2011-09-02, 20:47
Medlem
alienDNAs avatar
en admin "råkade" ge ut en IP adress för en användare till låt säga polisen, eller mafia, eller whatever.

vem skulle denna admin stå till svars över?
även om vi är anonyma så är vi egentligen inte det, men publikt sätt så är vi det.

dock finns det admins som ser exakt vilken ip adress jag är bakom. vad hindrar egentligen denna admin för att ge ut denna ip adress till folk?

vad skulle han kunna få för konsekvenser om han gör det?
ärligt nu, tänk efter. vad har han egentligen gjort som skulle kunna straffa honom?

denna frågeställning är naturligtvis helt hypotetisk och gäller inte enbart flashback, utan rent generellt. nu är det dock flashback i första hand jag syftar på...

ber om ursäkt om denna frågeställning tagits upp tidigare.
2011-09-02, 20:49
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Admin står inte till svars för någon. Flashback lämnar inte ut IP-adresser och svårare än så är det inte.
2011-09-02, 20:51
Medlem
alienDNAs avatar
jag vet att ni inte gör det. men vad hindrar er, rent hypotetiskt? ni skulle ju knappast tvingas stå inför rätta om ni gjorde det.
2011-09-02, 20:51
Medlem
stilltons avatar
flashback international skulle gå i konkurs ganska snart.
det skulle vara lika idiotiskt som att en maffiaboss skulle tjalla på sina drogkurirer. oändligt kontraproduktivt..
2011-09-02, 20:52
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
flashback international skulle gå i konkurs ganska snart.
det skulle vara lika idiotiskt som att en maffiaboss skulle tjalla på sina drogkurirer. oändligt kontraproduktivt..

hur skulle du eller jag kunna bevisa att denna admin gjort det?
2011-09-02, 20:57
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
hur skulle du eller jag kunna bevisa att denna admin gjort det?
varför skulle vi vilja bevisa det? om alla nick skulle knytas till IP-adresser och publiceras öppet så skulle flashback upphöra att existera. spelar ingen roll om admin eller någon annan låg bakom.
admin och ägarna av flashback inc är dock av naturliga skäl dom siste som vill att det ska ske.
2011-09-02, 20:59
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
varför skulle vi vilja bevisa det? om alla nick skulle knytas till IP-adresser och publiceras öppet så skulle flashback upphöra att existera. spelar ingen roll om admin eller någon annan låg bakom.
admin och ägarna av flashback inc är dock av naturliga skäl dom siste som vill att det ska ske.

ja, om ALLA helt plötsligt blev publika förstår jag ditt argument.
nu syftar jag på en enstaka IP adress då och då. vem skulle märka? vem skulle stå till svars? vad skulle konsekvenserna bli?
2011-09-02, 21:02
Medlem
alienDNAs avatar
---------------

asså fattar ni inte min frågeställning?
vi sägs vara anonyma. men vi är inte det egentlingen. min fråga är vad hindrar admins från att ge ut vår ip ???

ingenting, tror jag. om vi säger hotfulla saker om tex Bandidos. Kan vi lita på att flashback värnar om vår säkerhet??

eller om bandidos Direkt hotar en av våra kära admins.... vad hindrar han från att lämna ut mitt ip?
vad skulle han EVENTUELLT stå till svars för??? om sanningen kom fram?

tycker min frågeställning är ganska glasklar, men inte fått ett vettigt svar hittils.
2011-09-02, 21:03
Medlem
micaeles avatar
Vi har helt enkelt inget val än att lita på Flashbacks administratörer om att inga ip lämnas ut. Tror man inte på det, så skriver man heller inget läskigt på forumet. Enkelt.
Om det nu skulle ske, vilket förefaller osannolikt, står admin givetvis inte till svars inför någon. Förutom den mobb utav uppretade f.d. medlemmar som kanske lyckas spåra upp namn och adress.
2011-09-02, 21:08
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Vi har helt enkelt inget val än att lita på Flashbacks administratörer om att inga ip lämnas ut. Tror man inte på det, så skriver man heller inget läskigt på forumet. Enkelt.
Om det nu skulle ske, vilket förefaller osannolikt, står admin givetvis inte till svars inför någon. Förutom den mobb utav uppretade f.d. medlemmar som kanske lyckas spåra upp namn och adress.

ok så blind tro helt enkelt? (= NAIV) är det vi skall köra på?
som sagt, vem skulle kunna veta om en admin ger ut en enstaka IP adress?

och om det nu kommer till ljus att han gjort det, vem skulle han stå inför svars till? ingen.
alltså, varför Skulle inte admins ge ut ip adresser om folk bara hotade bra nog, eller betalade bra nog?

..
2011-09-02, 21:08
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Admin står inte till svars för någon. Flashback lämnar inte ut IP-adresser och svårare än så är det inte.
Ingen organisation är starkare än sin svagaste länk. En moderator lyckades för några år sedan med hjälp av IP ta fram en annan medlems IRL-identitet. IP:t var kopplat till hennes arbetsplats och där fanns också en bild på de anställda där hon var med och där stod även hennes namn. Det måste ändå vara svårt att lämna några garantier?
2011-09-02, 21:10
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ingen organisation är starkare än sin svagaste länk. En moderator lyckades för några år sedan med hjälp av IP ta fram en annan medlems IRL-identitet. IP:t var kopplat till hennes arbetsplats och där fanns också en bild på de anställda där hon var med och där stod även hennes namn. Det måste ändå vara svårt att lämna några garantier?

dedär e ju helt sjukt egentligen...
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in