2011-09-03, 20:24
Medlem
Vi säger att du lär dig något nytt via att du läst en bok, hört något från en kompis, läst på nätet, tittat på nyheterna osv. När blir informationen din?

Om vi säger att du ska berätta vidare den information som du precis fått, säger du att så är det eller säger du att på nyheterna sa dem att det var så?

När börjar man "äga" nyinkommen information? Vem "äger" informationen i stort?
Citera
2011-09-03, 20:36
Medlem
Judeschweins avatar
Eh? Du kan inte äga idéer. Om jag nu berättar om idéen för dig skulle det ju de facto innebära att jag sen äger en del av din hjärna vilket inte alls går ihop med principen att man äger rätten till sin egen kropp.
Citera
2011-09-03, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judeschwein
Eh? Du kan inte äga idéer. Om jag nu berättar om idéen för dig skulle det ju de facto innebära att jag sen äger en del av din hjärna vilket inte alls går ihop med principen att man äger rätten till sin egen kropp.

Det är klart att allt du vet är "din" information. En proffessor "äger" sin information som han i sin tur lär ut till studenter. När blir informationen studentens?
Citera
2011-09-03, 23:37
Avstängd
Hackebeilchens avatar
Immateriell äganderätt garanteras av patent, om det är frågan om en uppfinning. Är det frågan om rena tankar, upphör de ju att vara ens ensamma egendom så fort man frivilligt delar med sig av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in