Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Rättsskipning, alltså att utsätta person P som begått gärning G för vedergällningsvåld, kräver vapen och hot om våld, ibland även att detta hot verkställs och emellanåt till den grad att person P dödas.
Ja, och? I den bantade NV-stat jag försökt beskriva så skulle fortfarande staten vara den högsta instansen gällande hur vedergällningsvåld skall användas. Att påstå att enbart statligt anställd polis kan göra detta är ju enbart märkligt. Varför kan inte polisen ligga på entrepenad?
Citat:
Vilken konkurrens behöver den som använder våld bry sig om? Inte är det andra människors fria val i alla fall. Snarare är det andras våldsmakt som man då orienterar sig efter. Den kan omöjligen finnas en marknad för våld. Där finns bara kallt krig, i bästa fall.
Du menar att staten inte ska behöva bry sig vad dess kunder faktiskt vill ha? Det som domstolar, polis mm skulle konkurrera om är bla pris, snabbhet mm. Att få sitt fall avklarat på en vecka istället för 3 år. Det fetmarkerade är bara floskler. "Det kan inte finnas en marknad för våld" är skitsnack. Det är väl helt jävla klart att det kan! Det finns idag! Du kan leja en torped, få folk nedslagna om du bara betalar rätt folk.
Citat:
Varifrån kommer det dära monopolet?
Gud?
Eller är det de våldsverkande "säkerhetsföretagarna" själva som använt sitt våld för att skapa detta monopol, som du idag benämner "staten"? Vilket företag eftersträvar in`te att skapa sig monopol? Och vilket företag som har våld som konkurrensmedel skulle inte använda detta för det ändamålet?
Gud?
Eller är det de våldsverkande "säkerhetsföretagarna" själva som använt sitt våld för att skapa detta monopol, som du idag benämner "staten"? Vilket företag eftersträvar in`te att skapa sig monopol? Och vilket företag som har våld som konkurrensmedel skulle inte använda detta för det ändamålet?
Öh, helt irrelevant. Vi pratar om att banta NV-staten. Inte om ankeborg, och även då är du ute och cyklar.
Citat:
Så kommer det nog alltid att vara. En polis tar till våld mot andra människor kanske 200 gånger under en karriär. En icke-polis gör det kanske 5 gånger i snitt i myndig ålder. Om en polis ska dömas på samma sätt som varje privatperson, så kommer ingen (eller bara de hårt störda) att vilja bli polis. Jämför med kirurger som emellanåt åsamkar nån patient svåra men för livet p.g.a. ett misstag av hundra ingrepp.
Så du är inte för lika rättigheter alltså! Vad liberalt! En polis ska bedömmas annorlunda än vi vanliga undersåtar. Jaha. "All animals are equal, but some animals are more equal than others."
Citat:
Jag anser inte att aggressionsvåld är en handelsvara, och här ligger kanske den djupaste skillnaden mellan minkar och ankor. Jag håller varje människas rättighet att slippa andras tvång för "helig", om du så vill. Inte något man ska kunna köpa sig fri från. Jag anser att bötesstraff helt bör avskaffas, att varje straff ska vara inlåst tid i proportion till den kränkning man utsätt annan för. Så jag anser att straffandet av brottslingen bör vara prio nummer ett. Våld är inte marknadsmässigt och därför finns det inget pekuniärt pris på kompensation.
Skillnaden mellan dig och mig är att du är för något otroligt vedergällningsvåld mot brottslingen när jag tycker att det absolut viktigaste är att offret kompenseras. Varför ska ett offer lägga ner tid och resurser i domstol när de inte tjänar en spänn på det? Om offrena skulle kompenseras skulle incitamenten att anmäla brott, samarbeta med polisen, och vittna mm öka. Så enkelt är det.
