i som (0, 1), och r identifieras med (r, 0)

Det dumma med att definiera i=(-1)^0.5 är att det inte säger något om i:s övriga egenskaper. Ditto med i^2=-1. Finns ju inget utifrån det som förhindrar att i+i=i eller något annat hemskt.
Visserligen kan man ju förhindra införa sådant via axiom, men jag tycker det blir mycket bökigare än det behöver bli.

Citat:
Ursprungligen postat av Whodoyou
Hur definierar du då potenser a^(b/c) med a < 0?

Jag skulle vilja slå ett slag för följande definition

a^x = per definition = e^(Log(a)x) = per definition = 1 + [Log (a) x] + ([Log (a) x]^2)/2 + ([Log (a) x]^3)/6...

Där Log är principalargumentet hos a. Med a<0 är Log a = ln (-a) + i*pi
Senast redigerad av im3w1l 2011-09-06 kl. 19:31.
Citera
2011-09-07, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewallg
Jag föredrar definitionen 1=(-1)^2

Då slipper man eventuella missförstånd med att rotfunktionen för komplexa tal är den samma som den för reella tal.

EDIT: fixade ett superdumt misstag
Ditt exempel nu är ju inte ens komplext..

OnT
(-1)^(0,5) = i är väl ändå ganska uppenbar? Du vet att i^2 = -1, alltså står det att
(i^2)^(0,5) = i. Inga konstigheter.
Citera
2011-09-07, 00:24
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bejs
Ditt exempel nu är ju inte ens komplext..

OnT
(-1)^(0,5) = i är väl ändå ganska uppenbar? Du vet att i^2 = -1, alltså står det att
(i^2)^(0,5) = i. Inga konstigheter.
(-1)^(0,5) = i är uppenbart när man definierat vad (-1)^(0,5) betyder bland de komplexa talen. Det är inte uppenbart som definition av de komplexa talen, för man har inte talat om vad i är och bland de reella talen är (-1)^0.5 inte meningsfullt.
Citera
2011-09-07, 14:04
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewallg
Jag föredrar definitionen 1=(-1)^2

Då slipper man eventuella missförstånd med att rotfunktionen för komplexa tal är den samma som den för reella tal.

EDIT: fixade ett superdumt misstag

Nu är likheten visserligen sann, men 1 är väl inte definierat som (-1)^2? Dessutom är det som sagt inte komplext längre.

Menar du möjligen:
Citat:
Jag föredrar definitionen i^2 = -1
?
Citera
2011-09-07, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Nu är likheten visserligen sann, men 1 är väl inte definierat som (-1)^2? Dessutom är det som sagt inte komplext längre.

Menar du möjligen:

?
Nej, han menar:

1 = (-1)^2 <=> 1^(1/2) = ((-1)^2)^(1/2)

Men 1^(1/2) = 1 och sqrt((-1)^2) = - 1, så 1 = -1.
Citera
2011-09-07, 23:12
Medlem
Jag håller med om att det är matematiskt fel att definiera i = √(-1), även om det är populärt bland mattelärare. Däremot anser jag att det är onödigt att arbeta med ordnade par av reella tal och sedan definiera i = (0, 1). Det går bra att säga "Vi inför en symbol i med egenskapen i² = -1".
Citera
2011-09-08, 09:20
Medlem
ewallgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate

Menar du möjligen:

?

Jag har virrat till det rejält. Okej, så här definierar man komplexa tal "på riktigt".

Ett komplext tal är ett ordnat par (a,b) där a,b är reella (ordnad => (a,b) /= (b,a)).

Låt x=(a,b) och y=(c,d) vara två komplexa tal. Då gåller likheten x=y enbart då a=c och b=d.

Defeniera sedan x+y som (a+c,b+d) samt xy som (ac-ba,ad+bc).

Det denna addition och multiplikation blir mängden av komplexa tal en kropp (lätt att verifiera).

Det är även trivialt att visa att tal av formen (a,0) ligger i delkroppen R till C.

Sedan definierar vi i=(0,1)

Nu är det enkelt att visa att i^2=-1 ty
i^2=(0,1)(0,1)=(-1,0)=-1

Men det blir ju krångligt att göra det här i gymnasiematematiken, för det kräver ju lite kunskap om algebraiska strukturer. Så det jag menade från början är att om man ska fuska så är är i^2=-1 en bra definition även om den rent tekniskt inte är helt tät. För man har ju faktiskt inte definierat vad man menar med ett komplext tal.
Senast redigerad av ewallg 2011-09-08 kl. 09:25.
Citera
2011-09-08, 12:14
Medlem
Ett annat sätt att definiera komplexa tal är som ℝ[X]/(X²+1) dvs som ekvivalensklasser av polynom med reella koefficienter, där ekvivalensrelationen är sådan att X²+1 räknas som 0. Detta ger att polynomen i praktiken får formen aX + b, där a och b är reella tal. Symbolen X uppfyller X²+1 = 0 och är alltså den imaginära enheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in