2011-09-03, 09:46
Medlem
Audacias avatar
Jag fick 100 st Dolcontin 10 mg utskrivna i torsdags och samtidigt 28 st Oxynorm 10 mg vid behov.
Dock har jag mrkt ganska snabbt att jag mr lite sunkigt av Dolcontin, medan Oxynormen pverkar mig minimalt, frrutom att den tar hand om vrken frsts.

S till min frga, tror ni min lkare skulle g med p att byta ut Dolcontin mot en strre kvantitet Oxynorm alternativt Oxycontin? Jag vet att Dolcontin r lngtidsverkande, och att Oxynorm mer r snabbverkande, men nd. Knns bra att ha lite ktt p benen innan jag eventuellt tar upp frgan med min lkare!

Tacksam fr svar!
Citera
2011-09-03, 11:44
Medlem
Yohomies avatar
Ja det mste ju vara fruktansvrt drygt att kka oxynorm fr vrken, d blir det mycket knaprande p en dag.. Ja OxyContin r ju bra eftersom det r depot. Sg att dolcontinen inte fungerar mot din smrta men att oxynormen gr det, men att den sitter i fr kort tid. D kanske du kan f OxyC.
Citera
2011-09-03, 12:25
Medlem
Audacias avatar
Ok, tack fr snabbt svar!
Fr ta upp detta med lkaren vid nsta tillflle d!
Citera
2011-09-04, 11:15
Medlem
alprazolam_s avatar
Dolcontin r ju en jvligt effektiv medicin enligt mig. Har endast nyttjat 200mg:arna. Dom e det ju rtt bra drag i. Jag tycker vl att om lkaren r snll nog att skriva ut sdana, s borde han vl ven kunna skriva ut Oxycontin. Inte jttestor skillnad enligt mig, frutom att Oxycontinen r att fredra om man tnker injicera dem intravenst.

Om inte, s be honom om starkare Dolcontin. 10mg r vl lgsta dosen p dessa, om jag minns rtt...

Aha, ojsanl. Lste lite fel. Men ja, sg annars att du blir fr pverkad av dollisarna, eller att du inte mr bra av dom; eller var problemet nu ligger. Det ordnar skert till sig.
Senast redigerad av alprazolam_ 2011-09-04 kl. 11:19.
Citera
2011-09-04, 14:47
Medlem
Audacias avatar
Ok, tack fr informationen!
Hur beter sig Oxycontin jmfrt med Dolcontin rent rusmssigt om man tar dem oralt? De fungerar vl likadant iom att de bda r i depot form!?
Citera
2011-09-05, 11:55
Medlem
Fordies avatar
P vilket stt mr du "sunkigt" av dolcontinen?

/Fordie
Citera
2011-09-05, 13:19
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
P vilket stt mr du "sunkigt" av dolcontinen?

/Fordie
Kan inte riktigt frklara det. Mdde dligt p ett halvt fysiskt stt (i magen frmst) men ocks lite halvt psykiskt dligt, semi apatisk av en nd ganska mild form.
Citera
2011-09-08, 19:22
Medlem
Snacka med din lkare s snart som mjligt! vet hur det r att g med smrta som inte ger sig
10mg r nog lgsta dosen, testa att hja med nra uppfljning med din lkare s du fr en dos som fr dig att m ok iaf. Tl du inte Dolcontin, testa Oxycontin. Lgg till voltaren och alvedon p om p och se om det hjlper ngt kanske?
Citera
2011-09-15, 15:40
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vilsen123
Snacka med din lkare s snart som mjligt! vet hur det r att g med smrta som inte ger sig
10mg r nog lgsta dosen, testa att hja med nra uppfljning med din lkare s du fr en dos som fr dig att m ok iaf. Tl du inte Dolcontin, testa Oxycontin. Lgg till voltaren och alvedon p om p och se om det hjlper ngt kanske?
Tack fr tipset. Har slutat med Dolcontin nu, och fick istllet en strre dos Oxynorm. Dock fortfarande 10 mg, men istllet fr en 28 tabletts ask s fick jag 98 st!
Citera
2011-09-18, 12:23
Medlem
MrWhatevers avatar
Frsk fp oxycontin om du ska behanda en svr smrta, Oxyorm r for the girls med mensverk imo
Citera
2011-09-18, 14:57
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWhatever
Frsk fp oxycontin om du ska behanda en svr smrta, Oxyorm r for the girls med mensverk imo
Jag frstr att det finns en viss ironi i ditt inlgg, fr Oxynorm r knappast ngot lkare skriver ut i frsta hand!
Jag frstr (sjlvklart?!?) funktionen med en depot tablett, men jag fredrar att hellre ta ngot nr vrken peakar och d f smrtlindring mer eller mindre p en gng, n att stndigt g "pverkad" ven fast jag teoretiskt inte behver smrtlindring just d.
Kanske lite svrt att frklara, hoppas du/ni frstod vad jag menade!
Citera
2024-08-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Jag frstr att det finns en viss ironi i ditt inlgg, fr Oxynorm r knappast ngot lkare skriver ut i frsta hand!
Jag frstr (sjlvklart?!?) funktionen med en depot tablett, men jag fredrar att hellre ta ngot nr vrken peakar och d f smrtlindring mer eller mindre p en gng, n att stndigt g "pverkad" ven fast jag teoretiskt inte behver smrtlindring just d.
Kanske lite svrt att frklara, hoppas du/ni frstod vad jag menade!

Jag har ocks mtt dligt (krks) av Dolcontin som r (morfin). Vid operation och dess smrta senast fick jag Targiniq som dep tablett, fr att sedan f Oxynorm som r (Oxikodon) vi behov av snabb smrtnedsttning. Varar kort men verkar snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in