2011-09-02, 16:29
Medlem
FrozClays avatar
Jag har hört lite överallt att personer med statusarbeten, med god ekonomi och brats in general använder ordet "mulligt" som något positivt. Vad betyder det egentligen? Det borde ju finnas någon slags synonym.

I Grotesco's Sossezombies används uttrycket redan efter 10 sekunder och flera gånger därefter. Länk: http://www.youtube.com/watch?v=w4dNgl0sXiE

Även i klippet "Stureplanseliten" används ordet. Länk: http://www.youtube.com/watch?v=B7OBpU-2yu0
Citera
2011-09-02, 16:35
Medlem
Aww tack för att du påminde mig om Sossezombies, det var längesen jag såg den

Mulligt är väl överklassens motsvarighet till typ "fett" kanske?
Citera
2011-09-02, 16:37
Medlem
Bones666s avatar
"Mulligt" är väl inte klassbetingat? Hört det från massor av olika håll, oavsett samhällsstatus.
Citera
2011-09-02, 16:39
Medlem
Silfverklingas avatar
Har likt ovanstående användare också hört ordet på många olika samhällsklasser, även från människor runt om i hela Sverige.
Citera
2011-09-02, 16:47
Medlem
FrozClays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bones666
"Mulligt" är väl inte klassbetingat? Hört det från massor av olika håll, oavsett samhällsstatus.

Hmmm, men notera att de faktiskt överdriver med "mulligt" flera gånger i Sossezombies, det må vara något av en usel referens men det finns fortfarande en poäng. Du har ingen idé på vad det kan betyda?
Citera
2011-09-02, 16:47
Medlem
Gröne Gunnars avatar
efterblivet är det i alla fall. torde således härstamma från stockholmstrakten
Citera
2011-09-02, 16:52
Medlem
Deficios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrozClay
Du har ingen idé på vad det kan betyda?
Jag har! Nu vet jag inte var jag har fått detta ifrån, men en liten del inom mig vill säga att det har med pengar att göra.
Fet = rik
Mullig = går att knulla efter ett par öl.

Nå? Tankar på detta?
Citera
2011-09-02, 16:53
Medlem
kriminellgalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gröne Gunnar
efterblivet är det i alla fall. torde således härstamma från stockholmstrakten
Låter mer som något från regnkusten....
Citera
2011-09-02, 16:58
Medlem
Ordet har ingenting med klass att göra. Ordet mullig är så vitt jag vet en beskrivning av en person som inte är tjock men lite åt det hållet. Med andra ord en person som ligger lite över medel.
Citera
2011-09-02, 17:00
Medlem
Bones666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrozClay
Hmmm, men notera att de faktiskt överdriver med "mulligt" flera gånger i Sossezombies, det må vara något av en usel referens men det finns fortfarande en poäng. Du har ingen idé på vad det kan betyda?

Då jag hört det, så har det uteslutande rört sig om ord som "bra", "pepp", "mäktigt" osv, dvs något positivt som ersatts med ordet "mulligt"
Citera
2011-09-02, 17:10
Medlem
FrozClays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Haze
Ordet har ingenting med klass att göra. Ordet mullig är så vitt jag vet en beskrivning av en person som inte är tjock men lite åt det hållet. Med andra ord en person som ligger lite över medel.

Men det är inte det som är frågan - gör om, gör rätt.

Citat:
Då jag hört det, så har det uteslutande rört sig om ord som "bra", "pepp", "mäktigt" osv, dvs något positivt som ersatts med ordet "mulligt"

Det låter som bra ordformuleringar, tack så mycket! =)
Citera
2011-09-02, 17:13
Bannlyst
Min familj har alltid sagt mulligt & vi är definitivt inte överklass.
Ett typiskt överklassuttryck däremot är "supertrevligt". Så ska man säga det så där äckligt som bara en bortskämd horunge kan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in