2011-09-04, 02:24
Medlem
Har tänkt på det här i några dagar nu och nu är det dags att fråga flashback.

Jag kokade makaroner, pennmakaroner kallar vi dom alltid för, dom runda 3 cm långa kanske, lite större än den lilla varianten, kokar 11 minuter. Jag lägger i dom och går därifrån ett tag. När jag 4 minuter efter iläggandet kommer tillbaka ser jag att samtliga makaroner ligger åt exakt samma håll och med exakt samma vinkel (ungefär 45 grader, kan bero på att "botten" på makaronen är lutad så?), kokandet hade somnat med små bubblor som ibland åkte till ytan, plattan jag använde var större än kastrullen om det spelar roll,1 liter stor från ikea. Jag hällde i dom direkt från paketet och då var dom alltså inte organiserade. av ca 60 makaroner var det bara 2 som körde sitt egna race, resten låg i en perfekt ringformad uppradning. Jag testade röra om lite försiktigt för att se om dom satt ihop och det gjorde dom inte.

Nu vill jag ha det här förklara. jag antar att det har något med fysik att göra, därav trådens placering, har haft teorier både om bubblornas färd mot ytan som skulle påverka och snurrade på magnetism ett tag. Att det är en poltergeister som roar sig med att organisera min pasta köper jag inte. Vad har ni för teorier? Har ni sett något liknande? Har aldrig hänt mig förut.

Hjälp mig nu så jag kan börja filosofera om något annat på bussen.
Citera
2011-09-04, 03:21
Medlem
De skulle samlas och anfalla dig medan du inte ser på, men du avbröt alltid mitt i organiseringen av trupperna..

OnT: Jag skulle gissa på att det har och göra med makaronernas former.
Citera
2011-09-04, 04:29
Medlem
Läskigs avatar
Vattnet som är i botten av kastrullen blir uppvärmt och varmare än vattnet ovanför och vill därför stiga uppåt, därmed skapas det strömmar som åker igenom den cylinderformade pastan och får den att ställa sig på högkant, att den ställer sig lite snett beror nog som sagt på att kanterna på pastan är snedskurna.
Citera
2011-09-04, 05:38
Medlem
hockexxs avatar
Det är fysik. Ovanstående talare förklarar det grundligt. Men det är i princip som han/hon(vem fan försöker vi lura) säger. Mitten av kastullrullen är i stort sett varmast så makaronerna pressas ofta utåt. Sedan är det sjävlklart att det formas en "ring runt detta då du har cylinderformade föremål där värmen kan passera igenom. Oftast med yttre delen en bit snett uppåt mot kanten.
Citera
2011-09-04, 11:33
Medlem
Allright, där har vi förklaringen till varför dom reser sig men varför ställs dom i en perfekt cirkel med rikning åt samma håll? Kan tillägga att centrum för denna cirkel var några centimeter från mitten av kastrullen och diametern på all pasta var kanske 7-8 cm? Om det var varmast i mitten (vilket det säker är även om plattan var storre än kastrullen) och vattnet strömade uppåt mest där så borde ju all pasta vara riktad MOT mitten istället för att stå i mitten och vara riktad åt samma håll?

Haha, tänkte tanken också på att det var ett försök att organisera sig, därför kommer jag från och med nu köra på potatismos!!
Citera
2011-09-04, 15:11
Medlem
mr.mafiosos avatar

Pga. formen, som redan påpekats flera gånger i tråden.
Citera
2011-09-04, 21:20
Medlem
Ta ett jävla kort, fattade ingenting av din förklaring
Citera
2011-09-05, 00:37
Medlem
Mest värme runtom då kastrullen kan uppnå en värme som är högre än kokpunkten för vatten? Pastan kanske inte gillar allt för hög värme och den varmaste platsen i vattnet är i mitten av kastrullen då vattnet centreras mot mitten?
Rolig fråga, btw.
Citera
2011-09-05, 00:43
Medlem
Åh, glömde det viktigaste av allt: kastrullen står på sidan av plattan.
Citera
2011-09-05, 01:56
Medlem
Hoppas du tog en bild så vi får se hur det såg ut. Spännande grej!
Citera
2011-09-05, 18:02
Medlem
http://imageshack.us/photo/my-images/269/cimg0726h.jpg/

Sådär såg det ut fast då jag tog den bilden hade jag redan rört om och låtit det stå några minuter till, det där är alltså inte första gången då det var mest effektfullt men under samma kokning och samma fenomen, dock var det bara 10-15 som deltog i det där gruppbildandet. Blev en skitdålig bild för övrigt men det var svårt med ånga och kasst ljus med digitalkamera Vid granskning av bilden får jag eventuellt minska antalet makaroner till totalt 40, fortfarande 2 som avvek från mönstret första gången.

Pannan stod på ganska låg värme så jag tror inte metallen var över 100 grader, det stod på 1/3 av maxeffekten på plattan. Att pastans form är avgörande för genomströmning och "elevationen" av pastan är jag helt med på, däremot förstår jag inte hur kastrullens cylindriska form påverkar riktningen pasta pekar mot. Pastan var inte att uppleva som kladdig.

Ber om ursäkt om jag framstår som en fullständig idiot (ja, förutom ämnet för tråden), är inte särskillt bra på fysik men kan det grundläggande.
Citera
2011-09-05, 19:45
Medlem
Jooncs avatar
tydligare bild.
Är ganska säker på att metallen är ganska långt över 100 redan vid 1/3 av maxeffekten. Tänk på att plattor ofta blir ~600 ºC vid maxeffekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in