2011-09-02, 13:02
Medlem
Hej.

För någon vecka sen så blev datorn seg så jag startade om det. Efter det har jag inte kunnat gå in i operativsystemet. En blinkande mapp med ett frågetecken dyker upp varje gång.

Operativsystemet ligger på en extern usb hårddisk. Drog till affären och köpte en intern hårddisk. Kom hem och kopplade ihop, men datorn hitta den inte. Bytte ut den interna mot en extern. Kom hem och kopplade ihop, och ändå hitta man inte hårddisken.

Kopplade in usb Stickan med Lion installationen och storm kommer in till installationen. Väljer disk utility och ser att ingen hårddisk som är kopplad finns där.

Blir sur och drar till en vän, efter några dagar så kommer jag hem och kopplar den gamla interna hårddisken och så kommer jag in. Blir glad över att se min gamla snow leopard igång.

10 min senare så segas det ner och efter en omstart så är jag tillbaka där som vanligt. Att datorn inte hittar mitt OS. har testat resetta pram smc och allt va de heter men datorn hittar ingen hårddisk förutom usb Stickan med lions installation på.

Kan inte lämna in datorn då jag inte vill betala 8000 för att fixa datorn.
Nån som vet vad detta är för problem och hur man löser det?

Tack
Citera
2011-09-02, 14:15
Medlem
dag-ottos avatar
anledningen till att den inte hitter den nya hårddisken kan ju vara för att du inte formaterat den skulle jag tro. Det andra har jag ingen aning om tyvärr.
Citera
2011-09-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dag-otto
anledningen till att den inte hitter den nya hårddisken kan ju vara för att du inte formaterat den skulle jag tro. Det andra har jag ingen aning om tyvärr.

Ganska svårt och formatera en hårddisk som inte hittas.
Nej, problemet är inte att det inte är formaterat. Har ju testat med andra hårddiskar där jag har både snow och Lion installerat.

Kan någon kunnig istället hjälpa än någon som tror på saker som inte ens är rätt.
Citera
2011-09-02, 14:28
Medlem
dag-ottos avatar
testa: "Du måste starta Skivverktyg på installationsskivan, och formatera om den i Mac OS Extended (journalförd) samt välja GUID partiionstabell" på den nya disken.
Citera
2011-09-02, 14:53
Medlem
Citat:
testa: "Du måste starta Skivverktyg på installationsskivan, och formatera om den i Mac OS Extended (journalförd) samt välja GUID partiionstabell" på den nya disken.

Vad är de du INTE förstår? Läs första inlägget istället.
Inne i skivverktyg så finner jag INGEN hårddisk, varken internt eller externt.
Kan du istället SLUTS skriva i denna tråd och låta en kunnig hjälpa?
Du verka inte ens förstå de svenska språket.

Läs istället vad jag har skrivit. Problemet är att hårddisken INTE EXISTERAR.
Och hårddiskarna är inte tomma, är ju OSX Lion på den och ännu en gång, i skivverktyg finns inte hårddiskarna. Så prata inte GUID. jag kan sånt, så smälla, SLUTA skriv du!
Citera
2011-09-02, 15:01
Medlem
dag-ottos avatar
hoppas du inte finner svar. Problemet ligger i ditt sätt att formulera saker och ting. Och med tanke på din arroganta attityd så är det föga troligt att du kan formulera saker och ting ordentligt.

Gör som de som VET hur man använder dagens internet och sök.. Bara ett tips!
Citera
2011-09-02, 15:25
Medlem
Citat:
hoppas du inte finner svar. Problemet ligger i ditt sätt att formulera saker och ting. Och med tanke på din arroganta attityd så är det föga troligt att du kan formulera saker och ting ordentligt.

Gör som de som VET hur man använder dagens internet och sök.. Bara ett tips!

Lär dig svenska. Tror att man måste kunna förstå ett språk innan man hoppar på ett forum.
Skrev klart och tydligt i de första inlägget att jag har köpt både intern och extern hårddisk.
Dom hittas inte i disk utility - som är skivverktyg.
Skrev också att för 10 min så kunde jag komma in på den interna hårddisken där snow leopard ligger för att sen så krasha datorn och den inte hittar operativsystemet.

Allt detta står klart och tydligt, men du kunde inte läsa det. Kanske beror på att du har dyslexi eller kanske rent av en idiot? Vad vet jag, men formuleringen är inget problem på. Snarare du som inte kan språket. Låt nu en kunnig människa som också kan språket hjälpas åt.
Citera
2011-09-02, 17:18
Medlem
Pappersvargens avatar
Jag har förvisso inget förslag på lösning, men jag måste ge Pulse82 rätt i att han har skrivit vad som har testats och med vilken framgång.

Hur som helst är jag nyfiken på varför det skulle kosta 8000 att fixa den? Jag gissar att det är en överdriven siffra tagen från luften men har du ens varit inne hos en återförsäljare och visat upp datorn?

Du kan ju även ringa till Apple och höra om de har några förslag. Det kan inte vara kontakten för disken som sitter lös/behöver kontakteras om?
Citera
2011-09-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Jag har förvisso inget förslag på lösning, men jag måste ge Pulse82 rätt i att han har skrivit vad som har testats och med vilken framgång.

Hur som helst är jag nyfiken på varför det skulle kosta 8000 att fixa den? Jag gissar att det är en överdriven siffra tagen från luften men har du ens varit inne hos en återförsäljare och visat upp datorn?

Du kan ju även ringa till Apple och höra om de har några förslag. Det kan inte vara kontakten för disken som sitter lös/behöver kontakteras om?

Ena kabeln som sitter på moderkortet har gått sönder, eller snarare den saken den sitter fast på har gått sönder, och då krävs logik kortsbyte som kostar en massa. Men problemet uppstod innan kabeln eller va de nu är den sitter fast på gick sönder.

Det sjuka ändå är att de funkade för typ 10 min tills dess att datorn blev seg och behövde omstart, och efter det är jag tillbaka till ruta 1.

Det kostar 1200kr för att de ska säga vad problemet är och efter det kommer arbets kostnad och saker som måste köpas, och detta är Apple så lägg på 150% överpris och då kan ja hellre köpa en billig pc. Men siffran är taget från luften men de skulle inte förvåna mig.
Citera
2011-09-02, 19:51
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82

Kopplade in usb Stickan med Lion installationen och storm kommer in till installationen. …
Exakt vad betyder egentligen detta?
Citera
2011-09-03, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Exakt vad betyder egentligen detta?

Oj, iPhonen måste ha ha lagt på eget ord.
Jag har en usb sticka med Lion installationen på.
När jag kopplar in den till datorn då den blinkande frågetecken dyker upp, då går den in till installationen.
Den läser av stickan... men när jag kopplar in min externa hårddisk med LION redan installerat, den jag satt på för några dar sen, då hittas den inte. De dyker inte upp, även om jag håller in Alt vid uppstart så är rutan vit och en muspekare syns, inga hårddiskar.

Inne i USB stickan så går jag in på Disk Utility, och där finner jag inga hårddiskar.
Varken den interna, eller den externa.

Det sjuka är ändå att den läste av den interna hårddisken för en stund, och allt funkade, för att sen inte funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in