2011-11-03, 14:54
Medlem
johnjohns avatar
En säkerhetsdörr har två fördelar som jag ser det.
1. Nästan allt ljud från trapphuset elimineras.
2. Brandsäkerheten.
Citera
2011-11-04, 23:44
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galne_gunnar
Det tar i regel 1-2 minuter att få upp en säkerhetsdörr om man vet hur man gör. Dock så låter det åt helvete mycket och många hinner ringa polisen på den tiden.

Det beror ju helt på VAD det är för någon klassning. Dörrar klassade EN MK3 är inga större problem, men t ex en SS Klass 3-dörr är byggd som ett mindre valv. Den hittar du dock aldrig som lägenhetsdörr....

/capmac
Citera
2017-02-18, 18:40
Medlem
Isnatts avatar
Gammal tråd men vad gör väl det.

Vi fick säkerhetsdörrar för en tid sedan. Daloc. Känns väldigt bra, rejäla och så.
Jag är inte oroad att nån tjuv ska bryta sig in hos mig då jag bor i lägenhet och grannarna förhoppningsvis skulle reagera, och att jag inte förvarar värdesaker här. Tv och dator, vad kostar det, 10 000:-, finns nya att köpa.

Men det jag inte känner mig 100% bekväm med är att jag nu inte längre har något 'eget lås' att låsa.
På min gamla dörr hade jag ett sjutillhållarlås som jag låste när jag var iväg och på nätterna.
Det finns ju inte på den här dörren. Och till den här dörren finns ju en huvudnyckel som 'nån' har.
Jag skulle vilja kunna låsa om mig helt om ni förstår vad jag menar. Teoretiskt kan ju den som har huvudnyckeln få en knäpp och smyga in och döda mig på natten som det är nu.
Hur är det, var vänder jag mig för att få ett till lås, och går det eller bryter man nån slags brandskydd eller liknande då? Ingen av mina grannar har skaffat det vad jag vet.
Man kanske inte ens får göra det
Det skulle kanske räcka med ett sånt där dörrspärr.
Citera
2017-02-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

Vi fick säkerhetsdörrar för en tid sedan. Daloc. Känns väldigt bra, rejäla och så.
Jag är inte oroad att nån tjuv ska bryta sig in hos mig då jag bor i lägenhet och grannarna förhoppningsvis skulle reagera, och att jag inte förvarar värdesaker här. Tv och dator, vad kostar det, 10 000:-, finns nya att köpa.

Men det jag inte känner mig 100% bekväm med är att jag nu inte längre har något 'eget lås' att låsa.
På min gamla dörr hade jag ett sjutillhållarlås som jag låste när jag var iväg och på nätterna.
Det finns ju inte på den här dörren. Och till den här dörren finns ju en huvudnyckel som 'nån' har.
Jag skulle vilja kunna låsa om mig helt om ni förstår vad jag menar. Teoretiskt kan ju den som har huvudnyckeln få en knäpp och smyga in och döda mig på natten som det är nu.
Hur är det, var vänder jag mig för att få ett till lås, och går det eller bryter man nån slags brandskydd eller liknande då? Ingen av mina grannar har skaffat det vad jag vet.

Om dörren inte är tillverkad för att ha ett extra lås kommer du att fördärva alla godkännanden som dörren har avseende inbrott och brand. Sen gissar jag på att du har en Daloc s43. Vilket betyder att du troligen har säkerhetsspanjolett, dvs för att låsa måste du dra upp trycket innan du låser med nyckeln. Det gör att du inte kan komplettera med extra lås utan att byta hela spanjolettdelen = jävligt dyr komplettering, det är nästan billigare att köpa en ny dörr med de funktioner man vill ha. Så det bästa du är att skaffa en dörrspärr.
Citera
2017-02-18, 18:57
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frohike1ddd
Om dörren inte är tillverkad för att ha ett extra lås kommer du att fördärva alla godkännanden som dörren har avseende inbrott och brand. Sen gissar jag på att du har en Daloc s43. Vilket betyder att du troligen har säkerhetsspanjolett, dvs för att låsa måste du dra upp trycket innan du låser med nyckeln. Det gör att du inte kan komplettera med extra lås utan att byta hela spanjolettdelen = jävligt dyr komplettering, det är nästan billigare att köpa en ny dörr med de funktioner man vill ha. Så det bästa du är att skaffa en dörrspärr.
Japp, har en s43!
Jaså jaha, det är så.. men dörrspärr får man sätta dit? Jag tänker att den måste ju borras fast ordentligt. Inget jag klarar med min 'rusta-borr'? Det är väl stålskivor i dörren?
Kanske inte ens borde försöka..
Citera
2017-02-18, 19:04
Medlem
Citat:
Japp, har en s43!
Jaså jaha, det är så.. men dörrspärr får man sätta dit? Jag tänker att den måste ju borras fast ordentligt. Inget jag klarar med min 'rusta-borr'? Det är väl stålskivor i dörren?
Kanske inte ens borde försöka..

