2011-09-06, 00:24
Medlem
PeterBorossys avatar
Hej,

Har en Macbook Pro 2.4 GHz Intel Core 2 Duo 4 GB 1067 MHz DDR3 version 10.6.8

Jag spelar iaf mycket World of Warcraft och det har nu blivit ett stort problem med delay när jag spelar. De flesta andra applikationer fungerar fint såsom torrent program och firefox men vid WoW tar det stopp. Har 100mbit internet och har provat att spela på andra nätverk men får mycket delay även där. Kör via ethernet kabel och bredbandskollen.se säger ungefär 90 ner 10 upp där jag är just nu. Kompisar med samma datorer klarar sig bättre.
Har även kollat under aktivitetskontrollen ifall det är något program som suger energi men inte hittat något.

Det handlar inte om FPS då denna är fin.

Är det någon som har en idé om vad det kan röra sig om? Kan det vara något relaterat till brandväggen även fast jag är den enda med detta problem på nätverket?

Tack på förhand!
Citera
2011-09-06, 00:38
Medlem
Snöjs avatar
Laddar du ner/upp medan du spelar?
Citera
2011-09-06, 00:41
Medlem
PeterBorossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Laddar du ner/upp medan du spelar?
Nej, använder ofta Skype när jag spelar men har även provat utan. Ofta spelar jag utan något som helst aktivt program förutom WoW (hoppas jag!).
Citera
2011-09-06, 12:24
Medlem
Citat:
Är det någon som har en idé om vad det kan röra sig om? Kan det vara något relaterat till brandväggen även fast jag är den enda med detta problem på nätverket?

Din bandbredd säger inte direkt något om varför det laggar här. Allt över 1-2 Mbit räcker gott till Skype och lite spel. Det handlar snarare om pingen, som bör ligga på under 100 ms för att det ska känna som att det flyter bra.

Föreslår följande:

1. Pinga google.se via programmet Nätverksverktyg eller Terminalen. Posta/skriv ner dina resultat.
2. Starta om routern. Särskilt äldre/budget-routers blir extremt sega av torrents och det är de ända tills man startar om dem.
3. Gör om steg 1 och se om det är nån skillnad.
4. Kolla så du inte har internetdelning via iPhonen inkopplat och att du använder dess nätverk. Klassisk grej jag själv råkat göra några gånger och undrat varför det varit segt.
5. Testa att skapa ett nytt användarkonto på datorn, och starta WoW därifrån. Se om det är nån skillnad.
Citera
2011-09-07, 02:09
Medlem
PeterBorossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schimmel
Din bandbredd säger inte direkt något om varför det laggar här. Allt över 1-2 Mbit räcker gott till Skype och lite spel. Det handlar snarare om pingen, som bör ligga på under 100 ms för att det ska känna som att det flyter bra.

Föreslår följande:

1. Pinga google.se via programmet Nätverksverktyg eller Terminalen. Posta/skriv ner dina resultat.
2. Starta om routern. Särskilt äldre/budget-routers blir extremt sega av torrents och det är de ända tills man startar om dem.
3. Gör om steg 1 och se om det är nån skillnad.
4. Kolla så du inte har internetdelning via iPhonen inkopplat och att du använder dess nätverk. Klassisk grej jag själv råkat göra några gånger och undrat varför det varit segt.
5. Testa att skapa ett nytt användarkonto på datorn, och starta WoW därifrån. Se om det är nån skillnad.
Hej!

Har nu provat det du skrivit, pingar ungefär 40ms på google och som vanligt fungerar alla applikationer som utnyttjar internet fin (förutom wow).
Spelade även på en kompis nätverk (dåligare uppkoppling) och laggade mer än honom, ingen nyhet där.
Provade även ny användare och tog bort all internetdelning / fildelning.
Tyvärr återstår problemet även fast ändringarna såklart gör saken bättre. Har du några andra idéer?
Citera
2011-09-07, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBorossy
Hej!

