2011-09-04, 22:55
Medlem
Tja. Jag avslutade i våras mitt sista år på gymnasiet på samhällsprogrammet - ekonomi och ska nu jobba ett år innan jag pluggar vidare. Just företagsekonomi-lektionerna tyckte jag var ganska tråkiga jämfört med språk och samhällsvetenskapliga ämnen. Jag tror dock inte att jag fått en rättvis bild av just (företags)ekonomi då läraren var efterbliven, kunde inte lära ut som andra lärare osv (hjälpte inte att vi hade henne i 3 år och även som mentor). Hur som haver, ekonomi är ju bland det vanligaste att läsa på universitetet och jag har hört att många brinner för det, så jag tror vår lärare förstörde ämnet för mig och många andra.

Vad jag undrar är ifall någon som läst ekonomi på gymnasiet och universitetet skulle kunna berätta lite hur det är jämfört med gymnasiet? Roligare? Helt annorlunda? Tell me
Citera
2011-09-05, 10:55
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnawk
Tja. Jag avslutade i våras mitt sista år på gymnasiet på samhällsprogrammet - ekonomi och ska nu jobba ett år innan jag pluggar vidare. Just företagsekonomi-lektionerna tyckte jag var ganska tråkiga jämfört med språk och samhällsvetenskapliga ämnen. Jag tror dock inte att jag fått en rättvis bild av just (företags)ekonomi då läraren var efterbliven, kunde inte lära ut som andra lärare osv (hjälpte inte att vi hade henne i 3 år och även som mentor). Hur som haver, ekonomi är ju bland det vanligaste att läsa på universitetet och jag har hört att många brinner för det, så jag tror vår lärare förstörde ämnet för mig och många andra.

Vad jag undrar är ifall någon som läst ekonomi på gymnasiet och universitetet skulle kunna berätta lite hur det är jämfört med gymnasiet? Roligare? Helt annorlunda? Tell me
Hade också en efterbliven lärare på gymnasiet i företagsekonomi.

Universitetet är mycket mer professionellt och seriöst.
Det är mycket tuffare men samtidigt så föreläsarna mycket mer pedagogiska än många s.k lärare. Du kommer tycka det är roligt som fan!
Citera
2011-09-05, 11:26
Bannlyst
Jag bumpar denna tråd då jag undrar detsamma. Trots att jag går på ett av Sveriges högst rankade ekonom-program.
Citera
2011-09-05, 19:02
Medlem
tantrs avatar
Ohm. Har läst Företagsekonomi A, samt nationalekonomi(makro&micro ekonomi).

På gymnasiet läste jag Teknik, och fick därför inte så stora ekonomikunskaper där.

Företagsekonomi A är iallfall väldigt basic. Uppdelad i 4 kurser där ena kursen är metodlära(kvantitaiva, kvalitativa metoder). Vilket är det enda svåra, då kursen är väldigt tråkigt.

Resten är lätt om man lägger ner lite tid. Vilket man gör automatiskt, då man har seminarieuppgifter med grupper, som ska redovisas varje seminarietillfälle.

Som sagt, vet inte riktigt hur det var på gymnasiet. Men A kurserna är inte svåra.

Nationalekonomin är däremot svårare. Har krävs mycket mer förståelse, och högre mattekunskaper. (Ganska stor skillnad mot gymnasienivån).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in