2011-09-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Littlewing1
Okej, men min fråga är fortfarande: är jag konstig som inte tvättar mig och borde jag göra det? (Även fast jag luktar helt normalt och ej blöder).

Trodde det framgick av mitt svar att man inte behöver tvätta sig med dessa tvålar och att du då inte är konstigt som inte gör de.
Citera
2011-09-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulweeeper
Jag tvättar mig med Lactacyd, den ska ha PH-värde som passar till tvätt i underlivet.

Innan jag började använda Lactacyd så tvättade jag mig med vanlig parfymerad tvål, aldrig haft problem.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nej, du är inte konstig och du bör inte använda tvål i underlivet.
Jag använder en särskild olja som finns på apoteket. Min gynekolog har sagt att tvål i underlivet ska undvikas.
Läs gärna den här länken:

http://www.vardguiden.se/Tema/Sex-och-samlevnad/Kroppen/Underlivshygien/

Okej, tack för bra läsning! Att man ska undvika tvål har jag redan förstått, men om jag inte luktar, inte blöder mm, är det då nödvändigt för mig att börja tvätta med intimtvål och oljor? Eller räknas jag som ofräsh om jag låter bli? Det är det jag vill ha svar på!

Citat:
Ursprungligen postat av StockholmSyndrome
Att tvätta sig är viktigt både för män och kvinnor, då det fastnar urin, sekret, damm, smuts etc.
Om man inte vill använda parfymerande tvålar så åtminstone skölja mellan läpparna/ dra tillbaka förhuden.

Damm och sekret finns ju alltid "på plats" och rensas ju ut när man kissar ovs?

Citat:
Ursprungligen postat av Truchosthlm
Det är väl upp till dig. Vissa skiter ju i tvål fullständigt och sköljer lite med vatten bara.

Förstår vad du menar med att du inte vill greja där i onödan. If its not broke, dont fix it.

Precis! Låter mer än gärna bli men vill först klargöra om det är hygieniskt nog att inte tvätta sig? Eller om jag är ofräsh?
Citera
2011-09-05, 12:45
Medlem
5137s avatar
Citat:
Okej, tack för bra läsning! Att man ska undvika tvål har jag redan förstått, men om jag inte luktar, inte blöder mm, är det då nödvändigt för mig att börja tvätta med intimtvål och oljor? Eller räknas jag som ofräsh om jag låter bli? Det är det jag vill ha svar på!

Precis! Låter mer än gärna bli men vill först klargöra om det är hygieniskt nog att inte tvätta sig? Eller om jag är ofräsh?

Sköljer du inte ens med vatten..?
Citera
2011-09-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5137
Sköljer du inte ens med vatten..?

Nope! Eller tvålar ju på "venusberget" men blygdläppar och insidan låter jag bli.
Citera
2011-09-05, 12:50
Medlem
StockholmSyndromes avatar
Citat:
Um va? Du har två hål, så när du kissar så rensas inget ut. Därimot så har du urin kvar mellan läpparna, tillsammans med det sekret du har naturligt i slidan.

Så igen; Skölj åtminstone!
Citera
2011-09-05, 12:50
Medlem
Citat:

Beror väl på vad man själv tycker. Jag tycker det skulle vara lite äckligt om jag själv inte tvättade mig själv med tvål, för min egen skull.
Om någon annan inte gör det, struntar jag helt i. Så nej. Egentligen är det väl inte ohygientiskt.
Citera
2011-09-05, 12:54
Medlem
5137s avatar
Alltså.. Jag vet inte ens vad jag ska säga.
Att inte ens skölja sig därnere som tjej när man har flytningar, och kissar och dylikt är i mitt huvud ofattbart. Hade jag varit kille hade jag definitivt inte viljat mumsa därnere om tjejen aldrig ens sköljde sig med vatten.

Har du partner?
Citera
2011-09-05, 12:55
Medlem
Jag tyckar det kan vara skönt att tvätta med intimolja som går att köpa på apotek, eller babyolja. Har provat intimtvålar men har blivit iriterad av det, och som någon sa så skall man inte tvätta sig med tvål där nere. Oftast tvättar jag dock bara med vatten. Det brukar räcka för det mesta.
Citera
Medlem
Jag håller med om att intimtvål inte är nödvändigt om man redan har en bra balans "därnere" men du BORDE absolut skölja med vatten varje gång du duschar! Vattnet är någorlunda neutralt och rengör riktigt effektivt. Börjar det inte klia efter ett tag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmSyndrome
Um va? Du har två hål, så när du kissar så rensas inget ut. Därimot så har du urin kvar mellan läpparna, tillsammans med det sekret du har naturligt i slidan.

Så igen; Skölj åtminstone!

Okej, får väl ta och göra det. Men gillar egentligen inte att pilla på mig själv men att skölja med slangen är alldeles för kraftigt.
Citera
2011-09-05, 12:56
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Nej, du räknas inte som ofräsch!
Vaginan är självrenande genom de flytningar som alla friska kvinnor har. Flytningarna skyddar din vagina från infektioner och därför ska du störa ditt underliv så lite som möjligt genom tvättning.
Vatten räcker oftast.
Jag använder intimolja eftersom mitt underliv känns torrt och det beror i sin tur på att jag använder p-piller. För dig räcker vatten!
Citera
2011-09-05, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsflickan
Jag håller med om att intimtvål inte är nödvändigt om man redan har en bra balans "därnere" men du BORDE absolut skölja med vatten varje gång du duschar! Vattnet är någorlunda neutralt och rengör riktigt effektivt. Börjar det inte klia efter ett tag?

Nepp, kliar gör det inte! Men vad deffineras som att "skölja"? När jag duschar tvålar jag först in mig från topp till tå, tvålar med vanlig duschkräm på venusberget och sköljer sedan hela kroppen. Brukar väl rikta slangen på avstånd mellan bena några sekunder så är inte som att jag undviker det området men står inte och gnussar med händer och fingrar.

Edit: Kanske är det ni menar med att skölja med vatten? För det träffar ju mina blygdläppar och området runt från utsidan men mycket mer än så gör jag inte.
Senast redigerad av Littlewing1 2011-09-05 kl. 13:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in