2011-09-04, 13:56
Medlem
kelebs avatar
Jag har precis hjlpt min a frldrar med deras laptop (som de nyligen "rvt" av min syster). Installerat om Vista frn den installationsskiva som kom med datorn. Datorn har ett par r p nacken och det tar ett bra tag och mnga omstarter att installera nya SP och andra uppdateringar och sedan drefter en serie program (webblsare mm). Jag misstnker att jag kommer att behva gra denna ominstallering en eller ett par gnger till innan de pensionerar datorn.

Det jag skulle vilja gra r att skapa en installationsskiva likt den som fljde med till datorn men med de uppdateringar och program jag nu installerat och utan de andra program som fljde med som jag nu har avinstallerat. Jag har letat runt en del men har inte riktigt hittat hur jag kan gra detta. Jag har hittat en del om reparationsskivor, terstllningspunkter och installationsskivor som inte innehller ngot extra. Finns det ngon funktion i Vista fr att gra det jag nskar? Mste jag hitta det via ngot annat program? r jag ute i en drmvrd, det jag nskar kan jag inte gra.

Tillggas kan att r mste jag anvnda mig av ngot annat program r jag inte intresserad om det skulle kosta pengar.
Citera
2011-09-04, 14:07
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keleb
Jag har precis hjlpt min a frldrar med deras laptop (som de nyligen "rvt" av min syster). Installerat om Vista frn den installationsskiva som kom med datorn. Datorn har ett par r p nacken och det tar ett bra tag och mnga omstarter att installera nya SP och andra uppdateringar och sedan drefter en serie program (webblsare mm). Jag misstnker att jag kommer att behva gra denna ominstallering en eller ett par gnger till innan de pensionerar datorn.

Det jag skulle vilja gra r att skapa en installationsskiva likt den som fljde med till datorn men med de uppdateringar och program jag nu installerat och utan de andra program som fljde med som jag nu har avinstallerat. Jag har letat runt en del men har inte riktigt hittat hur jag kan gra detta. Jag har hittat en del om reparationsskivor, terstllningspunkter och installationsskivor som inte innehller ngot extra. Finns det ngon funktion i Vista fr att gra det jag nskar? Mste jag hitta det via ngot annat program? r jag ute i en drmvrd, det jag nskar kan jag inte gra.

Tillggas kan att r mste jag anvnda mig av ngot annat program r jag inte intresserad om det skulle kosta pengar.
Det r ju en del pyssel, men det ska kunna funka. Kolla p den hr till exempel:

http://www.labnol.org/software/tutor...tegrated/2750/
Citera
2011-09-04, 14:48
Medlem
kelebs avatar
Mjo... det ser ju ut som att jag skulle kunna komma halvvgs med den lsningen. Vet dock inte om det skulle funka med den installations-cd jag har. Den som fanns med i exemplet dr var ju en ren installations cd. Den jag har r ju ngon form av specialskiva (jag behver ju till exempel inte fylla i ngon cd-key under installationen). Jag verkar ju heller inte kunna inkludera ngra ytterligare program. Men tack iaf, det r helt klart ett alternativ som tar mig en bra bit p vgen om det inte finns ngon annan lsning.
Citera
2011-09-04, 14:54
Medlem
Lazerducks avatar
Nnting du skulle kunna gra r att ta en image av datorn som den r nr du r helt njd med den, allts har installerat alla program, SP osv.
Fr att gra detta krvs dock lite verktyg, men allt du behver r gratis.

Verktygen (WAIK) finns att hmta hr: http://www.microsoft.com/download/en....aspx?id=10333

Det kommer nog krvas en del googlande frn din sida fr att ta reda p hur exakt man gr, men det finns rtt mycket bra guider dr ute

Klart vrt jobbet nr du sen mste lsa tillbaka imagen.

Lycka till
Citera
2011-09-04, 16:02
Medlem
kelebs avatar
Jo, det lter ju precis som det jag vill ha. Jag hade ju hoppats att det skulle vara lite enklare, men det r nog bara att ta och stta sig ner lra sig hur man ska gra. Tackar fr hjlpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in