http://imageshack.us/photo/my-images/269/cimg0726h.jpg/
Sådär såg det ut fast då jag tog den bilden hade jag redan rört om och låtit det stå några minuter till, det där är alltså inte första gången då det var mest effektfullt men under samma kokning och samma fenomen, dock var det bara 10-15 som deltog i det där gruppbildandet. Blev en skitdålig bild för övrigt men det var svårt med ånga och kasst ljus med digitalkamera

Vid granskning av bilden får jag eventuellt minska antalet makaroner till totalt 40, fortfarande 2 som avvek från mönstret första gången.
Pannan stod på ganska låg värme så jag tror inte metallen var över 100 grader, det stod på 1/3 av maxeffekten på plattan. Att pastans form är avgörande för genomströmning och "elevationen" av pastan är jag helt med på, däremot förstår jag inte hur kastrullens cylindriska form påverkar riktningen pasta pekar mot. Pastan var inte att uppleva som kladdig.
Ber om ursäkt om jag framstår som en fullständig idiot (ja, förutom ämnet för tråden), är inte särskillt bra på fysik men kan det grundläggande.