2011-09-05, 10:39
Medlem
Idag när jag startade datorn och loggade in med min vanliga användare (samma login/password) som alltid så möts jag av ett helt nytt och default skrivbord.

Alla mina settings från min user-mapp(som är C:\Users\bajs) är totalt borta och Windows 7 läser sina inställningar från en annan mapp.

Jag klickar in mig i mappen C:\Users\nico och ser att alla filer trots allt ligger kvar. Alla skrivbordsfiler ligger i C:\Users\nico\Desktop men trots det så läser Windows sina inställningar från C:\Windows\System32\config\systemprofile ?

Hur är detta möjligt? Varför läser den inte mina inställningar från C:\Users\bajs\ som är mitt User Account när trots allt login/password funkar?

Hur gör jag så att den läser dessa inställningar som vanligt igen? Vad har hänt?
Citera
2011-09-08, 22:22
Medlem
Ganska enkel fix på detta:
Windows knappen+R.
Skriv in regedit->enter
Leta reda på denna "mapp":
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList
Och där finner du troligen en mapp som heter något liknande (random tal??):
S-1-5-21-86318605-1990204712-179456594-1000 <-Denna tar du bort.
S-1-5-21-86318605-1990204712-179456594-1000.bak <-Och denna tar du bort .bak
Lägg märke till att "mappen" ska heta precis likadant förutom .bak på den ena.
Starta om, sedan skall det fungera.

/Mvh Mobz!
Citera
2011-09-09, 11:38
Medlem
Tack för svaret!

Hann inte testa detta då jag istället löste det genom att trycka på F8 vid boot och sedan välja "Repair".
Väl där inne valde jag den senaste återställningen(restore point) som fanns (som endast var 2 dagar gammal) och sen var allt tillbaka och återställt.

Det som var det konstiga med problemet (innan jag återställde) var ju att alla filer låg kvar i min C:\User\användare men att Windows inte använde denna profil utan istället den temporära defaultprofilen i C:\User\TEMP...
Dvs. att alla inställningar för program från AppData var borta samt skrivordsfiler osv.
Däremot LÅG de ju kvar i min gamla mapp om man klickade in sig dit...

Hursomhelst, det löste sig men tack för tipset. Ska ha det i åtanke ifall felet någon gång återuppstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in