2011-09-02, 12:31
Medlem
TheSituations avatar
Synd att det ej finns någon tråd för snabba frågor så att man slipper skapa en ny tråd om det inte finns någon liknande.

Nåja.

Jag har en vägg i mitt vardagsrum, väggen täcks till 3/4 av fönster samt utgång till balkong. Kvar är cirka 1-1 & 1/2 meter "vägg". Hur arrangerar jag gardiner? Det ser urbota dumt ut att sätt upp endast en (1) gardinlänga. Men å andra sidan så skulle den andra längan hamna mitt i dörren som leder ut på balkongen.

Hur gör jag?

Jag har ett till fönster i rummet. Det är endast ett fönster.
Citera
2011-09-02, 12:40
Medlem
Eftersom jag är trög och inte fattar din beskrivning till 100% så tänkte jag föreslå att det vore enklare att komma med tips om du laddade upp ett foto på väggen så att man enklare kan tipsa osv.

Men sen kom jag på att jag är en heterosexuell karl som genetiskt sett inte ska kunna bry sig om gardiner...

Men har jag ändå ansträngt mig och skriva massa dravel så måste jag ju ge det ett försök.

I egenskap av att vara karl så kan jag ju inget om vad gardiner heter. Men borde det inte funka med den typen som går längs hela taket och bara hänger ner lite grann? Jämfört med två lakan som hänger i vardera ände av väggen. Draperi? Sjukt okunnig på termer som sagt

Det är fan ett ren mirakel att jag har gardiner i alla fönster hemma hos mig...
Citera
2011-09-02, 13:56
Medlem
ja hade kört på en lamellgardin istället
Citera
2011-09-02, 17:23
Medlem
Snurrens avatar
En stång längs hela väggen, och sedan ett par gardiner med öljetter. Öljetterna gör att man lätt kan "maka ihop" gardinlängden. Se till att placera stången högt upp så förstorar du rummet. Posta gärna en bild.

Förr var det ju vanligt med bara en kappa, och det funkar ju bra, men känns lite ... omodernt. Om du dock hittar något riktigt snygg tyg som du kan tänka dig att ha till gardinkappa så väljer du att ha en längd mot väggen där det inte är något fönster, och sedan får tyget fortsätta i form av en ca 40 cm hög kappa, med 100% rynkning (d v s tyget ska vara dubbelt så långt som gardinstången. 4-fingerkrokar eller 2-fingerkrokar blir snygg rynkning.
Citera
2011-09-02, 19:11
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
En stång längs hela väggen, och sedan ett par gardiner med öljetter. Öljetterna gör att man lätt kan "maka ihop" gardinlängden. Se till att placera stången högt upp så förstorar du rummet. Posta gärna en bild.

Förr var det ju vanligt med bara en kappa, och det funkar ju bra, men känns lite ... omodernt. Om du dock hittar något riktigt snygg tyg som du kan tänka dig att ha till gardinkappa så väljer du att ha en längd mot väggen där det inte är något fönster, och sedan får tyget fortsätta i form av en ca 40 cm hög kappa, med 100% rynkning (d v s tyget ska vara dubbelt så långt som gardinstången. 4-fingerkrokar eller 2-fingerkrokar blir snygg rynkning.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med öljetterna. Ska jag täcka mina fönster med gardiner? Eftersom att dörren går inåt så kan jag inte ha en gardin där, har dessutom den dörren öppen för det mesta. Ser det inte lite tokigt ut med en gardin mitt i fönstren, som dessutom kommer att täcka blommorna jag har har i fönstret.

Överst i rummet som i bilden är markerat med lite svart upp- och nedtill är en.. anordning som sträcker sig längs hela den väggen och döljer en upphängningsanordning för gardin. En metallänga i vilka några "nypor" kan rulla och nypa upp det man vill sätta upp. Har inte bott här länge så vet inte om det är det ultimata eller om jag ska montera upp stänger istället. Tycker att gardiner är trevliga. Till den andra väggen då, som är betydligt längre (6.5 m) och har ett fönster, ska det finnas gardiner där? Kan man ha ett fönster utan gardin? Hur skulle det se ut?
Citera
2011-09-02, 19:35
Medlem
Snurrens avatar
Gardinlängder med öljetter kan man köpa färdiggjorda. Öljetter är stora ringar i metall som man trär på stången. Men i det här fallet verkar det som om du har en sk kornish, då är inte öljettgardiner rätt.

Inte menar jag att du ska täcka hela fönstret, vet du inte vad gardinkappa är? Den går längs med stången och är antingen trädd på gardinstång med hjälp av en sydd kanal, eller fäst med nypor, som när man har en kornish. Den hänger bara ner några decimeter i fönstrets överkant. Det brukar inte vara något större problem med en balkongdörr som öppans inåt, tyget blir bara lite solkigt där i längden av att ofta komma åt balkongdörrens överkant.

Det andra fönstret bör ha gardiner i samma tyg, men där kanske det funkar bäst med två längder (ner till golvet)

http://www.dn.se/bostad/del-10-fonstret
Citera
2012-07-10, 17:54
Medlem
bees avatar
mitt senaste gardin meck..

3 stångar vill du ha också.

http://crystalise.tw/?p=931

ganksa enkelt.

Lagret närmast fönstret, tunnt tyg, glöm inte att sy in några tyngder i nederkanten så det hänger ner slätt.

mellan lagret bara ett par vanliga gardinern, mitt fönster är 140cm. varje gardin gjorde jag, 150cm långa, så att det kan rynka sig.

yttersta lagret Kappan. gjorde jag 150cm lång.

Största problemet jag har nu är att hitta ett par gardinstångsvinkeljärn som pallar 20kg+ det väger.
Dem jag hitta på jysk går ju av i skarven hela tiden. Får väl dra till nått byggvaruhus och skaffa tuffare grejjer =(
Senast redigerad av bee 2012-07-10 kl. 17:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in