Citat:
Ursprungligen postat av Daige
Att träna "på fullt allvar" från start låter väldigt mycket som MMA, och att döma av vad bekanta har sagt om MMA så låter det som att de får väldigt stryk på träningarna eftersom de kör "full on" från start. Vissa kanske tycker det är bra att lära sig ta emot stryk, men huruvida man lär sig teknikerna bra genom det är väl mer tveksamt.
Jag har tränat såväl traditionella kampstilar som mer tävlingsinriktade (bjj, thai/kickboxning) etc och du verkar helt ha missat sista delen av min förra post. Ingen vettig klubb kommer låta dig sparras med kraft innan du har tränat in teknikerna.
Om man kör sw/bjj/newaza kan man sparras rätt friskt direkt men annars tar det tid att komma upp i intensitet. Om du inte ingår i en tävlingsgrupp så kommer du antagligen inte ens att tävlingssparra fullt ut överhuvudtaget.
Dessutom är det inte nödvändigtvis säkrare att träna förutbestämda tekniker, har skadat mig själv mer i teknikträning än sparring.
Det där klippet är förövrigt inte teknikträning utan träning i hantera själva känslan av ett överfall.
Adrenalin, mjölksyra etc.