• 1
  • 2
2011-09-06, 12:08
Medlem
Coolcittes avatar
Helt rätt, såklart. Läkarna menar ju att rökningen påverkar hennes läkningsprocess negativt och då har hon givetvis ingen rätt att göra deras jobb mycket svårare. Dessutom gör den långsamma läkningsprocessen att hon kommer kosta ännu mer tid och pengar för sjukvården och det finns andra människor som behöver den typen av vård bättre än en gammal nikotinkärring med dålig självdisciplin.

Generellt sett har jag inget emot rökare, jag feströker själv och bryr mig inte om någon står på te x en busshållplats och röker (som många verkar störa sig något enormt på). Det är ditt val att röka och så länge du inte andas ut röken i ansiktet på ett spädbarn eller liknande har jag inget att invända mot.
Visst, ni kostar staten en massa pengar med er lungcancer och andra sjukdomar (mer än vad tobaksskatten drar in, om jag förstått rätt), men det gör feta människor som vägrar sluta äta trots hjärtfel och liknande sjukdomar också och dom betalar ingen fetmaskatt.

Dock blir jag så jävla trött på kärringar som i Aftonblades artikel. En sur gammal kärring som inte lärt sig att släppa nappen och som dessutom inte ens kan sluta röka i några veckor när hon erbjuds bra och professionell vård helt gratis.

Om man hellre röker än att få vård för sitt onda knä så har man antagligen inte speciellt ont i knät, utan är snarare bara en gnällkärring som skyller på sitt knä för att få sitta hemma och lyfta in bidrag som sjukpensionär. Människor som verkligen har ont och som har riktiga skador skulle nämligen göra vad som helst för att få en sådan operation.
Citera
2011-09-06, 16:25
Citat:
Ursprungligen postat av stava
Man kan fundera på det här i ett större perspektiv - vad blir nästa steg?

Ska en motorcyklist som kör av vägen nekas vård eller betala ur egen ficka?
Ska en bergsklättrare som trillar ner inte få hjälp eller pröjsa själv?
Ska en fotbollsspelare få minisken opererad bara om han lovar att aldrig spela fotboll mer?

Tre exempel på folk som ägnat sej åt något som i mångas ögon är "hälsofarligt och onödigt".

Tänk på det där ett tag mina vänner....

Inget av det du nämner är hälsofarligt, rökning är däremot hälsofarligt. Att klättra i berg eller spela fotboll är snarare bra för hälsan då det ger kondition och styrka. Det finns inget ohälsosamt med att spela fotboll eller klättra i berg, däremot en risk att någonting kan hända. När du opereras för en skada från bergsklättring eller fotboll så har du använt någon ohälsosam produkt som gör att läkningen på något sätt försämras eller helt uteblir

Precis som fotbollsspelaren eller klättraren i det här fallet måste avstå från att spela fotboll tills skadan har läkt så måste rökaren avstå från rökning tills dess att skadan har läkt, annars finns en risk att det inte läker som det ska.

Min personliga uppfattning, vilket det även finns studier kring är det faktum att nikotin och ämnen i cigaretter försämrar blodcirkulationen, bara det faktum att cigaretter bidrar till att försämra blodcirkulationen kan vara hela anledningen till att hon från första början fick problem med knäet, eller att substanerna i cigaretten bidragit till at thon inte hållit sig hälsosam och därmed fått problem.
Citera
2011-09-06, 20:28
Medlem
stavas avatar
Min tanke var snarare att det vi idag ser som självklar skattefinansierad vård riskerar att bli mer och mer urvattnat.
Att man ska "skylla sej själv", att rätten till vård och hjälp inte ska vara lika för alla.
Kopplingen melan en sjuk rökare och en "självförvållad skada" som t ex en nertrillad bergsklättrare eller en fotbollsspelare med utslitet knä är kanske inte så långsökt i ett längre tidsperspektiv.
Vi har otäckt kreativa politiker ibland...
Citera
2011-09-06, 21:24
Medlem
swebarbs avatar
Rökare har ju aldrig tillhört dom speciellt smarta, låt subban röka och dö i lugncancer då så gör hon samhället en tjänst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in