Medan vi försöker fixa rill Jenas eminenta glöggrecept (som jag kommer att ställa mot brorsans hemgjorda spritglögg på julafton) så kan vi ju spekulera lite i de färdiggjorda glöggar som finns på marknaden i år.
Såsom inbiten glöggälskare tycker jag det är trevligt att så många märken kommit ut.
Jag erkänner villigt att mitt "husets glögg" är den gamla hederliga, pålitliga Blossa Starkvinsglögg röd, den har inte gjort mig besviken hittills under alla dessa år.
I år kom Blossa ut med sin 04 med smak av vinteräpplen, provade den både kall och varm och föredrog den kall. Riktigt hyfsad, och ett bra komplement till de mycket goda trestjärninga spetade med rom eller cognac.
En höjdare som oxå bör avnjutas kall är Dufvenkrooks glögg smaksatt med single malt whisky, och för mig som gillar både glögg och whisky var den en angenäm överraskning. Två goda saker brukar ju sällan bli bra om man blandar dem, som t.ex. om nån dåre skulle blanda tjeckisk pilsner med bordeauxvin eller Appleton Estates Rom med svart Renaultcognac

Herrljunga släppte tre olika i olika alkoholstyrkor, bra om man vill bjuda tjejer men kanske lite söta för min smak. Starkvinsvarianten var den jag tyckte bäst om.
Sen finns det ju Stjärnans och Snälleröds olika glöggsorter, fullt drickbara och Blossas vita starkvinsglögg som i år har fått en (angenäm) överdos av vin från muskatdruvan.
Några som har fler fina glöggtips så här i vinterkylan?