Citat:
Äh, det är ju precis det som välfärdsstaterna försökt i decennier nu, med katastrofala resultat. Brottslingar ska bestraffas för sina kränkningar av andra människors rätt att slippa dem. Vem som förbättrar sig och vem som inte förbättrar sig, är upp till varje enskild individ och är ingenting som rättsväsendet har att lägga sig i eller försöka påverka eller mäta.
Måhända, men staten är en ineffektiv koloss med helt fel intitament. Låt marknaden sköta uppgiften att göra fångarna produktiva så ska du se att det kommer bli stor skillnad. Eller anser du att staten är minst lika bra som marknaden på att hitta lösningar på svåra problem? För det är så hela ditt inlägg verkar. Marknaden är dålig och staten är bra. Staten kan sköta saker marknaden inte kan. Inte ens det faktum att staten lider av kalkyleringsproblemet berör dig.
Citat:
Varje mänsklig handling utförs av en part i målet. Men betrakta inte NV-staten (eller ens sovjetstaten) som en enda monolit. Varje människa som tjänar staten har sin egen agenda och sina egna intressen. En domare dömer kanske ett par hundra mål om året. All bevisning är offentlig och domskälen måste publiceras offentligt. Båda parter granskar alla detaljer professionellt och erfaret. Utrymmet för maktmissbruk från fall till fall är litet. Det är helt annorlunda i de statliga icke-domstolarna, alltså i de kommunala nämnderna och i departementens korridorer och i de statliga verken/bolagen. Där finns massiva jaktmarker för korruption och mygel.
Skojar du!?!? Utrymmet för maktmissbruk är litet? Har du sett vad domare gör i USA tex? Dömmas till fängelse för att man inte sätter sig snabbt nog. Domare beter sig som bortskämda barn med alldeles för mycket makt. När kunder inte kan vända sig till en konkurrent så skjunker självklart kvaliteten nåt ofantligt. Hur kan ni minkar hålla med om det på alla områden förutom rättsväsende, polis och lagstiftning? Det känns som intelligent design-folk som håller med om att organ/organism A,B,C,D mf uppstått naturligt... men inte organism K!!! Varför detta skulle vara ett undantag kommer aldrig fram!
Citat:
Huruvida den som tar sig rätten att med våld tvinga mig lyda regel ditt och datt kallar sig för stat eller säkerhetsföretag, skiter jag blankt i! Det är rättsprocessens egenskaper som är relevanta, offentligheten, rätten att föra sin talan, beviskraven, proportionaliteten i straffen o.s.v. Namnet på den som gör allt detta, är en irrelevant etikett.
Jamen du har ju inte fattat vad jag föreslår. Eftersom staten omöjligen kan lista ut det bästa sättet att sköta domstolar, praxis mm så krävs det konkurrens. Man skulle kunna ha ett visst grundprotokoll som HD bestämt att domstolar ska följa men utöver det så får de experimentera. Tex optimera tidsåtgång mm. Varför skulle inte detta vara önskvärt? Det existerar ju redan privata domstolar i sverige. Jorden går inte under för det. Jag vill bara utöka deras roll.
Citat:
Staten tvångsrekryterar inte poliser och åklagare och domare. De lägger anbud på marknaden för jurister och polisutbildade m.fl. och ingår marknadsmässigt anställningskontrakt med utvalda anbudsgivare. Vad är det som du ville förändra med det? Införa offentlig upphandling med budet "Person S påstås av person T ha utfört gärning U, domstolsutlåtande upphandlas som sliter denna tvist"...
Så du menar att organisera sig i konkurrerande företag med vinstintresse inte har några fördelar? Så du tror inte att sjukvården skulle bli bättre om sjukhusen privatiserades för att:
Citat:
Ursprungligen postat av Vad Fri menar!
Staten tvångsrekryterar inte sköterskor och läkare. De lägger anbud på marknaden för läkare och sjukvårdsutbildade m.fl. och ingår marknadsmässigt anställningskontrakt med utvalda anbudsgivare. ...