2011-09-04, 11:20
Medlem
kosmologiska konstanten, som einstein sa var hans största misstag. nog är det så att den mörka energin är andra big bangs dragningskraft på vårt universium. det torde finnas många big bang i oändligheten
Citera
2011-09-04, 11:28
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajmal
kosmologiska konstanten, som einstein sa var hans största misstag. nog är det så att den mörka energin är andra big bangs dragningskraft på vårt universium. det torde finnas många big bang i oändligheten
Vad är det vi ska diskutera?

Ja, man kan se den mörka energin som den kosmologiska konstanten.
Citera
2011-09-04, 16:23
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Har jag förstått rätt, om jag tar det som att du menar att ett annat universum, från ett annat big bang, "drar" i vårat universum som får det att utvidga? Antar att du syftar på att det är gravitationen från det andra universumet som gör att det drar ut vårat universum?
Citera
2011-09-05, 02:15
Medlem
den mörka energin.= likamed gravitationen från andra big bang...skulle vara svaret på den kosmologiska konstanten
Citera
2011-09-07, 20:58
Medlem
någon som har åsikter om detta.
Citera
2011-09-07, 21:25
Medlem
PuffTheDragons avatar
Jag begriper inte vad vi ska ha en åsikt om. Du får nog komma med lite mer fakta och bakgrund för dina minst sagt svårlästa påståenden.

Att säga att den mörka energin är den kosmologiska konstanten är inga fel. Men dess ursprung och natur är för oss idag en gåta. Så att säga att det är någon "dragningskraft från en andra big bang" är lika rätt som att säga att det är en enorm iller i ett annat universum som trollar fram energi ur örat.

Om du kan visa att ditt påstående kan bevisas empiriskt tar jag tillbaka mitt påstående.
Citera
2011-09-10, 05:11
Medlem
en åsikt helt enkelt om det finns flera big bang , universa i oändligheten. att komma med illrar är knappast en seriös disskussion
Citera
2011-09-11, 12:54
Medlem
Xamples avatar
Citat:
en åsikt helt enkelt om det finns flera big bang , universa i oändligheten. att komma med illrar är knappast en seriös disskussion
Någon som har trippat lite mycket på senaste?

Jag håller med fullständigt, varför skulle universum begränsas till ett big-bang? Det är bara en liten del i ett väldig stort kretslopp. Bara för att vi inte kan se utanför "vårat" universum så finns fortfarande möjligheten att det existerar flera. Lite som flera såpbubblor i en stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in