2011-09-02, 20:28
Medlem
vaifridens avatar
Hej, jag blir galen,

Dubbla notiser verkar vara default för varje ny aktivitet i iCal. Skitjobbigt, själv tycker jag att det hade varit mycket bättre med default ingen notis och att aktivt välja att ha en notis när man vill ha en.
i alla fall, jag bockade för en ruta i inställningarna som hette "avaktivera alla notiser" eller dylikt.
Men det är fortfarande dubbla notiser som default varje gång jag ska lägga till en aktivitet.

finns det något sätt att få nya aktiviteter utan notiser som default?
Citera
2011-09-02, 20:50
Medlem
systems avatar
Nu vet jag inte vilken version av OS X eller iCal du sitter på, men jag har då aldrig varit med om att notiser är förvalda då nya aktiviteter läggs till.

Eller så har jag helt missuppfattat frågan.
Citera
2011-09-02, 21:55
Medlem
vaifridens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Nu vet jag inte vilken version av OS X eller iCal du sitter på, men jag har då aldrig varit med om att notiser är förvalda då nya aktiviteter läggs till.

Eller så har jag helt missuppfattat frågan.

iCal 5.0 och Lion.
Nejdå, du har nog inte missuppfattat frågan.
Närhelst jag lägger till en ny aktivitet så står notiser med såväl e-post som meddelande förvalt. Två påminnelser som default alltså, som man måste klicka bort aktivt till "ingen".
Under inställningar > avancerat finns valet "stäng av alla notiser". Den bockade jag för, men problemet kvarstår.
Jag menar, det är ju inget jätteproblem. men det är störigt och det är konstigt.
Citera
2011-09-02, 22:03
Medlem
systems avatar
Har du använt iCal innan du började köra Lion? Funkade det annorlunda då?

Jag provade nu själv, med Snow Leopard och iCal 4.0.4. Resultat = bild.

Förhoppningsvis är det en bug – och inte en feature.
Citera
2011-09-02, 22:55
Medlem
När jag lägger till en ny aktivitet i iCal så är inga notiser default. Har Lion och iCal 5.0
Citera
2011-09-03, 11:36
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spattej
När jag lägger till en ny aktivitet i iCal så är inga notiser default. Har Lion och iCal 5.0

Samma här.
Citera
2011-09-03, 13:15
Medlem
Adam.Johanssons avatar
Nu kör jag förvisso fortfarande Snow Leopard och iCal 4.0.4, men jag hittade ändå en trevlig liten inställning.

Det är den näst nedersta bockrutan jag syftar på - http://cl.ly/3v0i0N0u2E3T0r3J2p3Y
Citera
2011-09-03, 16:35
Medlem
vaifridens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Har du använt iCal innan du började köra Lion? Funkade det annorlunda då?

Jag provade nu själv, med Snow Leopard och iCal 4.0.4. Resultat = bild.

Förhoppningsvis är det en bug – och inte en feature.

Men åh. ja, sådär tycker man att det borde se ut. men jag får alltså fram två förinställda notiser. helt knäppt.
men nu kom jag att tänka på en grej - möjligen har det att göra med kopplingen till gmail. jag synkar alltså gmail och ical, och om jag inte minns fel så har gmail förinställda notiser som default. ska ut och se om jag kan stänga av dem där nu, kanske påverkar det ical också.

tack för medverkan.
Citera
2011-09-03, 16:41
Medlem
vaifridens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaifriden
Men åh. ja, sådär tycker man att det borde se ut. men jag får alltså fram två förinställda notiser. helt knäppt.
men nu kom jag att tänka på en grej - möjligen har det att göra med kopplingen till gmail. jag synkar alltså gmail och ical, och om jag inte minns fel så har gmail förinställda notiser som default. ska ut och se om jag kan stänga av dem där nu, kanske påverkar det ical också.

tack för medverkan.

det var gmail. är det default påminnelser där så blir det default påminnelser även i ical.
nu är det borta. tjoho.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in