2011-09-03, 15:44
Medlem
Draedons avatar
Håller på att renovera tvättstugan och är nu i full färd med att slita bort våtrumsmattan som är limmad direkt på plattan... På vissa ställen sitter den så j-a hårt att jag får ta i så jag nästan skiter på mig innan den släpper.

Är det någon som har tips på hur man lättast får bort skiten, finns det några knep? Eller är det bara att spotta sig i nävarna och slita som en galning?

Edit: Tar gärna emot tips på hur man får bort det härliga limmet från -74 från betongen, värmepicka och spackel?
Senast redigerad av Draedon 2011-09-03 kl. 15:47.
Citera
2011-09-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Håller på att renovera tvättstugan och är nu i full färd med att slita bort våtrumsmattan som är limmad direkt på plattan... På vissa ställen sitter den så j-a hårt att jag får ta i så jag nästan skiter på mig innan den släpper.

Är det någon som har tips på hur man lättast får bort skiten, finns det några knep? Eller är det bara att spotta sig i nävarna och slita som en galning?

Edit: Tar gärna emot tips på hur man får bort det härliga limmet från -74 från betongen, värmepicka och spackel?

Det finns mattstripper att hyra. Effekten är ungefär som en vass spackelspade som "hugger" fram och tillbaka för att få bort mattan från limmet. Annars är värme en idé då mattan blir mer flexibel och förhoppningsvis släpper limmet också av uppvärmning.
Citera
2011-09-03, 15:57
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
En spade med vass och rak nederkant.
Sen skrapar du bort den, precis som när man gör rent en bakplåt.

Annars när det gäller mindre saker brukar det fungera att blötlägga med hett vatten och något lösningsmedel, men det går väl inte i ditt fall ?
Det kanske blir fuktskadat ?
Citera
2011-09-03, 16:01
Medlem
RealMadrid852s avatar
Du tar en mattkniv eller liknande och skär ca 2-3cm breda remsor från topp till botten och drar av dem en åt taget.

Det tar lite tid men mkt lättare än att försöka dra bort stora stycken på en gång då mattan bara går sönder efter ett litet tag.
Citera
2011-09-03, 16:11
Medlem
Draedons avatar
Tack för tipsen, mattstripper lät ju smidigt. Får svänga förbi Cramo på måndag och kolla om man kan hyra en.
Citera
2011-09-03, 19:49
Medlem
ananaskids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealMadrid852
Du tar en mattkniv eller liknande och skär ca 2-3cm breda remsor från topp till botten och drar av dem en åt taget.

Det tar lite tid men mkt lättare än att försöka dra bort stora stycken på en gång då mattan bara går sönder efter ett litet tag.
Mattstripper? Lyssna nu på RealMadrid852 här så ska du se att det är enklast och billigast.
Citera
2011-09-03, 21:35
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ananaskid
Mattstripper? Lyssna nu på RealMadrid852 här så ska du se att det är enklast och billigast.

Ja så blev det... Orkade inte vänta till måndag med att leta maskin, så det blev mattkniv. Skar 2-3dm breda remsor och slet upp, hade även ett tunt litet bräckjärn till hjälp. Gick smidigt som sjutton faktiskt.

Nu är det bara limresterna kvar, slipa eller värmepicka och spackel tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in