Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-03, 15:30
Medlem
BuddhaBasses avatar
Måste fylla i ett formulär jag har på mailen, men dom så kallade skrivprogramen på Ubuntu skevar till hela texten.
Finns det något enkelt program att installera på ubuntu liknande Microsoft office på Windows?
Tack på förhand
Citera
2011-09-03, 15:37
Bannlyst
Ja, det finns ju faktiskt Libre Office.
Citera
2011-09-03, 15:38
Medlem
Zoms avatar
libreoffice, abiword, kword eller Google Docs bör fungera rätt bra.
Citera
2011-09-03, 16:38
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebeccaBlack
Ja, det finns ju faktiskt Libre Office.
Som också borde vara förinstallerat om jag inte har helt fel.
Citera
2011-09-03, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Som också borde vara förinstallerat om jag inte har helt fel.
Ja, det stämmer. Jag tänkte mer på vilken version TS använder. Ubuntu gick ju över till Libre från OpenOffice. Jag tycker mycket mer om Libre så jag kan förstå TS frustration om versionen är gammal.

Men LibreOffice är helt kompatibelt med Microsoft Office-filer så jag förstår inte vad problemet är.
Citera
2011-09-09, 20:08
Medlem
jemts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebeccaBlack
Ja, det stämmer. Jag tänkte mer på vilken version TS använder. Ubuntu gick ju över till Libre från OpenOffice. Jag tycker mycket mer om Libre så jag kan förstå TS frustration om versionen är gammal.

Men LibreOffice är helt kompatibelt med Microsoft Office-filer så jag förstår inte vad problemet är.

Inte till 100%. Macron funkar inte som det ska, och vissa formateringar vad gäller befintliga mallar från MsWord går inte att öppna med samma formatering i OpenOffice. Fast iofs har jag inte testat detta i nyare Libre.

Men med tanke på att i det stora hela fungerar väldigt bra är jag en nöjd användare av OpenOffice och Libre på mina datorer.
Citera
2011-09-10, 02:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jemt
Inte till 100%. Macron funkar inte som det ska, och vissa formateringar vad gäller befintliga mallar från MsWord går inte att öppna med samma formatering i OpenOffice. Fast iofs har jag inte testat detta i nyare Libre.

Men med tanke på att i det stora hela fungerar väldigt bra är jag en nöjd användare av OpenOffice och Libre på mina datorer.

Det där är hur absurt det än låter något som blev problem för min högskola när eleverna hade gjort saker i office 2007 och skolan hade 2003 så funkade inte filerna, utan saker blev fel bilderna hamnade helt fel och texter och allt... Vilket elände det var... Nåväl för att återkoppla till TS fråga så har du libreoffice i senaste ubuntu som kan läsa *.doc och *.docx filer (ms office format).
Citera
2011-09-10, 04:32
Medlem
Jag kör openoffice, och sparar det i samma format som det var från början.
Citera
2011-09-19, 07:33
Medlem
jemts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
Det där är hur absurt det än låter något som blev problem för min högskola när eleverna hade gjort saker i office 2007 och skolan hade 2003 så funkade inte filerna, utan saker blev fel bilderna hamnade helt fel och texter och allt... Vilket elände det var... Nåväl för att återkoppla till TS fråga så har du libreoffice i senaste ubuntu som kan läsa *.doc och *.docx filer (ms office format).

Jag studerar på LiU (Linköpings Universitet). Där använder vi oss utav PDF vid in och utlämning av uppgifter.
doc och docx är inte ett standardiserat format, på det sätt som pdf är.
Om jag inte har fel så är gamla doc-formatet i grunden rtf, som är en världsstandard, medan docx frångår världsstandarden.
Med andra ord så är Micro$oft så stora att de kan göra sina egna standarder. Var det inte så som de konkurerade ut Netscape på 90-talet?
Citera
2011-09-19, 11:26
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jemt
Jag studerar på LiU (Linköpings Universitet). Där använder vi oss utav PDF vid in och utlämning av uppgifter.
doc och docx är inte ett standardiserat format, på det sätt som pdf är.
Om jag inte har fel så är gamla doc-formatet i grunden rtf, som är en världsstandard, medan docx frångår världsstandarden.
Med andra ord så är Micro$oft så stora att de kan göra sina egna standarder. Var det inte så som de konkurerade ut Netscape på 90-talet?

Jodå, Office Open XML, som har varit det förvalda filformatet sedan Office 2007, är en öppen standard, och har varit det längre än PDF.

http://www.iso.org/iso/search.htm?qt=29500&published=on&active_tab=standa rds
Citera
2011-09-20, 19:18
Medlem
jemts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Jodå, Office Open XML, som har varit det förvalda filformatet sedan Office 2007, är en öppen standard, och har varit det längre än PDF.

http://www.iso.org/iso/search.htm?qt=29500&published=on&active_tab=standa rds

...äsh!

Men då vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in