2004-11-29, 20:50
Medlem
Denna Erotiska och Förföriska ingrediens har alldeles nyss uppenbarat sig för mig och skulle gärna ha recept som passar bra att bjuda på till folk av det andra könet, både musslor/hummrar och andra skaldjur går bra.

Så ifall ni kunde plocka fram era bästa recept skulle göra mig överlycklig.

Min senaste middag gjordes så att jag strimlade vitlök/gullök/fänkål fint detta fräste jag sedan i smör i en vid gryta. Stoppade ner Blåmusslor som under korttid fick fräsa med grönsakerna. Sen fyllde jag på med vitt vin och lät det koka under lock i 5min. Medans musslorna kokade tog jag några skivor formfranska som jag rev lite grevé ost på och gräddade i ugnen tills osten blivit gyllenbrun. Sen rörde jag snabbt ihop en vitlöks aioli på majones,äggula,pressadvitlök och citronsaft. När musslorna var klara fördelade jag upp den i djupa tallrikar (om du använder färska musslor som nästan är ett måste ska du plocka bort dom s
om inte öppnat sig för dom kan vara dåliga) och hälde skyn från kastrullen ovanpå dom och ställde fram brödet/aiolin. Till detta serverades sjävklart ett gott vitt vin och poff jag fick mig något den kvällen
Citera
2004-11-29, 21:31
Medlem
TheDJs avatar
Koka musslorna på "vanligt" sätt i lite vin, charlottenlök och lite vitlök. Lägg dem i sina skal på en plåt och klicka i lite pesto samt strö över parmesanost. Gratinera i ugn i 225 grader tills osten smält.
Citera
2004-11-29, 21:49
Medlem
Madchilds avatar
Musslor är jävligt gott. Speciellt blåmusslor vilket jag antar du syftar till.
Därför finns det ingen anledning att krångla.
Fräs lite scharlottenlök och vitlök. Koka upp vitt vin och vänd i musslorna. Tillsätt grädde och koka ihop. Smaka av med persilja, smör, fiskfond, salt och vitpeppar efter smak.
Skitgott!
Citera
2004-11-30, 00:04
Medlem
dIRe_s avatar
En paella med musslor/tigerräkor kan bli så otroligt god om man får till det rätt.
Citera
2004-11-30, 16:30
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Musslor är jävligt gott. Speciellt blåmusslor vilket jag antar du syftar till.
Därför finns det ingen anledning att krångla.
Fräs lite scharlottenlök och vitlök. Koka upp vitt vin och vänd i musslorna. Tillsätt grädde och koka ihop. Smaka av med persilja, smör, fiskfond, salt och vitpeppar efter smak.
Skitgott!

Låter typ som detta recept:

MOULES MARINIČRES Ā LA BROCHETTE (marinerade musslor)
Från RD´s Receptbok 1997 - La Brochette, Storgatan 27, Stockholm.

Recept för 4 pers

Ingredienser:
2 kg musslor
4 st hacakade schalottenlökar
1 knippe hackad persilja
5 st lagerblad
1 msk timjan
2 dl vitt vin
2 dl grädde
1 msk smör

Tillagning:
Skölj musslorna i vatten.

Fräs schalottenlöken i smöret några minuter.

Lägg i persilja, musslor, timjan och lagerblad.

Häll på vitvinet och grädden.

Lägg på lock och låt koka tills musslorna öppnar sig.

Servera i en djup tallrik och med ett gott vitt brytbröd att suga upp den goda såsen med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in