2011-09-05, 21:58
Medlem
didors avatar
Hej!

Jag läser systemvetenskap och undrar lite vad jag ska satsa på när det gäller inriktning.

Vi ska nu läsa en avancerad kurs i modellering men jag funderar på att hoppa den och ta ett par programmeringskurser istället.

Jag är dock lite kluven, jag vill inte enbart bli programmerare utan mer systemutvecklare och vara med i hela utvecklingsprocessen.

Vad tror ni jag ska göra? det känns som om det är en större merit att kunna programmera än att modellera när det blir dags att söka jobb...

Vad tror ni, ska jag hoppa modelleringskursen och läsa programmeringskurser istället?

//Peace
Citera
2011-09-05, 22:03
Medlem
Jooncs avatar
Kan du förtydliga "modellera"?
Citera
2011-09-05, 22:15
Medlem
didors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Kan du förtydliga "modellera"?

Det handlar om att skapa en abstraktion av verkligheten med hjälp av modeller. Detta för att få en bättre förståelse för det som skall byggas. I denna kurs tror jag att UML används.
Citera
2011-09-05, 22:26
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av didor
Det handlar om att skapa en abstraktion av verkligheten med hjälp av modeller. Detta för att få en bättre förståelse för det som skall byggas. I denna kurs tror jag att UML används.
Okej, UML är djävulens påfund, och alla använder olika notationer (borde heta ML). Dock kan det vara ganska vettigt att kunna som en systemvetare. I och för sig är det ganska meningslöst att kunna UML om man inte kan programmera, så om du är kass på det läs programmeringskursen i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in