2011-09-16, 14:29
Medlem
Mister-urbans avatar
Söderhamns kommun har betalat 18 st. fakturor som de fått från Hellesø Photography på sammanlagt 740 426 kronor. Dessa fakturor måste ju gå att få tag på via offentlighetsprincipen.

Frågor som uppkommer:

- Har kommunen gjort en offentlig upphandling
- Har kommunen undersökt om Hellesø Photography innehar F-skatt

En fakturakopia skulle avgjort säga en hel del...
Citera
2011-09-16, 16:13
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-urban
Söderhamns kommun har betalat 18 st. fakturor som de fått från Hellesø Photography på sammanlagt 740 426 kronor. Dessa fakturor måste ju gå att få tag på via offentlighetsprincipen.

Frågor som uppkommer:

- Har kommunen gjort en offentlig upphandling
- Har kommunen undersökt om Hellesø Photography innehar F-skatt

En fakturakopia skulle avgjort säga en hel del...

Vågar mig på ett par gissningar på svar:

- Nej.
- Nej.
Citera
2011-09-16, 17:02
Medlem
Jag har mailat Söderhamns kommun och begärt kopior på fakturorna och handlingar gällande upphandlingen, får se vad dom svarar.

Skall även kontakta Mullsjö kommun med liknande förfrågan.

Återkommer i ärendet mao.
Citera
2011-09-16, 17:14
Medlem
Mister-urbans avatar
Tittar på ett par av Terjes fakturor. Inget märvärdigt kanske.

Faktura 30611:

Datum och villkor, m.m.:
2004-06-29, 10 dagar netto, anger bara ett bankkonto (ej bankgiro) på fakturan. Malins personnummer som organisationsnummer och det står "Innehar F-skatt". Betalningsform: Kontant (behöver inte betyda att den senare betalades kontant)

Fakturatext:
Arbete avseende fotografering av Söderhamnsmiljöer (Arvode enligt avtalat), 80,000 kr

Moms 20,000 kr, totalt: 100,000 kr

Faktura 30644:
(not: endast 33 fakturor emellan dessa båda på nästan ett och ett halv år?)

Datum och villkor, m.m.:
2005-11-14, 0 (noll) dagar netto, anger nu ett bankgiro (5271-6495) på fakturan. Malins personnummer som organisationsnummer och det står "Innehar F-skatt". Betalningsform: Kontant (behöver inte betyda att den betalats kontant)

Fakturatext:
500 st Bilder till broschyrer, hemsidor och övriga publikationer från Söderhamns kommun. Mängdrabatt enligt avtal. á 400 kr = 200,000 kr

Moms 50,000 kr, totalt: 250,000 kr
Citera
2011-09-16, 17:24
Medlem
Bra jobbat!

Kan man på något sätt se om Malin eller Terje har haft företag med F-skatt tidigare fast sedan avregistrerat företaget?

Hade för mig att Malin hade ett bolag registrerat på sig som bildades 2010 enligt ratsit, men nu hittar jag inget...
Citera
2011-09-16, 17:31
Medlem
Mister-urbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebelhund
Bra jobbat!

Kan man på något sätt se om Malin eller Terje har haft företag med F-skatt tidigare fast sedan avregistrerat företaget?

Hade för mig att Malin hade ett bolag registrerat på sig som bildades 2010 enligt ratsit, men nu hittar jag inget...

Om det är avregistrerat på ratsit/allabolag medflera så går det nog inte att se via internet. Det ska dock gå att ringa Skatteverket och kontrollera historisk F-skattestatus.
Citera
2011-09-16, 17:51
Medlem
Citat:
Tittar på ett par av Terjes fakturor. Inget märvärdigt kanske.

Faktura 30611:

Datum och villkor, m.m.:
2004-06-29, 10 dagar netto, anger bara ett bankkonto (ej bankgiro) på fakturan. Malins personnummer som organisationsnummer och det står "Innehar F-skatt". Betalningsform: Kontant (behöver inte betyda att den senare betalades kontant)

Fakturatext:
Arbete avseende fotografering av Söderhamnsmiljöer (Arvode enligt avtalat), 80,000 kr

Moms 20,000 kr, totalt: 100,000 kr

Faktura 30644:
(not: endast 33 fakturor emellan dessa båda på nästan ett och ett halv år?)

Datum och villkor, m.m.:
2005-11-14, 0 (noll) dagar netto, anger nu ett bankgiro (5271-6495) på fakturan. Malins personnummer som organisationsnummer och det står "Innehar F-skatt". Betalningsform: Kontant (behöver inte betyda att den betalats kontant)

Fakturatext:
500 st Bilder till broschyrer, hemsidor och övriga publikationer från Söderhamns kommun. Mängdrabatt enligt avtal. á 400 kr = 200,000 kr

Moms 50,000 kr, totalt: 250,000 kr

MALIN HELLESÖ MED FIRMA står på BG 5271-6495, men finns inte registrerat enligt allabolag.

BG kan man ju inneha som privatperson också..
Citera
2011-09-16, 19:08
Medlem
Mister-urbans avatar
Citat:
Jag har mailat Söderhamns kommun och begärt kopior på fakturorna och handlingar gällande upphandlingen, får se vad dom svarar.

Skall även kontakta Mullsjö kommun med liknande förfrågan.

Återkommer i ärendet mao.

Vore intressant att se avtalet och vägen fram till avtalet
Citera
2011-09-16, 21:39
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Faktura 30611: 2004-06-29
Faktura 30644:2005-11-14

Citat:
Ursprungligen postat av RocketMan
MALIN HELLESÖ MED FIRMA står på BG 5271-6495, men finns inte registrerat enligt allabolag.

Jag skulle inte bli förvånad om f-skattsedeln och företaget försvann i samband med hennes personliga konkurs. Med tanke på att det är nästan fem år sedan fakturorna skrevs är det inte säkert att uppgifterna om det eventuella företaget finns kvar på nätet. Det är som tidigare sagt av intresse att se om hon verkligen hade f-skatt vid denna tidpunkt.
Citera
2011-09-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Jag skulle inte bli förvånad om f-skattsedeln och företaget försvann i samband med hennes personliga konkurs. Med tanke på att det är nästan fem år sedan fakturorna skrevs är det inte säkert att uppgifterna om det eventuella företaget finns kvar på nätet. Det är som tidigare sagt av intresse att se om hon verkligen hade f-skatt vid denna tidpunkt.

Förmodligen har det funnits ett företag i Malins namn, precis som du säger och att hon gick i personlig konkurs vet vi ju. Men hur gick affärerna till på senare år?

Med all säkerhet så har det förekommit nån slags affärsverksamhet mellan paret Hellesö och Mullsjö kommun med tanke på fotofestival och fotogalleri. Jag har mailat Mullsjö kommun angående detta och begärt kopior på eventuella fakturor.

Nån som kommer ihåg när Malins konkurs inträffade? Finns det fakturor efter det hände så blir det jobbigt både för kommunen och paret Hellesö.

Ganska lömskt av Terje att låta hans fru stå som firmatecknare för företaget förövrigt.
Citera
2011-09-16, 22:17
Medlem
Tihihis avatar
Citat:
Nån som kommer ihåg när Malins konkurs inträffade?

https://www.flashback.org/sp32682694
Citera
2011-09-16, 22:19
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Nån som kommer ihåg när Malins konkurs inträffade?

2010-07-30 enligt tidigare inlägg

edit: pucktvåa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in