• 1
  • 2
2011-09-03, 21:28
Medlem
Flashbackhorans avatar
Haha en rolig ide men nej du tjänar absolut inte på det
Då ska du ha många kossor så att du kan sälja mjölk m.m för att bekosta vad det kostar att ha en kossa. Ett ex mamma hade en grisfarm och hon sa att de var tvugna att ha minst 15 grisar för att få det hela att gå runt och jag kan ju bara gissa att man lär behöva några fler kossor för att få bärighet i det hela
Citera
2011-09-03, 21:29
Medlem
Har du tänkt på att kon måste kalva för att ge mjölk?
Citera
2011-09-03, 21:38
Medlem
Om du stjäl kossan och skiter fullständigt i allt vad vettig human djurhållning heter samt har tillgång till en större äng: Kanske, om man inte räknar in arbetstid eller om man konsumerar över tio liter om dagen.
Citera
2011-09-03, 21:39
Medlem
FrankRosenthals avatar
Det smakar verkligen inte likadant. Jag som är van med mjölken man köper tycker att mjölk direkt från en ko är lite äckligt. Vet inte varför, får bara en lite äcklig känsla av den. Du tjänar inte på att ha en ko hemma, sen så tror jag inte ens att det skulle gå. Men jag vet inte är ingen mjölkbonde. Plus så måste du ju räkna med arbetet du måste lägga ner om det nu ens skulle gå.
Citera
2011-09-03, 21:43
Medlem
Fornnordiskts avatar
http://www.alternativ.nu/handbok/djur/notkreatur.html

Enligt länken ovan så behöver du cirka 1 tunnland med betesmark för en ko (typ lite mindre än en 11-manna fotbollsplan).
Och kom ihåg att en kossa är mycket jobb (ett simpelt extra jobb hade nog varit mycket mer lönsamt än att ha 1 ko).
Citera
2011-09-03, 22:18
Medlem
Judeschweins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackhoran
Haha en rolig ide men nej du tjänar absolut inte på det
Då ska du ha många kossor så att du kan sälja mjölk m.m för att bekosta vad det kostar att ha en kossa. Ett ex mamma hade en grisfarm och hon sa att de var tvugna att ha minst 15 grisar för att få det hela att gå runt och jag kan ju bara gissa att man lär behöva några fler kossor för att få bärighet i det hela

Det där förstår jag inte alls. Varför skulle din mamma bli tvungen att ha 15grisar för?
Om en gris kostar si och så mycket så bör ju rimligtvis 15grisar kosta 15GGR SÅ MYCKET!?!?!! Jag menar. Det finns ju ingen som helst loggik i det.

Kanske ni bara är avundsjuka?
Citera
2011-09-04, 00:59
Medlem
Smiskads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judeschwein
Mjo iofs, men det bör man väl kunna leva med om man tjänar på att ha kossan.

Pratar vi i en lägenhet?
Citera
2011-09-04, 06:40
Medlem
sedans avatar
Är det ingen som har tid och ork att räkna på det seriöst? Det vill säga, hur mycket en ko äter, hur mycket mjölk de producerar, inköpspris, och så vidare?

Tycker att det skulle vara himla roligt att veta! Ifall denne person hittar en intressant källa är jag säker på att många skulle uppskatta samma information om grisar, getter, och all annan form av boskapskreatur.
Citera
2011-09-04, 06:47
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Det där förstår jag inte alls. Varför skulle din mamma bli tvungen att ha 15grisar för?
Om en gris kostar si och så mycket så bör ju rimligtvis 15grisar kosta 15GGR SÅ MYCKET!?!?!! Jag menar. Det finns ju ingen som helst loggik i det.

Om der vore så lätt att tjäna pengar hade jag varit mjölkbonde. Tro mig, tro far din. Detär skatter och annat skit du får stå för som bonde. Men någon ren grädde eller liknande får du INTE ut till bra pris
Det känns ju lite konstigt att jag skriver detta privat, det bör vara öppet.....
Citera
2011-09-04, 06:48
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Om der vore så lätt att tjäna pengar hade jag varit mjölkbonde. Tro mig, tro far din. Detär skatter och annat skit du får stå för som bonde. Men någon ren grädde eller liknande får du INTE ut till bra pris
Det känns ju lite konstigt att jag skriver detta privat, det bör vara öppet.....
Bara för att få fram en diskussion. Men Mjölken fran arla är generellt sett från södra sverige, inte från vasa i alla fall, Vasa som i Vasa bryggera. Tro mig, försökte få fram stor bokstav, men den var utan tvekan blockad...

Smiskad, Smålänning?
Citera
2011-09-04, 12:34
Medlem
Flashbackhorans avatar
Citat:

Okej ni får jag visst ta fram pekboken här
För att hålla 1 gris i drifft och tjäna på att ha den så måste man ha 15 stycken för att gå i vinnst, man måste få in till hyra, mat och andra omkostnader tex vetrinärs kostnade och sen till slut slaktkostad bla... har man flera grisar så dras kostnaderna neds efter som det blir en klumpsumma som läggs ut på tex hyra och arbetskostnader man får oftast rabater på tex foder m.m om man köper störra partier, så det på det viset är det dyrare att ha fler grisar men utgifterna per gris blir billigare om man har flera än endast en. Snälla säg att du förstår nu för jag pallar verkligen inte med att dra ner disskutionen på dagis nivå bara för att en vuxen människa ska fatta

P.S jätte viktigt info, det var inte min mamma som var grisbonde utan en förredetta svärmor D.S
Citera
2011-09-04, 12:48
Moderator
evilhoneys avatar
Matlagning--Privatekonomi
//mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto