2011-09-05, 14:20
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gendarm
Så kan det naturligtvis vara, men det kvarstår ju ändå en hel de frågetecken...

Företaget Hellesø Photography borde ju rimligen finnas registrerat på någon. Och borde det inte, på ett eller annat sätt, framgå på hemsidan åtminstone att fler personer är inblandade, förutom dessa makar?
Om man har problem med skattmasen, så är det väl helt ok om man registrerar ett företag i någon annans namn, i hopp om att kunna betala av sin skuld, och komma på grön kvist igen. Men då borde man ju vara mån om att ge ett så seriöst intryck som möjligt; Återigen - Var finns organisationsnumret?

Terjes syster finns med i debatten på Fotosidan. Om någon FB-are har konto där, så kanske den kan be henne reda ut dessa frågetecknen runt företaget?

Borde det inte ha hetat "Ser lodjur överallt" (förlåt, jag kunde inte låta bli).

Ett företag måste ha ett officiellt namn men därtill man man ha ett eller flera andra namn gentemot marknaden. Så det riktiga företagsnamnet bakom Hellesø Photography kan vara vad som helst, om det överhuvudtaget existerar. Därför vore ett organisationsnummer intressant att få tag på.

I Finland är det ordning och reda och där kan man redovisa på följande smidiga sätt:

Upplysning om allmän informationsskyldighet för vårt företag:
Officiellt namn:
Svartå Gård Oy Ab

Namn som används i marknadsföring:
Svartå Slott

Adress:
Hållsnäsvägen 89
10360 Svartå

Kontaktuppgifter:
www.mustionlinna.fi myyntipalvelu@mustionlinna.fi tfn: 019 36 231

Handelsregistret:
www.prh.fi

FO+Moms nummer:
FI06629635

Den behöriga myndighetens kontaktuppgifter:
Regionförvaltningsverket i Södra Finland, Verksamhetsstället i Helsingfors,
www.avi.fi
Citera
2011-09-05, 15:43
Medlem
Vad hette Malin i Efternamn innan dom gifte sig? Drev hon inte en firma när dom träffades? Då kan ju firman "leva kvar" med hennes gamla namn kanske?

Det borde ju vara nån på FB som har gått kurs hos Herr&Fru Lodjur som kan säga om dom åtminstone fick ett kvitto på betalningen, eller kanske rentav betalade med faktura.

Låt oss hoppas...
Citera
2011-09-05, 16:02
Medlem
Så här långt har jag lyckats hitta ett bankgironummer på fotosidan som kan kopplas till Hellesø: 5271-6495.

Sökningen på BGC (http://www.bgc.se/templates/BGNrSearchPage.aspx?id=3209) ger detta:
MALIN HELLESÖ MED FIRMA
VÄSTRA PARKGATAN 2
826 31 SÖDERHAMN
Citera
2011-09-05, 16:15
Medlem
Har sökt på adresserna i allabolag, både i Mullsjö och Söderhamn men inget. Har även kollat branschvis i båda kommunerna, men inget som kan kopplas till Hellesö.

Förmodligen handlar det om rent svarta pengar, och ganska mycket dessutom. Har för mig att jag läste nånstans i den andra tråden om 4000 kursdeltagare.

Nån som har tipsat skattemyndigheten?
Citera
2011-09-05, 17:32
Medlem
gendarms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebelhund
Förmodligen handlar det om rent svarta pengar, och ganska mycket dessutom. Har för mig att jag läste nånstans i den andra tråden om 4000 kursdeltagare.
Alltså, jag vill inte tro att man kan vara så jävla dum. Att trixa med bilder är en sak (om än lika urbota korkat det), men att "skylta" med svart verksamhet (såsom man ju gör om man marknadsför sig via hemsida och dessutom är kändis inom sitt gebit), det är ju som att be om skattmasens uppmärksamhet.
Jag vill verkligen inte tro att det förhåller sig så, men om det inte snart dyker upp minsta bevis för någon alternativ förklaring, då är det väl det enda troliga.
Citera
2011-09-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gendarm
Alltså, jag vill inte tro att man kan vara så jävla dum. Att trixa med bilder är en sak (om än lika urbota korkat det), men att "skylta" med svart verksamhet (såsom man ju gör om man marknadsför sig via hemsida och dessutom är kändis inom sitt gebit), det är ju som att be om skattmasens uppmärksamhet.
Jag vill verkligen inte tro att det förhåller sig så, men om det inte snart dyker upp minsta bevis för någon alternativ förklaring, då är det väl det enda troliga.

Kan hålla med om det, men ännu dummare vore ju att inte ha nån F-skatt när han bedriver näringsverksamhet.

Har svårt att tänka mig att kursdeltagarna har betalt in arbetsgivaravgifter och dragit skatt på kostnaden för kursen.
Senast redigerad av Nebelhund 2011-09-05 kl. 18:03.
Citera
2011-09-05, 18:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Kan företaget stå på dottern?
Citera
2011-09-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kan företaget stå på dottern?

Då borde ju adressen matcha på en sökning på allabolag, förutsatt att dottern bor hemma alltså.
Citera
2011-09-05, 18:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebelhund
Då borde ju adressen matcha på en sökning på allabolag, förutsatt att dottern bor hemma alltså.

Den dotter jag tänker på bor inte hemma. Hon är bl a fotomodell. Varja Hellesö.

http://varjahelleso.wordpress.com/
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2011-09-05 kl. 18:23.
Citera
2011-09-05, 18:27
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Den dotter jag tänker på bor inte hemma. Hon är bl a fotomodell. Varja Hellesö.

http://varjahelleso.wordpress.com/

Och inte heller Varja har några bolagsengagemang i Sverige.
Citera
2011-09-05, 18:28
Medlem
Varja Hellesö har inga bolag registrerade.
Citera
2011-09-05, 19:07
Medlem
BigStreams avatar
Jag hittar inget orginastionsnr på deras hemsida http://www.helleso.com/showpage.asp?page=1 som fortfarande är öppen. Finns företagspresentation m.m. Enda företaget jag hittat är Malin Hellesös enskilda firma som inte är reggat för f-skatt eller som arbetsgivare, dock aktiv i moms-registret.

Lite info från hemsidan:

Verksamhet
Vi utför all slags uppdragsfotografering.
Vi har föreläsningar och kursverksamhet med mångårig erfarenhet. Kontakta oss för offert.

Här på Hellesø Photography tycker vi att det viktiga är inte att göra en kund nöjd, utan entusiastisk!
Vårt mål är att leverera bilder till kunden som är enastående och personliga.
Hellesø Photographys ständigt växande bildgalleri finns att beskåda här på hemsidan, även fast det bara är en liten del av våra bilder som presenteras här.
Hela vårt bildarkiv innehåller cirka 250.000 bilder.

Hellesø Photography står för kvalitet framför kvantitet!

Kontaktinformation
Besöks/Faktura adress:
Hellesø Photography
Skolgatan 152
565 31 Mullsjö
Telefon:
0392-133 56 eller 070-305 41 05
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto