2011-09-02, 13:02
Medlem
Hej.

Fr ngon vecka sen s blev datorn seg s jag startade om det. Efter det har jag inte kunnat g in i operativsystemet. En blinkande mapp med ett frgetecken dyker upp varje gng.

Operativsystemet ligger p en extern usb hrddisk. Drog till affren och kpte en intern hrddisk. Kom hem och kopplade ihop, men datorn hitta den inte. Bytte ut den interna mot en extern. Kom hem och kopplade ihop, och nd hitta man inte hrddisken.

Kopplade in usb Stickan med Lion installationen och storm kommer in till installationen. Vljer disk utility och ser att ingen hrddisk som r kopplad finns dr.

Blir sur och drar till en vn, efter ngra dagar s kommer jag hem och kopplar den gamla interna hrddisken och s kommer jag in. Blir glad ver att se min gamla snow leopard igng.

10 min senare s segas det ner och efter en omstart s r jag tillbaka dr som vanligt. Att datorn inte hittar mitt OS. har testat resetta pram smc och allt va de heter men datorn hittar ingen hrddisk frutom usb Stickan med lions installation p.

Kan inte lmna in datorn d jag inte vill betala 8000 fr att fixa datorn.
Nn som vet vad detta r fr problem och hur man lser det?

Tack
Citera
2011-09-02, 14:15
Medlem
dag-ottos avatar
anledningen till att den inte hitter den nya hrddisken kan ju vara fr att du inte formaterat den skulle jag tro. Det andra har jag ingen aning om tyvrr.
Citera
2011-09-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dag-otto
anledningen till att den inte hitter den nya hrddisken kan ju vara fr att du inte formaterat den skulle jag tro. Det andra har jag ingen aning om tyvrr.

Ganska svrt och formatera en hrddisk som inte hittas.
Nej, problemet r inte att det inte r formaterat. Har ju testat med andra hrddiskar dr jag har bde snow och Lion installerat.

Kan ngon kunnig istllet hjlpa n ngon som tror p saker som inte ens r rtt.
Citera
2011-09-02, 14:28
Medlem
dag-ottos avatar
testa: "Du mste starta Skivverktyg p installationsskivan, och formatera om den i Mac OS Extended (journalfrd) samt vlja GUID partiionstabell" p den nya disken.
Citera
2011-09-02, 14:53
Medlem
Citat:
testa: "Du mste starta Skivverktyg p installationsskivan, och formatera om den i Mac OS Extended (journalfrd) samt vlja GUID partiionstabell" p den nya disken.

Vad r de du INTE frstr? Ls frsta inlgget istllet.
Inne i skivverktyg s finner jag INGEN hrddisk, varken internt eller externt.
Kan du istllet SLUTS skriva i denna trd och lta en kunnig hjlpa?
Du verka inte ens frst de svenska sprket.

Ls istllet vad jag har skrivit. Problemet r att hrddisken INTE EXISTERAR.
Och hrddiskarna r inte tomma, r ju OSX Lion p den och nnu en gng, i skivverktyg finns inte hrddiskarna. S prata inte GUID. jag kan snt, s smlla, SLUTA skriv du!
Citera
2011-09-02, 15:01
Medlem
dag-ottos avatar
hoppas du inte finner svar. Problemet ligger i ditt stt att formulera saker och ting. Och med tanke p din arroganta attityd s r det fga troligt att du kan formulera saker och ting ordentligt.

Gr som de som VET hur man anvnder dagens internet och sk.. Bara ett tips!
Citera
2011-09-02, 15:25
Medlem
Citat:
hoppas du inte finner svar. Problemet ligger i ditt stt att formulera saker och ting. Och med tanke p din arroganta attityd s r det fga troligt att du kan formulera saker och ting ordentligt.

Gr som de som VET hur man anvnder dagens internet och sk.. Bara ett tips!

Lr dig svenska. Tror att man mste kunna frst ett sprk innan man hoppar p ett forum.
Skrev klart och tydligt i de frsta inlgget att jag har kpt bde intern och extern hrddisk.
Dom hittas inte i disk utility - som r skivverktyg.
Skrev ocks att fr 10 min s kunde jag komma in p den interna hrddisken dr snow leopard ligger fr att sen s krasha datorn och den inte hittar operativsystemet.

Allt detta str klart och tydligt, men du kunde inte lsa det. Kanske beror p att du har dyslexi eller kanske rent av en idiot? Vad vet jag, men formuleringen r inget problem p. Snarare du som inte kan sprket. Lt nu en kunnig mnniska som ocks kan sprket hjlpas t.
Citera
2011-09-02, 17:18
Medlem
Pappersvargens avatar
Jag har frvisso inget frslag p lsning, men jag mste ge Pulse82 rtt i att han har skrivit vad som har testats och med vilken framgng.

Hur som helst r jag nyfiken p varfr det skulle kosta 8000 att fixa den? Jag gissar att det r en verdriven siffra tagen frn luften men har du ens varit inne hos en terfrsljare och visat upp datorn?

Du kan ju ven ringa till Apple och hra om de har ngra frslag. Det kan inte vara kontakten fr disken som sitter ls/behver kontakteras om?
Citera
2011-09-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Jag har frvisso inget frslag p lsning, men jag mste ge Pulse82 rtt i att han har skrivit vad som har testats och med vilken framgng.

Hur som helst r jag nyfiken p varfr det skulle kosta 8000 att fixa den? Jag gissar att det r en verdriven siffra tagen frn luften men har du ens varit inne hos en terfrsljare och visat upp datorn?

Du kan ju ven ringa till Apple och hra om de har ngra frslag. Det kan inte vara kontakten fr disken som sitter ls/behver kontakteras om?

Ena kabeln som sitter p moderkortet har gtt snder, eller snarare den saken den sitter fast p har gtt snder, och d krvs logik kortsbyte som kostar en massa. Men problemet uppstod innan kabeln eller va de nu r den sitter fast p gick snder.

Det sjuka nd r att de funkade fr typ 10 min tills dess att datorn blev seg och behvde omstart, och efter det r jag tillbaka till ruta 1.

Det kostar 1200kr fr att de ska sga vad problemet r och efter det kommer arbets kostnad och saker som mste kpas, och detta r Apple s lgg p 150% verpris och d kan ja hellre kpa en billig pc. Men siffran r taget frn luften men de skulle inte frvna mig.
Citera
2011-09-02, 19:51
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82

Kopplade in usb Stickan med Lion installationen och storm kommer in till installationen.
Exakt vad betyder egentligen detta?
Citera
2011-09-03, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Exakt vad betyder egentligen detta?

Oj, iPhonen mste ha ha lagt p eget ord.
Jag har en usb sticka med Lion installationen p.
Nr jag kopplar in den till datorn d den blinkande frgetecken dyker upp, d gr den in till installationen.
Den lser av stickan... men nr jag kopplar in min externa hrddisk med LION redan installerat, den jag satt p fr ngra dar sen, d hittas den inte. De dyker inte upp, ven om jag hller in Alt vid uppstart s r rutan vit och en muspekare syns, inga hrddiskar.

Inne i USB stickan s gr jag in p Disk Utility, och dr finner jag inga hrddiskar.
Varken den interna, eller den externa.

Det sjuka r nd att den lste av den interna hrddisken fr en stund, och allt funkade, fr att sen inte funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in