• 1
  • 2
2007-06-03, 09:13
Medlem
Golonkas avatar
Jag har testat det! Både som ingrediens i annan matlagning och som klick på en skiva bondbröd. Det knullar bokstavligen i munnen. Mycket gott!
Citera
2007-06-03, 10:17
Medlem
dePauls avatar
Så sant som det är sagt. Jag brukar köpa kallrökt sidfläsk hos min lokala invandrar-charkuterist. Sedan steker jag ur fettet, låter det svalna och använder det till diverse matlagning. Allt från köttfärsrätter till pastarätter och kinesiskt. Smakar kanon!

~Paul~
Citera
2007-06-03, 10:39
Medlem
Roger Pontares avatar
Verkade ju finnas en hel del användningspmråden för Lardo di Collonata, och gott säger ni att det är också, nån som vet vart man kan köpa den? Eller kanske man skulle kolla recept på hur man gör en egen variant.
Citera
2007-06-03, 19:36
Medlem
quaertys avatar
Kul. Käkade trerätters, varav två rätter med lardo i Toscana för ett drygt år sedan. Jag gjorde matvalet efter just Food Noir. En tunn skiva på grillat bröd till förrätt, och en tunn skiva på grillad biff till varmrätt. Verkligen hur gott som helst, blir fortfarande lycklig när jag tänker på det. Håller med om att boken är hur jävla bra som helst, till och med sugen på morkullenäbb. Och till Baskien åker jag inom kort.
Citera
2007-06-03, 19:38
Medlem
quaertys avatar
Finns att köpa på Hemköp i city förresten. Stockholm alltså
Citera
2007-06-03, 23:23
Medlem
snapcases avatar
Jag sprang återigen på lardo i en bok faktiskt. Den här gången i Hetta av Bill Buford. Mario Batali serverar det på sin restaurang Babbo som prosciutto blanco. Om servitörerna presenterar det som marinerat grisfett vill ingen ha det men i förklädnad säljer det tydligen bra.
Citera
2007-06-03, 23:36
Medlem
locmans avatar
faktiskt mycket gott, ätit en hel del både som den är och som ingrediens... väldig intressant smak o konsistens...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in