Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-04, 13:56
Medlem
kelebs avatar
Jag har precis hjälpt min a föräldrar med deras laptop (som de nyligen "ärvt" av min syster). Installerat om Vista från den installationsskiva som kom med datorn. Datorn har ett par år på nacken och det tar ett bra tag och många omstarter att installera nya SP och andra uppdateringar och sedan därefter en serie program (webbläsare mm). Jag misstänker att jag kommer att behöva göra denna ominstallering en eller ett par gånger till innan de pensionerar datorn.

Det jag skulle vilja göra är att skapa en installationsskiva likt den som följde med till datorn men med de uppdateringar och program jag nu installerat och utan de andra program som följde med som jag nu har avinstallerat. Jag har letat runt en del men har inte riktigt hittat hur jag kan göra detta. Jag har hittat en del om reparationsskivor, återställningspunkter och installationsskivor som inte innehåller något extra. Finns det någon funktion i Vista för att göra det jag önskar? Måste jag hitta det via något annat program? Är jag ute i en drömvärd, det jag önskar kan jag inte göra.

Tilläggas kan att är måste jag använda mig av något annat program är jag inte intresserad om det skulle kosta pengar.
Citera
2011-09-04, 14:07
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keleb
Jag har precis hjälpt min a föräldrar med deras laptop (som de nyligen "ärvt" av min syster). Installerat om Vista från den installationsskiva som kom med datorn. Datorn har ett par år på nacken och det tar ett bra tag och många omstarter att installera nya SP och andra uppdateringar och sedan därefter en serie program (webbläsare mm). Jag misstänker att jag kommer att behöva göra denna ominstallering en eller ett par gånger till innan de pensionerar datorn.

Det jag skulle vilja göra är att skapa en installationsskiva likt den som följde med till datorn men med de uppdateringar och program jag nu installerat och utan de andra program som följde med som jag nu har avinstallerat. Jag har letat runt en del men har inte riktigt hittat hur jag kan göra detta. Jag har hittat en del om reparationsskivor, återställningspunkter och installationsskivor som inte innehåller något extra. Finns det någon funktion i Vista för att göra det jag önskar? Måste jag hitta det via något annat program? Är jag ute i en drömvärd, det jag önskar kan jag inte göra.

Tilläggas kan att är måste jag använda mig av något annat program är jag inte intresserad om det skulle kosta pengar.
Det är ju en del pyssel, men det ska kunna funka. Kolla på den här till exempel:

http://www.labnol.org/software/tutorials/slipstream-vista-sp1-bootable-windows-vista-dvd-integrated/2750/
Citera
2011-09-04, 14:48
Medlem
kelebs avatar
Mjo... det ser ju ut som att jag skulle kunna komma halvvägs med den lösningen. Vet dock inte om det skulle funka med den installations-cd jag har. Den som fanns med i exemplet där var ju en ren installations cd. Den jag har är ju någon form av specialskiva (jag behöver ju till exempel inte fylla i någon cd-key under installationen). Jag verkar ju heller inte kunna inkludera några ytterligare program. Men tack iaf, det är helt klart ett alternativ som tar mig en bra bit på vägen om det inte finns någon annan lösning.
Citera
2011-09-04, 14:54
Medlem
Lazerducks avatar
Nånting du skulle kunna göra är att ta en image av datorn som den är när du är helt nöjd med den, alltså har installerat alla program, SP osv.
För att göra detta krävs dock lite verktyg, men allt du behöver är gratis.

Verktygen (WAIK) finns att hämta här: http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=10333

Det kommer nog krävas en del googlande från din sida för att ta reda på hur exakt man gör, men det finns rätt mycket bra guider där ute

Klart värt jobbet när du sen måste läsa tillbaka imagen.

Lycka till
Citera
2011-09-04, 16:02
Medlem
kelebs avatar
Jo, det låter ju precis som det jag vill ha. Jag hade ju hoppats att det skulle vara lite enklare, men det är nog bara att ta och sätta sig ner lära sig hur man ska göra. Tackar för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in