Har nu provat det du skrivit, pingar ungefär 40ms på google och som vanligt fungerar alla applikationer som utnyttjar internet fin (förutom wow).
Spelade även på en kompis nätverk (dåligare uppkoppling) och laggade mer än honom, ingen nyhet där.
Provade även ny användare och tog bort all internetdelning / fildelning.
Tyvärr återstår problemet även fast ändringarna såklart gör saken bättre. Har du några andra idéer?
Vad har du för delay då?

Tanka NetLimiter, med det kan du eliminera att det är bakgrundsprogram som stjäl iaf. Ett måste för mig när jag kör cs, annars spikar jag upp i 10000ms när jag kör med Spotify i bakgrunden i nån millisec. Inte kul i fel tillfällen
Citera
2011-09-07, 15:18
Medlem
Hmm, märkligt. Är också intresserad av vad du har för ping inne i WoW, om du håller över den där mätaren nere i UI:t som visar en grön/gul/röd pinne beroende på prestanda, håller man däröver står FPS och ping. Är det spikar du har, eller är det konstant megadålig ping?

Loggade du ut den andra användaren när du körde på den nya? Man kan ju vara inloggad på två samtidigt..

Enda jag annars kan komma på är att ominstallera WoW helt. Då är det viktigt att du tar bort inställningarna i Bibliotek/Application Support osv.
Citera
2011-09-07, 16:35
Medlem
PeterBorossys avatar
Citat:
Hmm, märkligt. Är också intresserad av vad du har för ping inne i WoW, om du håller över den där mätaren nere i UI:t som visar en grön/gul/röd pinne beroende på prestanda, håller man däröver står FPS och ping. Är det spikar du har, eller är det konstant megadålig ping?

Loggade du ut den andra användaren när du körde på den nya? Man kan ju vara inloggad på två samtidigt..

Enda jag annars kan komma på är att ominstallera WoW helt. Då är det viktigt att du tar bort inställningarna i Bibliotek/Application Support osv.

saken är den att jag pingar ungefär från 80-240ms men känns som jag har en delay på ibland 1-2 sekunder. Börja t.ex. kasta en spell men det händer ingenting på 1-2 sec. Extremt frustrerande.
Jag var bara inloggad på 1 användare. Ska nog installera om hela skiten, bra tips.
Citera
2011-09-07, 17:22
Medlem
Glöm inte kolla igenom programmappen dock, om jag inte minns fel så sparar den dumt nog skärmdumpar/filmer där i (istället för Bilder resp. Filmer-mapparna). Dem kanske du vill ha kvar..

Och som sagt, radera inställningar och annat som WoW lägger i användare/Bibliotek/Application Support/World of Warcraft

Kanske sparar den på lite andra ställen också, vill minnas att WoW inte följer OS X-standarden för sånt riktigt. Just FYI.
Citera
2011-09-07, 22:18
Medlem
PeterBorossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
Vad har du för delay då?

Tanka NetLimiter, med det kan du eliminera att det är bakgrundsprogram som stjäl iaf. Ett måste för mig när jag kör cs, annars spikar jag upp i 10000ms när jag kör med Spotify i bakgrunden i nån millisec. Inte kul i fel tillfällen

Tack för tipsen! Ska prova detta.

Citat:
Glöm inte kolla igenom programmappen dock, om jag inte minns fel så sparar den dumt nog skärmdumpar/filmer där i (istället för Bilder resp. Filmer-mapparna). Dem kanske du vill ha kvar..

Och som sagt, radera inställningar och annat som WoW lägger i användare/Bibliotek/Application Support/World of Warcraft

Kanske sparar den på lite andra ställen också, vill minnas att WoW inte följer OS X-standarden för sånt riktigt. Just FYI.

Hittade ingen mapp under Application Support tyvärr. Vet inte var sån information blir sparat, har du någon idé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in