Allt hänger på hur Daloc har provat dörren. Men normalt tillåter godkännanden mindre håltagning för dörrspärrar, dörrstängare, dörrstoppar mm

Rusta-borr lär väl fungera så länge det är HSS-borr. Det är inte mer än 4 mm plåt i dubbla lager som du behöver ta dig igenom.
Citera
2017-02-18, 19:13
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frohike1ddd
Allt hänger på hur Daloc har provat dörren. Men normalt tillåter godkännanden mindre håltagning för dörrspärrar, dörrstängare, dörrstoppar mm

Rusta-borr lär väl fungera så länge det är HSS-borr. Det är inte mer än 4 mm plåt i dubbla lager som du behöver ta dig igenom.
Ah, låter för omständligt. Ska ta reda på hur huvudnyckeln förvaras så kanske jag inte funderar över det mer.

(om jag dör, kolla vad vaktis hade för sig )
Citera
2017-02-18, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necrose
Men all bumping, picking osv... Hur säker är en säkerhetsdörr? Går det att "bump'a", eller på något vis ta sig in genom en säkerhetsdörr eller polislås?

I Malmö är det supervanligt att man som kriminell drar i handtaget i förhoppningen att kunna komma in utan nyckel. detta är något som är mycket vanligt. Det är också vanligt att man öppnar brevlådan för att se om man kan se vilken post måltavlan har. Det är därför viktigt att man har minst en kamera innanför dörren som tar fler vinklar om de skulle ta sig in. Det är också viktigt att man har minst en kamera utåt och att man ser till att posten inte ligger på ett sådant sätt att kriminella bottemnsklrap och bidragsfifflare inte ser vilken typ av post du får och att de inte kommer åt den. I Malmö är det också vanligt att kriminella skriver sig på andras adresser för att kunna tillkalla en låssmed. Låssmeden kollar bara vem som är skriven på adressen och ID kort och släpper in tjuven. Att skydda sig mot att folk skriver sig på din adress går inte förde invavlade skitstövlarna som jobbar på Skatt har inte tänkt så långt. Man får inte sitt jobb på Skatt och offentlig sektor för att man har något innanför skallbenet. Du är helt blottad för kriminella.

vad som också ärviktigt är att du har någon typ av registrering så att du kan se vilka som har försökt ta sig in (inbrottsförsök) så att du kan polisanmäla. Utan signalemente läggs polisanmölan ner och det vet tjuvarna och det är därför de försöker komma in i folks lägenheter speciellt om du inte är kriminell och bidragsfifflare som de. Om de har försökt en gång lär de komma tillbaka igen.
Citera
2017-02-19, 11:17
Medlem
Citat:

Varför skulle någon ha en nyckel till dig?

Du kan byta cylinder, och så får du då bort att "någon" har en nyckel till dig.
Citera
2017-02-19, 12:40
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Varför skulle någon ha en nyckel till dig?

Jag bor i bostadsrätt. Det finns en huvudnyckel för att föreningen ska komma in vid akut vattenläcka eller liknande. Vet inte om man får göra så. Man måste ju alltid tänka ett par extra steg - vad gäller angående försäkring om det rinner vatten men föreningen kommer inte in för att jag bytt lås, osv.
Citera
2017-02-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bhassoun
I Malmö är det supervanligt att man som kriminell drar i handtaget i förhoppningen att kunna komma in utan nyckel. detta är något som är mycket vanligt. Det är också vanligt att man öppnar brevlådan för att se om man kan se vilken post måltavlan har. Det är därför viktigt att man har minst en kamera innanför dörren som tar fler vinklar om de skulle ta sig in. Det är också viktigt att man har minst en kamera utåt och att man ser till att posten inte ligger på ett sådant sätt att kriminella bottemnsklrap och bidragsfifflare inte ser vilken typ av post du får och att de inte kommer åt den. I Malmö är det också vanligt att kriminella skriver sig på andras adresser för att kunna tillkalla en låssmed. Låssmeden kollar bara vem som är skriven på adressen och ID kort och släpper in tjuven. Att skydda sig mot att folk skriver sig på din adress går inte förde invavlade skitstövlarna som jobbar på Skatt har inte tänkt så långt. Man får inte sitt jobb på Skatt och offentlig sektor för att man har något innanför skallbenet. Du är helt blottad för kriminella.

man kan Spärra obehörig adressändring

http://www.skatteverket.se/privat/sj...f6fd123f5.html

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-02-19, 15:28
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf

Det verkar troligt att FS bor i hyresrätt och då har man inte rätt att göra några förändringar i lägenhetsdörren. Det framgår dessutom högst troligt i hyresavtalet att HV har rätt att inneha nyckel till Lgh.

Det förekommer några olika vanliga upplägg;

1 låssystem med traditionell huvudnyckel
2 låssystem med serviceläge för fastighetsskötarnyckel
3 individuell låsning där HV förvarar en nyckelkopia
4 individuell låsning där HV ej har tillgång till nycklar, ibland kombinerat med nyckeltub.
5 hel-elektronisk låsning

Man bör alltså ställa frågan till HV vem som har tillgång till lgh, hur nycklar förvaras och om det finns någon policy när det gäller låssäkerhet, huruvida man får ha egen cylinder mm. Det skiljer stort mellan olika bolag/BRFer.

Man bör även be HV installera en dörrspärr, alternativt be om ett skriftligt tillstånd. Att göra åverkan på en ny dörr kan bli VÄLDIGT dyrt. Detsamma kan det bli att utan HVs vetskap byta cylinder, något som vid en akut skada eller sjukdom kräver att man måste forcera dörren.

Om FS bor i bostadsrätt gäller delvis andra regler men liknande förutsättningar. Kolla avtal, stadgar mm, och fråga föreningen vad som gäller.

/capmac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in