2011-09-05, 17:52
Medlem
Hallå. Har börjat känna av symptom av musarm och undrar lite hur man gör för att undvika detta på bästa sätt. T.ex., hur sitter man optimalt? Har en kontorsstol men hur högt upp / långt ner, ska man sitta? T.ex. ska man har så armen blir som ett L, eller hur ska "vinkeln" vara så att säga?

Sitter alltid med ryggen mot dynan och försöker sitta så "rakt" som möjlgit hur man nu ska säga.
Styrketränar även regelbundet, men det tycks inte ha någon direkt påverkan..

Tack på förhand
Citera
2011-09-05, 19:30
Medlem
Integral3ns avatar
Sitt mindre vid datorn, använd något annat än mus.
Citera
2011-09-05, 20:24
Medlem
Zacke88s avatar
Vad har du för symptom?
Citera
2011-09-05, 21:23
Medlem
Jag skjuter bak datorn så långt det går på bordet, har även fått en ställning för skärmen så jag kan få in pappershållaren närmare skärmen. Bak med tangentbord och mus så att jag kan lägga hela underarmen på bordsskivan, utom armbågen. Sitter inte med armen i 90 grader utan lite mer uträtad. Vad blir det 110 grader kanske?

Man måste pröva sig fram. Om man lägger upp benen på ett högt underlag, en kartong lr postback så kan man också få en annan hållning och kunna variera belastningen lite.

Om du tar höger arm, förutsatt att du är högerhänt vill säga, och försöker klia dig på vänster axel. Håll upp armbågen och stretcha den rörelsen så mkt du kan, den hjälper faktiskt. Fortsätt med styrketräningen, men det bästa är om du kan göra ett stretchprogram ett par gånger om dagen.. Men det brukar ju inte bli av. Försök att göra lite rörelser varje gång du reser dig och gör något.
Citera
2011-11-14, 16:55
Medlem
Mokoss avatar
Har samma problem.. har börjat få ont i axeln som fan.. jag jobbar med IT så det går inte att sitta mindre vid datorn..

Vad ska man göra? träna mer? eller är det skadligt?
Citera
2011-11-18, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mokos
Har samma problem.. har börjat få ont i axeln som fan.. jag jobbar med IT så det går inte att sitta mindre vid datorn..

Vad ska man göra? träna mer? eller är det skadligt?
Träning är a och o. samt "mikro"pauser, dvs att du regelbundet släpper mus och allt och typ vevar med armar och skit. Ska vara det mest effektiva sättet efter(?) träning att undvika/förebygga musarm vad jag fattat det som. Dessa två knep har funkat för mig iaf.

Good luck!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in